Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veiligheid  (gelezen 2345 keer)

Offline Robertj

  • Lid
Veiligheid
« Gepost op: 2010/02/25, 00:47:02 »
Ik weet niet of ik op het goede gedeelte van het forum zit voor deze vraag maar als het ergens anders hoort zie ik het wel. Ik vraag me af hoe het zit met veiligheid. Als ik op websites inlog met gebruikersnaam en wachtwoord, is het dan niet gemakkelijk van buitenf te volgen. Ik vraag me dit af van wege het 'open source' systeem. Of zie ik het dan verkeerd?

Robert

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Veiligheid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/25, 01:14:13 »
Heb je al op de wiki gekeken? Meteen op de voorpagina staat al een kopje beveiliging.
Lees dat eerst eens door :)

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Veiligheid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/25, 02:54:59 »
"Open source" slaat op de programmaregels waaruit programma's zijn opgebouwd (ik weet het, het is zo wat cryptisch). Deze zijn voor anderen in te zien en aan te passen. Maar wat u met die programma's doet kan niemand zien. Een draaiend programma is namelijk gecompileerde software; de eerder genoemde "instructies" zijn omgezet van gewone tekst (in een kunstmatig taaltje) naar een feitelijk werkend programma dat in principe niet "af te lezen" is, zeker als u "braaf" de veiligheidsupdates installeert die af en toe worden aangeboden.

Verder kan het zeker geen kwaad om de door Johan genoemde pagina's eens te lezen, dan weet u hoe het zit. Ja, ik weet dat het nogal "goedkoop" is om te komen met een dergelijk "read the manual", maar het is net wat te uitgebreid om dat allemaal hier neer te zetten. Als er nog vragen zijn lezen we het hier wel. :)

Re: Veiligheid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/25, 11:14:05 »
Topic verplaatst naar "Software en Configuratie",

Hier heb je wat informatie over veiligheid onder Ubuntu.
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VeiligheidInUbuntu
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Veiligheid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/25, 16:31:48 »
Een website staat los van jouw computer. De veiligheid van een website ligt in de handen van de maker van de website.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/25, 20:20:28 »
Als een update je UBUNTU-systeem  kan veranderen van buitenaf, hoe komt het dan dat een hacker -al dan niet met kwade bedoelingen- je systeem NIET binnen kan komen? Dat is een vraag die ik onlangs te horen kreeg van iemand bij wie ik Ubuntu aanprees omwille van de veiligheid ervan .
« Laatst bewerkt op: 2010/02/25, 20:25:12 door Jakke5 »

Re: Veiligheid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/25, 20:22:15 »
Een update kies je zelf voor. Je klikt op installeren, en voegt er zelf pakketten aan toe. (maw woorden: jij downloadt de bestanden)
Als je dat niet doet, gebeurt er niets.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/25, 20:26:58 »
Inderdaad. Maar dan missen de voorgestelde (veiligheids-)updates volkomen hun doel, nml. je systeem veiliger maken. Toch?

Re: Veiligheid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/26, 18:02:49 »
In ieder systeem sluipt wel eens een foutje, die mannen werken daaraan en geven jou de kans dit regelmatig bij te houden. Je kan nog altijd handmatig kiezen wat je wel of niet wilt updaten, jij maakt de keuze en jij geeft de opdracht de updates door te voeren (met je rootwachtwoord). En websites of emails kunnen al helemaal niks aan je linux systeem kapot maken.
Vergelijk dit maar eens met een windowssysteem, wat een werk je daar allemaal mee hebt en dan ben je nog niet veilig :rolleyes:


Offline Robertj

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/01, 14:49:19 »
Dan nog blijft de vraag over hackers onduidelijk. Waarom kan een hacker wel in Windows inbreken en niet in Ubuntu? Is dat, als een plaatje, te zien als één richtingsverkeer vanaf de computer? Dat je vanaf de computer wel iets kunt veranderen maar van buitenaf niet? Dus, als het ware, een deur die maar van één kant geopend kan worden en wel van de binnenkant, de computer zelf?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Veiligheid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/01, 15:03:04 »
Dan nog blijft de vraag over hackers onduidelijk. Waarom kan een hacker wel in Windows inbreken en niet in Ubuntu?
Dat is niet waar. Alleen de kans dat een hacker in Ubuntu kan inbreken is een stuk kleiner. Ubuntu heeft vanaf het begin diep in het systeem bepaalde veiligheidsaspecten ingebouwd. Windows doet dat tegenwoordig ook wel steeds beter.
Maar Windows was niet gebouwd met internet in het achterhoofd, dus was heel lang ook niet op berekend op de gevolgen hiervan.

