Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)  (gelezen 2337 keer)

Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Gepost op: 2017/11/11, 09:12:58 »
@ Forum,

ik heb extra Gimp-penselen gedownload van Deviantart  ( https://www.deviantart.com/resources/applications/gimpbrushes/whats-hot/ ) .
Deze zijn opgeslagen in de map downloads.

Vraag:

Hoe kan ik deze gedownloade brushes (penselen) in de map Gimp krijgen?
Welke stappen moet ik daarbij volgen ?
Het is, uiteraard, de bedoeling om deze te kunnen gebruiken in Gimp.
Graag hulp (voor een duidelijk stappenplan) daarbij. Dit stappenplan/deze werkwijze, geldt die dan ook voor LinuxMint 18.2 ?
Hoe is de werkwijze met .rar, .zip, .gbr -bestanden ?
Bedankt op voorhand.

Ubuntu 16.04.3 LTS-64 bit.  Gimp 2.8

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 12:30:32 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/11, 10:15:33 »
Hoi Spievensterke,

Je drukt op Ctrl-H om de verborgen mappen in je thuismap zichtbaar te maken. Zoek de .gimp-2.8 map op. Let op die punt! Dat maakt er een verborgen map van. Zo simpel is dat. Binnen die map zit een map brushes en daar kopieer je ze dan heen. Start dan GIMP opnieuw en ze zijn als brush zichtbaar.

Wil je het wat meer in detail, ga dan hierheen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/11, 11:37:53 »
@   jvecht,

bedankt voor de aangereikte werkwijze. Zal ik proberen.

Moet je je daarbij ook root maken?
Moet je die eerst niet uitpakken?

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/11, 11:39:40 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/11, 11:56:37 »
Hoi Spieke,

Root hoeft niet. Het is in je thuismap en daar is de gebruiker de baas. Baas in eigen huis dus.

De set penselen die ik probeerde waren ingepakt en moest ik inderdaad eerst uitpakken. Dat is heel vaak zo. GIMP penselen hebben de extensie .gbr of .gih, maar er zouden er wellicht nog wat meer kunnen zijn.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/11, 12:05:17 »
Just,

de meeste gedownlode zijn .zip-bestanden.

Dus, ga ik die eerst uitpakken en dan in de verborgen map kopiëren.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/11, 12:06:26 »
Ja, zo werkt dat!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/11, 13:10:47 »
Bedankt just.
Het is gelukt.

Alleen, wat doe ik met brushes die een .png extentie hebben ? Hoe moet ik deze gebruiken in Gimp ?

Groet,
spievensterke.

Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #7 Gepost op: 2017/11/11, 13:29:10 »
Als dat afbeeldingen zijn in zwartwit, sla ze dan in GIMP via exporteren op met de extensie .gbr. Zie mijn link in de eerste reactie. Wel een beetje vreemd dat ze ze zo als penseel aanbieden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #8 Gepost op: 2017/11/11, 15:37:37 »
Ik zet de penselen altijd via usr/ share/ gimp/ 2.0/ brushes. Maar dat hoeft dus blijkbaar niet zo hahaha.
Mooie penselen, die ga ik er ook wel even opzetten.  :)
Kubuntu 20.04

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #9 Gepost op: 2017/11/11, 20:33:19 »
Just,

Citaat
Als dat afbeeldingen zijn in zwartwit, sla ze dan in GIMP via exporteren op met de extensie .gbr 

Het zijn inderdaad zwart-wit afbeeldingen. Ik heb ze naar mijn persoonlijke map gekopieerd. Ik kon ze dan in Gimp openen.

Nog eens uitzoeken of ze als .gbr kunnen omgezet worden.

Bedankt voor die nuttige tip.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@ dellkubuntu,

Citaat
Ik zet de penselen altijd via usr/ share/ gimp/ 2.0/ brushes. Maar dat hoeft dus blijkbaar niet zo hahaha.
Mooie penselen, die ga ik er ook wel even opzetten

ik heb dit ook, als tweede mogelijkheid, zo geprobeerd,  maar het moet dan wel als root/beheerder.

Er staan daar op die website ook nog photoshop penselen die, ook, in Gimp bruikbaar zijn.

Gisteren, in de 19de les -- werken met Gimp --,  dit geleerd hoe we dat op een Windowsmachine moesten doen.
Dit is gelijkaardig aan de padaanduiding zoals jij aangeeft.
Vandaar, dat ik het in tweede instantie ook nog geprobeerd heb.

De tip en de werkwijze die just aangaf is wel de makkelijkste.  Dus, dit is een gouden tip.  :)  :)

Groet,
spievensterke.

