Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vast ip adres voor netwerk en internetverbinding niet instelbaar.  (gelezen 2939 keer)

Offline force317

  • Lid
Ik ben van plan op van mijn pc met Windows XP Home een dual boot PC te maken enerzijds Windows XP Home en anderzijds Kubuntu 7.10 om zo deze open source software beter te leren kennen .... maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om via mijn router konnektie te krijgen met Telenet (Belgiƫ).

Mijn PC met Windows XP Home is aangesloten op een DI-524 Router met een vast ip adres ingesteld in de router voor mijn PC, net als de de 2 pc's van mijn 2 zonen. DHCP is dus uitgeschakeld. Naast deze 3 pc's met een utp kabelverbinding naar de router zijn er eveneens verbonden met de router via een draadloze verbinding : 1 draadloze pc in Windows XP Home , 1 pda en 1 Sony PSP, deze 3 natuurlijk met draadloze encryptie en MAC adres identifikatie. Dit alles werkt prima, daarom wil ik dan ook niets aan deze router configuratie wijzigen.

Als ik mijn pc natuurlijk rechtstreeks verbind met de Telenet kabel (dus niet via de router ga) krijgt de netwerkkaart natuurlijk netjes een Telenet ip adres en kan de Kubuntu Live CD probleemloos naar het internet. Maar dat is niet de configuratie die ik gebruik.

Om Kubuntu 7.10 te kunnen evalueren zou ik nu van mijn pc een dual boot PC Windows XP Home / Kubuntu 7.10 willen maken (of misschien openSUSE 10.3 KDE maar het probleem is daar net hetzelfde). Maar zolang ik met de Live CD van Kubuntu (of openSUSE) er niet in slaag de netwerkinstellingen aan te passen (static ip adres instellen, gateway, enz) en online op het internet te geraken, vertik ik het deze stap te zetten. Voor mijn Kubuntu vast ip adres gebruik ik hetzelfde vast ip adres als in de router staat opgegeven voor mijn Windows XP Home verbinding voor deze pc. Is dit misschien mijn fout ? Moet ik voor de pc met dit mac adres misschien een 2e ip adres vastleggen voor gebruik in de Kubuntu boot (voorzover dit al mogelijk zou zijn ?)  

Wat in Windows XP Home zo makkelijk bleek (werken met vast ip adres naar de router, DHCP disabled ), blijkt tot nu toe onmogelijk te realiseren in Ubuntu 7.10, Kubuntu 7.10 of openSUSE 10.3 KDE .

Als dit al niet lukt, tja, dan kan ik niet anders dan afzien van installatie van deze software. Want iets online installeren of upgraden is dan onmogelijk, en surfen, mailen en dergelijke lukt dan ook natuurlijk niet. Dus ... dan toch maar Vista kiezen bij de vervanging van mijn huidige pc's ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline lizardman

  • Lid
Vast ip adres voor netwerk en internetverbinding niet instelbaar.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/10, 10:12:40 »
Hmm, volgens mij is het sowieso beter om vaste ip adressen in de betreffende computers op te geven in plaats van in de router. Maar dit terzijde.
Het zou Pjotr123 heeft hierover (en over nog veel meer ;)  ) een handleiding geschreven.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline force317

  • Lid
Vast ip adres voor netwerk en internetverbinding niet instelbaar.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/12, 21:30:04 »
Bedankt voor de tip.

De combinatie DHCP enabled op de router en de instruktie ipconfig /release zorgen er inderdaad voor dat ik online kan met Kubuntu.

Met vriendelijke groeten.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.