Verder wordt Windows nog steeds het meest gebruikt, dus een virusschrijver bereikt een veeell grotere groep wanneer het een virus voor Windows maakt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Veiligheid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/01, 15:26:15 »
Waarom maak je je trouwens zo'n zorgen over hackers?

Linux is intrinsiek al behoorlijk veilig, omdat het 'onder de motorkap' anders werkt dan Windows (rigide filestructuur, geen werking met extensies, poorten staan standaard dicht, geen standaard rootuser, nieuwe files worden standaard alle rechten ontnomen, etc.).

Vergelijk het maar met een huis. Je kan inbraak niet 100% zeker voorkomen, maar het wel zo lastig maken dat inbrekers liever een paar huizen verderop gaan proberen.

Als ik je tips mag geven: wees terughoudend met 'social network' sites, en als je dat gebruikt, koppel die dan aan een separaat e-mail adres. Sowieso e-mail buiten je pc houden. Gmail is behoorlijk veilig.
Wees zorgvuldig met draadloos internet, lees de wiki maar.
Wees voorzichtig waar je op klikt. Dus niet op Facebook aangeboden filmpjes gaan kijken, en meteen klikken op de mededeling dat je 'een extra plugin nodig hebt' <klik hier>, met dat soort dingen heb je geheid kans lid te worden van de grootste internetfamilie van botnets. Maar dat geldt net zo hard voor Windowsgebruikers, en heeft weinig met Linux te maken.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/11, 22:08:25 »
Vanavond was er op tv nog iets over hackers te zien, in Nieuwslicht.
Volgens hun was het vrij eenvoudig doelwit te worden van hackers/botnets die je creditcardgegevens uit jouw getyp kunnen pikken.

Moet je zelf echt actief toestemming geven of kun je zomaar doelwit worden?
Weet iemand dit?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Veiligheid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/12, 01:32:34 »
Keyloggers moeten in Linux echt verhoogde privileges krijgen om zich te kunnen installeren. Daar ben je veilig voor zolang je hen geen rootrechten geeft. Het programma zal wel uit zijn gegaan van Windowscomputers.

Offline Tico

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/12, 08:55:58 »
Als ik het eerste bericht lees krijg ik het gevoel dat de vraagsteller benieuwd is naar veiligheid buiten Linux om en gaat het hem om inloggen op sites waarbij je aangegeven hebt dat je het wachtwoord en gebruikersnaam laat onthouden. Als je dan de volgende keer inlogt, kunnen kwaadwillenden dan jouw wachtwoord en gebruikersnaam afvangen in je dataverkeer.
Ik denk dat dan het antwoord in de meeste gevallen "ja" is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/12, 09:04:20 »
Tenzij er encryptie is, wordt de gebruikersnaam en het paswoord van een html formulier in gewone tekst doorgestuurd. Een hacker kan in principe altijd de doorgezonden informatie bekijken. Als die informatie geëncrypteerd is, kan hij er niets mee.

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Veiligheid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/12, 10:13:24 »
Een website staat los van jouw computer. De veiligheid van een website ligt in de handen van de maker van de website.

Niet geheel mee eens Cumulus. De beste beveiliging is een netwerkkabel van je pc naar de server(s) waar je de website(s) opvraagt, een directe link dus. Aangezien dit dus onmogelijk is (bedenk maar es hoeveel netwerkkabels je huis in/uit gaan) is dit geen oplossing. We weten allemaal dat netwerkverkeer afgeluisterd kan worden. Bedraad netwerk is lastiger, je moet de kabel doorknippen en een extra aansluiting maken of iets anders ervoor verzinnen, maar wat er gebeurd vanaf de servers van je provider tot aan de server(s) waar de website opstaat die je opvraagt, valt buiten alle macht van jou en je provider. Draadloos netwerken zijn makkelijker af te luisteren, je vist heel makkelijk de datastroom op tussen modem/router en Wifi-ontvanger op je pc.

