Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google Earth kan niet schrijven ...  (gelezen 2568 keer)

Google Earth kan niet schrijven ...
« Gepost op: 2010/03/11, 09:56:17 »
Telkens ik Google Earth opstart, krijg ik volgende "Kennisgeving":

"Google Earth kan niet schrijven naar de huidige cache of naar de locatie van het bestand Mijn plaatsen.  De waarden worden als volgt ingesteld:
Pad voor Mijn plaatsen: &/home/william/.googleearth&
Pad voor cache: &/home/william/.googleearth/Cache&"

Als ik vervolgens op OK druk start hij gewoon op.
Toch kan ik opslaan in Mijn plaatsen.
Andere gebruikers op deze computer hebben dit probleem niet.
Ik heb Earth geïnstalleerd met de installer van Google (chmod +x GoogleEarthLinux.bin)
Ik draai Ubuntu 9.10.
Bedankt bij voorbaat voor uw hulp.

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/11, 10:56:48 »
Staan de rechten wel goed voor die map?
Open een terminal scherm en type gksudo nautilus negeer eventuele meldingen in het terminal scherm. Nu opent nautilus in de rootmode. Navigeer naar de betreffende map en klik er met de rectermuisknop op, kies nu uit het menu Eigenschappen, klik op het tabblad rechten, verander de eigenaar naar nobody, of zoals jij wilt. Zet ook de schrijf en lees rechten goed. Sluit alles af. Kan google nu wel schrijven naar de map?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 20:43:52 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/11, 14:58:57 »
Als je inderdaad vlak na de installatie vanuit het installatieprogramma googleearth opstart, heb je het vlaggen: de gebruikersconfigbestanden worden aangemaakt met root als eigenaar. Bijgevolg werkt het bij de volgende opstart voor de gewone gebruiker niet.

Gijsbert heeft al de oplossing aangedragen. Als je volgende keer googleearth installeert, installatieprogramma volledig verlaten en pas dan googleearth opstarten vanaf je menu.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/11, 16:10:32 »
Open een terminal scherm en type gksudo nauitilus
Sluit alles af. Kan google nu wel schrijven naar de map?
Dat ligt eraan wat die nauitilus precies doet.  XD

« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 18:40:25 door Lexaldo »

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/11, 16:32:02 »
Alles wat je niet wilt. XD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/11, 17:26:25 »
Moet je wel eens uitleggen, Gijsbert. Niet iedereen weet na die "gksudo nautilus" onmiddellijk wat hij verwacht wordt te doen. Je riskeert zo mensen af te schrikken van linux.

[edit]Werd door gijsbert in bovenstaande post bijgewerkt
« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 09:09:48 door vanadium »

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/11, 19:22:40 »
Ik dacht dat ik dat redelijk uitgelegd had.
Citaat van: Eerder citaat
Open een terminal scherm en type gksudo nautilus negeer eventuele meldingen in het terminal scherm. Nu opent nautilus in de rootmode.
Wat zou ik verder nog uit moeten leggen? Dat Nautilus eigenlijk het zelfde is als Windows Explorder? Of had ik van elke situatie een plaatje moeten toevoegen? Ik ga ervan uit dat iemand die zelf Ubuntu heeft geïnstalleerd, enige kennis van Ubuntu niet ontzegd kan worden. Ik zie het antwoord van de topicstarter wel te gemoed en/of er meer informatie gewenst is.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 20:44:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/11, 19:30:06 »
Ik dacht dat ik dat redelijk uitgelegd had.
Citaat van: Eerder citaat
Open een terminal scherm en type gksudo nauitilus negeer eventuele meldingen in het terminal scherm. Nu opent nautilus in de rootmode.
Wat zou ik verder nog uit moeten leggen? Dat Nautilus eigenlijk het zelfde is als Windows Explorder? Of had ik van elke situatie een plaatje moeten toevoegen? Ik ga ervan uit dat iemand die zelf Ubuntu heeft geïnstalleerd, enige kennis van Ubuntu niet ontzegd kan worden. Ik zie het antwoord van de topicstarter wel te gemoed en/of er meer informatie gewenst is.
terminalvenster is niet nodig, Alt+f2 kan ook gewoon. Je kunt uitleggen dat gksu nautilus om je wachtwoord vraagt en dat daarna de bestandsbeheerder opent. De naam "Nautilus" wordt door de meeste mensen niet gekoppeld aan een bestandsbeheerder ;)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/11, 19:32:45 »
De consternatie ontstond door een typo:
gksudo nauitilus  :D

