Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Spellekes spelen met een joypad  (gelezen 659 keer)

[Opgelost] Spellekes spelen met een joypad
« Gepost op: 2015/10/23, 09:49:43 »
Hallo,


kan je in Linux (Ubuntu 14.04) online computerspellekes spelen door een joypad te gebruiken? Een kaske met knoppen dat je in de usb poort kan steken, dan moet je de toetsen en pijltjes van het toetsenbord niet gebruiken.
Moet je daar een programma of drivers voor installeren?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els
« Laatst bewerkt op: 2015/10/26, 08:49:24 door Els Stevens »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/24, 10:59:12 »
Hallo Els,

Ik ben geen spelletjesmens, dus ik ging maar eens buurten bij zoonlief.  Die heeft een PS3 en een paar controllers. Daar heb ik er eentje van in mijn Linux bak geprikt en dat werd vlot herkend. Of de joypad die jij bedoelt ook zo'n ding is is natuurlijk de vraag.

Vers twee is dan de hele boel instellen voor het gebruik van zo'n ding. Daar ben je zo te zien wel even mee bezig. Maar een controller lijkt me wel een handig ding in sommige gevallen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/24, 16:14:15 »
Het lukt zo niet om met het bakje te spelen. Het is een Trustmaster Dual Analog 3. Er gebeurt niets als hij het bakje aansluit in de usb poort. We zijn aan het proberen om het uit te zoeken hoe het moet maar nog geen succes gehad daarmee.
Hij heeft Linux Mint op de laptop gezet.

Als iemand iets weet dan graag!
« Laatst bewerkt op: 2015/10/24, 16:24:43 door Els Stevens »

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/24, 16:59:12 »
Je kunt altijd even kijken bij lsusb of er überhaupt een apparaat wordt herkend. Geen enkele ervaring met die specifieke controller (ik noem joypad/gamepad whatever nu even controller) maar mijn ervaring met een PlayStation1 controller en een goedkoop chinees ding is dat ze gewoon werken. Hoeft helaas niet voor alle controllers te gelden. Misschien een stomme vraag maar heb je ze ook geprobeerd in een spel? Standaard doet een controller niet zoveel.

Offline jolo

  • Lid
Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/24, 20:12:48 »
Om te checken of het joypad wordt herkend door de Linux kernel, doe je als het joypad niet is ingeplugd, in het terminalvenster het volgende commando
  tail -f /var/log/syslog [Enter]

Dan maak je met de muis het terminalvenster breder, en plug je het joypad in. Aan de regels die er dan bijkomen. Kun je zien of je joypad correct is herkend. Het tail commando beëindig je met de toetsencombinatie Ctrl+C. (Zelf heb ik een joystick, die door het tail commando correct wordt herkend.) 

Op het Linux.org forum is een thread met wellicht bruikbare info http://www.linux.org/threads/joystick-and-other-game-controllers.4120/
De applicatie waarmee je de game controller kunt testen, wordt ook genoemd op Ask Ubuntu http://askubuntu.com/questions/32031/how-do-i-configure-a-joystick-or-gamepad en https://apps.ubuntu.com/cat/applications/raring/jstest-gtk/

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/24, 20:34:47 »
Het makkelijkste is om met 'sudo apt-get install zsnes' te downloaden.  Als het goed is kun je bij de configuratie wel de gamepad instellen (tenminste als deze werkt).  Ik heb een aantal van deze dingen in het verleden daarmee kunnen laten werken.

succes!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/25, 10:04:02 »
Hallo,


we zijn volop bezig met het proberen te calibreren van de controller maar we krijgen een programma dat er voor nodig is niet geïnstaleerd. Er staat Linux Mint op de laptop van Werner. We hebben met een paar programma 's kunnen zien dat de controller wordt herkend, het moet alleen nog ingesteld worden om te gebruiken in zijn online spelletje.

Dit heeft hij al geprobeerd in de terminal en dan loopt het vast omdat het programma jscalibrator niet geïnstalleerd geraakt.

werner@werner-SATELLITE-C660:~$ sudo apt-get install joystick
[sudo] password for werner:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
joystick is al de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 32 niet opgewaardeerd.
werner@werner-SATELLITE-C660:~$ sudo apt-get install jscalibrator
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Kan pakket jscalibrator niet vinden

Weet iemand er raad mee? De controller wordt herkend maar hij kan hem niet calibreren om in dat spel te gebruiken zoals het moet.

Alvast bedankt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/25, 10:10:00 »
Hoi Els,

Het programma wordt vanaf 14.04 niet meer ondersteund, zegt men hier. De ontwikkelaar hield hem niet meer bij.

Nou zien een alternatief te vinden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/25, 10:21:27 »
Dank u, dat wisten we natuurlijk niet. Dan zullen we moeten verder zoeken. Of als iemand een idee heeft hoe je die controller kan calibreren of instellen om er mee te spelen in een online spel, dan heel graag want we kennen er zelf niks van.

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/25, 13:01:50 »
Helaas kan ik er niet veel mee helpen maar misschien is dit wat? http://www.webupd8.org/2014/09/gamepad-keyboardmouse-mapping-app.html

Re: Spellekes spelen met een joypad
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/26, 08:48:42 »
Hey Erik,

bedankt voor die link die je gepost had, dat was de gouden tip die we nodig hadden. We hebben dat programma geïnstalleerd en Werner kon direct de controller instellen naar zijn zin. Daarna heeft hij op het spel gespeeld en dat ging ongelofelijk goed, veel beter dan vroeger.

Heel vriendelijk bedankt voor de goeie tip, Antimicro is heel goed!