Waar Cumulus op doelt is denk ik hoe een website beveiligd is en omgaat met ingevulde gegevens. Hoe dat allemaal te werk gaat hebben wij (ISP en eindgebruiker) geen invloed op. En op dat punt heeft Cumulus gelijk door te stellen dat de beveiliging van websites in handen van de makers ervan ligt.

ZOu je veilig willen netwerken, dan moet je denken aan een netwerk binnen een netwerk, VPN dus. Dan kan je, o.a. via internet, een Virtual Private Network kunnen opzetten waarbij je de gegevens tussen de servers en/of pc's volledig kan encrypten en beveiligen. Een VPN kan daardoor een stuk veiliger zijn dan het internet zelf omdat je met een VPN meestal een directe verbinding legt tussen servers en/of pc's.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline Robertj

  • Lid
Re: Veiligheid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/03/12, 15:04:52 »
Ik ga even uit van mijn eigen situatie. Ik lees wel allerlei interessante dingen maar ik ben totaal geen technicus op het gebied van netwerken en hoe dat allemaal werkt. Ik ben een simpele ziel die gewoon gebruik maakt van Ubuntu zonder technische kennis. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd en ik gebruik gewoon de applicaties, ik kijk mijn e-mail na op het internet (ik download het niet naar de pc), ik heb een router met twee bekabelde computeraanluitingen en een bekabelde aansluiting voor een mininote. Eén van de computers draait Windows en één draait op Ubuntu. Ik beluister soms een internet radiozender, ik kijk mijn e-mail na op internet, ik download updates wanneer die er zijn en ik gebruik het internet. Hoe veilig is mijn gebruik tegen hackers op deze manier?

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Veiligheid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/03/12, 16:20:10 »
Ik ga even uit van mijn eigen situatie. Ik lees wel allerlei interessante dingen maar ik ben totaal geen technicus op het gebied van netwerken en hoe dat allemaal werkt. Ik ben een simpele ziel die gewoon gebruik maakt van Ubuntu zonder technische kennis. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd en ik gebruik gewoon de applicaties, ik kijk mijn e-mail na op het internet (ik download het niet naar de pc), ik heb een router met twee bekabelde computeraanluitingen en een bekabelde aansluiting voor een mininote. Eén van de computers draait Windows en één draait op Ubuntu. Ik beluister soms een internet radiozender, ik kijk mijn e-mail na op internet, ik download updates wanneer die er zijn en ik gebruik het internet. Hoe veilig is mijn gebruik tegen hackers op deze manier?

Niet, hoe veilig je pc ook is, een goede hacker weet altijd wel een gaatje te vinden. Het enige wat je kan doen is juist ervoor te zorgen dat een hacker meer dan gemiddeld moeite moet doen om je p[c binnen te komen.

Maar waarom ben je bang voor hackers? Een gewone familie-pc bij een gewone familie thuis is niet eens interessant voor hen. En al helemaal niet op welke manier jij je pc en internet gebruikt.

Het beste voor jou is om je pc's dusdanig te beveiligen dat de kans op virussen en trojans, spyware en malware zo minimaal mogelijk is. Dus zekers voor je Windows pc een goede virusscanner, een goede spyware scanner en een goede firewall. Voor je Ubuntu pc hoef je niet bang te zijn voor dit soort zaken. Linux is stukken minder gevoelig voor genoemde ellende.

Je zegt dat je je email niet download naar je pc. Daarmee voorkom je al dat je email met attachments eraan op je pc krijgt die achteraf bij het openen van die attachments niks vervelends installeren op je pc. Aan de andere kant: hoe veilig zijn de servers van je (mail)provider? Meestal wel zeer veilig, maar het is handig om je mail ook thuis te hebben voor het geval dat natuurlijk.

Maar voor hackers hoef je echt niet voor te zijn!
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------