Ik ben dus superblij dat dit ook kan onder 'Linux'. 
Wie, na het lezen van dit topic, nog niet overtuigd is van de mogelijkheden die 'Linux'  en Gimp én andere programma's bieden, is blind of ....   ^-^.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/11, 20:38:05 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #10 Gepost op: 2017/11/11, 20:50:22 »
Ik heb een aantal penselen nu op de wijze van Just geïnstalleerd. Dit is idd veel makkelijker, omdat je de extra handeling als root niet hoeft te doen. Gimp herkend beide manieren. Ik deed het altijd als root omdat dat vaak bij de omschijving op Deviant staat.
Moet je niet iets extra's downloaden om photoshop brushes te importeren? Ik kan me herinneren dat dat een tijdje geleden niet zonder meer werkte.
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #11 Gepost op: 2017/11/11, 21:34:59 »
Ik doe dat zelf nooit, maar ik begrijp dat je ze ook gewoon in de brushes map zet.

Doen maar en laat het horen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #12 Gepost op: 2017/11/11, 22:13:55 »
Just
De Photoshop penselen kunnen idd gewoon in de brushes folder worden geplaatst. Gimp herkend dus moeiteloos .abr files. ;)
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #13 Gepost op: 2017/11/11, 22:19:02 »
Mooi he? En in de toekomst brengen ze de hele brush engine van MyPaint en dus de hele santemekraam aan penselen sets over naar GIMP. In de instabiele versie 2.9 zit dat er al in.

De GIMP ontwikkeling gaat best hard en versie 2.10 wordt zo te zien een knallerd.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #14 Gepost op: 2017/11/11, 23:10:24 »
Ik zet de penselen altijd via usr/ share/ gimp/ 2.0/ brushes. Maar dat hoeft dus blijkbaar niet zo hahaha.
Hallo, voor de duidelijkheid. Op Linux kun je meerdere accounts aanmaken, dan krijg je mappen als /home/tantejantje en /home/zwartepietje en nog meer. Als je als gebruiker van je eigen account iets aan Gimp wilt toevoegen, zoals penselen of fotofilters, dan kun je die plaatsen in /home/tantemien/.gimp/2.8/filters (ongeveer, uit m'n hoofd). Vervolgens kun je die toevoegingen in Gimp gebruiken. MAAR, degene met account /home/sinterklaas kan daar dan niet bij (ziet ze simpelweg niet verschijnen), want de penselen zijn aan een persoonlijk account gekoppeld.

Wil je het zo inrichten dat iedereen op dezelfde pc met elk haar eigen account van 1 en hetzelfde penseel kan genieten, dan moet je ze in /usr/share/gimp/etc kegelen.

Linus is een multi-user systeem, vandaar.

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #15 Gepost op: 2017/11/11, 23:17:43 »
Paul,
Ik heb maar een single account. Mijn man mag niet aan mijn pc komen. :evil:

Just,
dat is goed nieuws, dat wist ik nog niet.  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/11/11, 23:22:19 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #16 Gepost op: 2017/11/12, 00:11:56 »
Paul,
Ik heb maar een single account. Mijn man mag niet aan mijn pc komen. :evil:

Hier bij mij is de situatie omgekeerd. Allemaal Windows gebruikers en ik dan als enige op Linux. Niemand hier die er over piekert om aan mijn PC's te komen. Ze vertikken het. Ik heb heerlijk het rijk alleen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #17 Gepost op: 2017/11/12, 10:14:17 »
Citaat
Alleen, wat doe ik met brushes die een .png extentie hebben ? Hoe moet ik deze gebruiken in Gimp ?

Zijn dat niet gewoon previews? Dat je kunt zien hoe de brush eruit ziet? Als dat zo is dan heb je van elke brush twee bestanden (.gbr of .png).

En afbeeldingen (.png) kunnen je ook als een penseel/brush opslaan en gebruiken in Gimp.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #18 Gepost op: 2017/11/12, 11:05:55 »
@ Forum,

even tussenin: de werkwijze die just en dellkubuntu beschrijven, is ook toepasbaar voor LinuxMint.
Ondertussen meerdere penselen gedownload en geïnstalleerd (ook Photoshop penselen ), en ze zijn allemaal terug te vinden in Gimp ( in Gimp kan je even klikken op het verversingsymbool  = een weerkerend cirkelvormig pijltje --- zie in bijlage -- onder rechts ).

Het is de bedoeling om een kerstkaartje / andere ontwerpen te maken, gebruikmakend van de penselen ( = een opdracht of huiswerk om thuis uit te voeren, dat nog kan uitgebreid worden met eigen foto's, tekeningen, ... ).

Ik heb even geoefend: in het onderste deel van het kaartje komt nog een foto.
Voorbeeld hieronder:



Werkwijze: (in een drafje...)

