Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu geschikt voor trage laptop?  (gelezen 3367 keer)

SJZeno

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Gepost op: 2006/10/18, 22:25:27 »
Ik appreci

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/18, 22:35:36 »
Citaat van: SJZeno
Ik kies overigens bewust voor de GNOME desktopmanager, omdat deze naar het schijnt lichter en minder belastend zou zijn dan KDE.
Dit is een fout die vaak gemaakt wordt in het ubuntu-wereldje.
KDE is niet lichter of zwaarder dan GNOME.

(over het algemeen verbruikt KDE zelfs minder RAM geheugen dan GNOME)

maar ik denk dat je beter Xubuntu kan draaien met de XFCE desktop, die is meer geschikt voor computers met minder dan 192 MB ram.

maar 64 MB is wel weinig tegenwoordig... misschien is een andere (lichtere) distributie beter... wat denkt de rest ervan?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/18, 22:40:51 »
Citaat van: SJZeno
Ik heb een zeer oude laptop hier staan. Eigenlijk is het zelfs 1 van de eerste laptops die op de markt kwam.

Specs:
Intel Mobile Pentium II 300 MGz, 64 MB Ram, zeer slechte videokaart (natuurlijk), 4 GB Hdd (harde schijf)
Ik heb hier in mijn la een 486 laptop liggen, 80MB schijf! 16MB geheugen, en ik kan mij nog herinneren dat de pa van een vriendje van mij een AT "laptop" had. Al was het meer een uitklapbare desktop met ingebouwde monochroom CRT! monitor.

FrankVdb

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/18, 23:10:14 »
De Gnome-desktop van Ubuntu en de KDE-desktop van Kubuntu zijn veel te zwaar voor de configuratie die SZJeno vermeldt.

Ik heb Xubuntu ge

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/18, 23:12:59 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

SJZeno

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/19, 14:10:02 »
Bedankt, maar vind ik niet zo echt heel interessant.

Ubuntu zou dus ook heel traag zijn. Wel spijtig dat te horen. XFce-desktop lijkt ook niet zo'n snelle te zijn, leid ik af van de reactie van FrankVdb.

Zou Slackware misschien iets voor me zijn? Naar het schijnt is dit een lichte distro, maar ik vond het nogal groot (4 cd's geloof ik dat je moet downloaden) en om dat te moeten installeren op een 4 gb hdd...

Weet je, ik ga die Ubuntu toch is een keertje uitproberen. Ik verwacht toch geen vliegende prestaties, dat doet hij met XP evenmin.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/19, 14:20:40 »
PuppyLinux misschien ? heb niet zoveel ervaring met kleine distro's
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

blubber

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/19, 14:23:58 »
Slackware is idd een stukje lichter. Bovendien heb je niet per se alle 3 de CDs nodig. Met de eerste kun je een draaiende machine maken waar dan nog een desktop omgeving naar keuze opgezet moet worden.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/19, 14:42:45 »
Citaat van: SJZeno
Ik heb een zeer oude laptop hier staan. Eigenlijk is het zelfs 1 van de eerste laptops die op de markt kwam.

Specs:
Intel Mobile Pentium II 300 MGz, 64 MB Ram, zeer slechte videokaart (natuurlijk), 4 GB Hdd (harde schijf)
Vergeet ubuntu met 64mb, probeer eens Fluxbuntu:
www.fluxbuntu.com

En anders is DSL (Damn Small Linux), DSL-N, Puppy-linux wel iets voor jou
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

osc4r

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/19, 15:15:50 »
Ik heb hier voor mijn moeder DSL-N lopen op een PIII 700mhz en 128 MB SO-DIMM (100 mhz, laptopgeheugen he..)
Ik zit op ongeveer 17mb verbruikt RAM geheugen als ik bezig ben met surfen, heb nog nooit zo'n lichte distributie gezien! Maar goed, even ontopic:

Ik zou toch het advies van ron proberen, ga ik nu namelijk ook doen en dat is echt, voor een beetje fatsoenlijke desktop die toch op weinig ram loopt denk ik de beste oplossing. Ook omdat deze het meest aan Gnome Ubuntu doet denken, in tegenstelling tot al deze andere distributies :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/19, 15:55:00 »
Citaat van: osc4r
Ik heb hier voor mijn moeder DSL-N lopen op een PIII 700mhz en 128 MB SO-DIMM (100 mhz, laptopgeheugen he..)
Ik zit op ongeveer 17mb verbruikt RAM geheugen als ik bezig ben met surfen, heb nog nooit zo'n lichte distributie gezien! Maar goed, even ontopic:

Ik zou toch het advies van ron proberen, ga ik nu namelijk ook doen en dat is echt, voor een beetje fatsoenlijke desktop die toch op weinig ram loopt denk ik de beste oplossing. Ook omdat deze het meest aan Gnome Ubuntu doet denken, in tegenstelling tot al deze andere distributies :)
@osc4r: Voor dat ding zou ik eerder Xubuntu gebruiken. Fluxbuntu is nog lang niet over z'n kinderziektes heen. 128 Mb, daar kan de zuinige Xubuntu prima mee overweg. Met die hoeveelheid geheugen heb ik X zelfs ge

osc4r

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/19, 16:14:42 »
@pjotr

Ik ben ook van plan om de XFCE4 WM te gebruiken hoor! Ik ben geen fan van IceWM en al helemaal niet van fluxbox :) Vandaar dat ik dus r0n zijn HowTo gebruik, welke (denk ik tenminste) voor mij en mijn ma het makkelijkste is!

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/19, 19:34:00 »
Citaat van: r0n.
is
https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel?highlight=%28klein%29
misschien iets voor je ?

Ron
Voeg dan toe:

apt-get install gnumeric abiword mc

Dan heb je een lichtgewicht tekstverwerker en spreadsheet. MC is heel handig voor onderhoudszaakjes als kopi
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

SJZeno

  • Gast
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/20, 23:21:34 »
Tegen het advies in, heb ik toch Ubuntu ge

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/20, 23:47:06 »
Als het goed is, dan is ook gedit mee geinstalleerd, daar doe ik het meeste mee.

succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/20, 23:54:28 »
Gedit is ook een soort kladblok, volgens mij kun je daar ook geen/weinig opmaak in gebruiken. Kijk anders eens naar Abiword of Koffice. Hoewel de laatste, als je gnome draait, langzaam op zal starten omdat de KDE-libs moeten worden geladen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/20, 23:58:49 »
Abiword is de volmaakte vervanger van MS Word, en voelt net zo aan! Lichtgewicht en zonder fratsen.

Groet, Pjotr.

Offline SWAT

  • Administrator
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/10/21, 00:40:24 »
Even my two cents. Installeer fluxbox (hetzelfde wat Fluxbuntu gebruikt). Daarna even uitloggen/inloggen en je gebruikt fluxbox, dat kan je bij het inlogscherm selecteren (onder het kopje "Session"). Fluxbox is een extreem lichte GUI en dan merk je ook. Ik zou zeggen probeer het eens, het enige wat het je kost, zal harde schijf ruimte zijn.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu geschikt voor trage laptop?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/10/21, 01:23:43 »
gedit is een editor, bedoeling is om hiermee config files aan te passen of code te schrijven :) er is dus geen opmaak, maar eventueel wel syntax kleuren etc.

abiword is leuk, en erg licht, maar bezit niet echt genoeg features om te concurreren met openoffice.org (of ms office)

maar voor een oudere pc is abiword een aardig alternatief, als je geen uitgebreide functies nodig hebt
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)