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/11, 20:47:17 »
Ik durf niet meer de straat op te gaan, na deze typo. :-[
Inmiddels gecorrigeerd, bedankt Lexaldo voor het attenderen hierop.
Het duurde wel even voordat het kwartje viel.
Gelukkig ben ik ook niet geheel onfeilbaar. XD
« Laatst bewerkt op: 2010/03/11, 20:49:45 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/11, 20:56:01 »
Open een terminal scherm en type gksudo nautilus negeer eventuele meldingen in het terminal scherm. Nu opent nautilus in de rootmode. Navigeer naar de betreffende map en klik er met de rechtermuisknop op, kies nu uit het menu Eigenschappen, klik op het tabblad rechten, verander de eigenaar naar nobody, of zoals jij wilt. Zet ook de schrijf en lees rechten goed. Sluit alles af. Kan google nu wel schrijven naar de map?
Bedankt voor de hulp.
Ik heb alles gedaan zoals boven beschreven.  Bij rechten (van .googleearth en .googleearth/Cache zie ik het volgende:
Eigenaar: William
Maptoegang: Berichten aanmaken en verwijderen
Bestandstoegang: ----
Ik vervang dit laatste in "Lezen en schrijven"
Ik sluit af, en Earth geef nog steeds dezelfde foutmelding.
Ik ga terug kijken naar deze mappen en alles is terug zoals voorheen....

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/11, 21:06:28 »
Als je inderdaad vlak na de installatie vanuit het installatieprogramma googleearth opstart, heb je het vlaggen: de gebruikersconfigbestanden worden aangemaakt met root als eigenaar. Bijgevolg werkt het bij de volgende opstart voor de gewone gebruiker niet.
Gijsbert heeft al de oplossing aangedragen. Als je volgende keer googleearth installeert, installatieprogramma volledig verlaten en pas dan googleearth opstarten vanaf je menu.
Ik meen mij te herinneren dat met het afsluiten van het installatieprogramma, Google Earth automatisch opstart.  Dus je hebt het altijd vlaggen... :|

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/11, 21:15:25 »
Omdat te kunnen controleren, zou je GE kunnen verwijderen en opnieuw installeren.
Het is wel vreemd dat je met gksudo de rechten niet kan veranderen.

Nog excuses voor de consternatie in jou topic, waar een typefoutje al niet toe kan leiden. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/12, 09:11:41 »
Citaat
Ik meen mij te herinneren dat met het afsluiten van het installatieprogramma, Google Earth automatisch opstart.  Dus je hebt het altijd vlaggen...
Niet. Je krijgt de vraag om het op te starten.

Indien het met rechten niet lukt, kan je meteen de ganse .googleearth folder verwijderen (opnieuw met nautilus met root bevoegdheden: "gksudo nautilus"). Die wordt dan volgende keer meteen goed aangemaakt.

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #14 Gepost op: 2010/03/12, 15:52:49 »
Ik heb .googleearth folder verwijderd, GE terug geïnstalleerd, tot slot gekozen voor Afsluiten i.p.v. Start.
Als ik GE opstart krijg ik nog steeds de "Kennisgeving".
Rechten goed gezet in root ... geen verschil.
Wat nu?

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #15 Gepost op: 2010/03/12, 16:09:57 »
Is dit wel gezond?

william@Linux:~$ gksudo nautilus
Initializing nautilus-gdu extension

** (nautilus:2616): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'UploadFinished'

** (nautilus:2616): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'DownloadFinished'

** (nautilus:2616): WARNING **: No marshaller for signature of signal 'ShareCreateError'
Nautilus-Share-Message: Called "net usershare info" but it failed: 'net usershare' gaf fout 255:
net usershare: cannot open usershare directory /var/lib/samba/usershares. Error Bestand of map bestaat niet
Please ask your system administrator to enable user sharing.

« Laatst bewerkt op: 2010/03/12, 16:11:29 door Willibuntu »

Re: Google Earth kan niet schrijven ...
« Reactie #16 Gepost op: 2010/03/12, 18:36:53 »
Ja hoor, had ik al in een eerdere post geschreven. Wil je dit liever niet zien kan je het beste een starter aan maken in Systeem>Voorkeuren>Hoofdmenu>Hulpmiddelen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.