- Nieuw Bestand > H= 150mm , B= 110mm;
- Klik even met gereedschap 'vergrootglas' in het gebied;
- Teken hulplijnen op het blanco gebied op 5mm van alle randen en selecteer (rechthoekige selectie) geheel de binnenrand;
- Keer deze selecte om  = 'selecteren -> inverteren' en vul dan de buitenste rand op met een rode kleur (vb.: f30000) met het emmertje;
- Maak nu de selectie ongedaan en verwijder de hulplijnen ( met verplaatsingsgereedschap met de optie 'kies een laag of hulplijn' );
- Trek twee nieuwe hulplijnen: één op 72mm en één op 78mm --> omlijn deze twee hulplijnen met de rechthoekige selectie, zorg er voor dat, de selectie rechts en links, in de rode rand zit en vul deze selectie dan met hetzelfde rode kleur op als de rand;
- Maak deze selectie nu weer ongedaan (= selecteren > niets);
- Selecteer bovenste binnenrechthoek en vul met kleur (vb.: f1f0c6);
- Plaats/breng, naar eigen goeddunken en fantasie, andere attributen aan ... speel met de penselen --- handelingen ongedaan maken = gebruik de toetscombinatie: ctrl + z ;
--> attributen plaatsen op een rechte lijn: zet het gekozen attribuut neer met een klik, druk shift-toets in en houd vast,  ga met de muis richting de ander zijde/ de plaats waar je het wil -> je ziet er nu een 'lijntje' aanhangen <-  en plaats neer door een klik --stel op voorhand de tussenruimte in volgens je zelf wil ...even spelen ....
- Sla uw kaartje, probeersel/oefening, op als .xcf als je nog wil verder werken in Gimp. En als .jpg, (= exporteren als...).... indien je het wil bekijken/bewerken in een fotoviewer.

Succes.


Vandaar die vraag over de installatie van extra penselen voor Gimp in Ubuntu/LinuxMint.
En, het moest ook mogelijk zijn voor mij, omdat ik, als enige, aanwezig ben met eigen laptop (met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem') tussen de ander cursisten in, die gebruik maken van de, in het leslokaal aanwezige Windowscomputers.
Ik ben heel tevreden dat dit ook voor 'Linux' mogelijk is.

Bij deze is mijn vraag opgelost.
Bedankt just, dellkubuntu én andere forumleden voor het meedenken, het aanreiken van de tips en om het bespreekbaar/beschrijfbaar te maken. Het wordt, meer en meer, leuker en interessanter om met Gimp te werken.  ;)

Groet,
spievensterke.

Nogmaals, héél hartelijk bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2017/11/12, 15:18:04 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #19 Gepost op: 2017/11/12, 12:30:23 »
Paul,
Ik heb maar een single account. Mijn man mag niet aan mijn pc komen. :evil:

Hier bij mij is de situatie omgekeerd. Allemaal Windows gebruikers en ik dan als enige op Linux. Niemand hier die er over piekert om aan mijn PC's te komen. Ze vertikken het. Ik heb heerlijk het rijk alleen.

groet,

Just

Just:
Ik werk veel op mijn laptop, en als mijn man hem heeft ingepikt moet ik erg lang wachten om hem terug te krijgen.  =D

spievensterke:
Dat is het mooie van programma's als Gimp. Het draait op meerdere platvormen waardoor je toch gewoon je Linux kunt gebruiken tussen gebruikers met bv. Windows. Gimp is zo veelzijdig, je raakt nooit verveeld.  :)
Kubuntu 20.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Nieuwe penselen installeren in Gimp (Ubuntu én LinuxMint)
« Reactie #20 Gepost op: 2017/11/12, 14:34:58 »
Vandaar die vraag over de installatie van extra penselen voor Gimp in Ubuntu/LinuxMint.
En, het moest ook mogelijk zijn voor mij, omdat ik, als enige, aanwezig ben met eigen laptop (met een 'Linux-gestuurd besturingssysteem') tussen de ander cursisten in, die gebruik maken van de, in het leslokaal aanwezige Windowscomputers.
Ik ben heel tevreden dat dit ook voor 'Linux' mogelijk is.

Bij deze is mijn vraag opgelost.
Bedankt just, dellkubuntu én andere forumleden voor het meedenken, het aanreiken van de tips en om het bespreekbaar/beschrijfbaar te maken. Het wordt, meer en meer, leuker en interessanter om met Gimp te werken.  ;)

Leuk om te lezen wat je daar op die cursus leert en doet en leuk voor mij om je daar mee te hebben kunnen helpen, Spievensterke!

Voor de GIMP cursus in de decemberuitgave van het Helpmij Magazine  ben ik bezig met het gebruik van het emmertje als onderwerp. Dat wordt een beetje een kruisverhaal met het programma MyPaint. Nu ik jouw verhaal over de kerstkaart lees had ik het daar beter over kunnen hebben. Maar zo'n aflevering vergt veel voorbereiding en toen was er nog helemaal geen kerst in beeld :D . Bij mij dan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021