Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer bevriest kort na opstarten  (gelezen 2424 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #25 Gepost op: 2018/02/23, 22:17:51 »
Volgens mij gaan smart errors toch echt over de disk, en worden op de disk bijgehouden. Kan zijn dat de kopie in je geheugen door een probleem met het geheugen er niet goed uitziet, maar dat zou na elke boot dus een ander resultaat moeten opleveren.
Tijd voor een test ?

Overigens een cat van je heledisk naar je scherm is niet erg slim, kan je scherm(window) blokkeren.
Beter een cat of dd naar /dev/null.

Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #26 Gepost op: 2018/02/24, 06:50:05 »
Anno,

Ik lees dat het probleem op Linux en Windows heb.
Via ge CRUB opstart menu, heb je de keuze om een 'memtest' te laten uitvoeren, al gedaan?
Laat de test voldoende lang lopen, geen foutmeldingen, dan mag je aannemen dat het geheugen OK is.

Het gaat toch om een desktop PC
Kijk en zoek op het moederbord naar 'bolle elco's.
https://www.google.be/search?q=bolle+elco+moederbord&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwio-a2x7L3ZAhWGK1AKHcxKC6cQsAQIMg&biw=1280&bih=901
Heb je van deze 'bolle elco's' op het moederbord, dan is dat de oorzaak.
Dus een nieuw moederbord.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #27 Gepost op: 2018/02/24, 09:13:17 »
Wat ook nog mogelijk is want het is nu winter: staat die computer op dat moment in een koude ruimte?
Dit kan bij het opstarten voor leesfouten zorgen.

Stel dat je iets wegschrijft op een schijf op normale bedrijfstemperatuur.
Dan koelt die schijf af, doch te koud.
Normaal zit daar zelfcorrectie op om de sporen nog goed te kunnen lezen.
Maar hoe ver gaat die zelfcorrectie? En dan zit hij er misschien naast of maakt leesfouten...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline aartje

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #28 Gepost op: 2018/02/24, 10:12:50 »
Als ik je plaatje goed bekijk heb je wel aardig wat leesfouten en herstelde ECC errors. zo'n 77 miljoen !
Wellicht kan iemand dat bevestigen? denk toch wel dat het daarmee iets te maken heeft.


EDIT: als ik nog eens kijk naar je smart rappot, dan is je disk toch echt aan het kapot-gaan. maar hoofdzakelijk gerelaterd aan de zoek en lees fouten.
Misschien toch een disk arm die niet helemaal lekker gaat.
Ja, als ik zoiets zou zien zou ik ogenblikkelijk alles van waarde van die disk proberen te backuppen en een andere (nieuwe?)
disk op die plek zetten (al was het maar om te proberen). Ik begrijp niet dat niet iedereen ziet dat er tig leesfouten zijn.

Offline Nero

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #29 Gepost op: 2018/02/24, 10:18:26 »
Als ik je plaatje goed bekijk heb je wel aardig wat leesfouten en herstelde ECC errors. zo'n 77 miljoen !
Het is mij niet duidelijk over welke schijf (fabrikant) het hier gaat. Als het een Seagate betreft worden deze cijfers doorgaans verkeerd geïnterpreteerd. Seagate geeft een geconbineerd getal van leesfouten en aantal seeks. Alle cijfers zijn hier een 48-bit encoding waarvan de eerste 16 bits het aantal leesfouten zijn en de laatste 32 bits het aantal seeks. 77244792 is dus 0x0000049AA978. De eerste 16 bits is 0x0000 en de laatste 0x049AA78. Betekent bijgevolg dat er 0 leesfouten zijn bij  77244792 seek operaties.

Offline aartje

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #30 Gepost op: 2018/02/24, 10:36:19 »
Als ik je plaatje goed bekijk heb je wel aardig wat leesfouten en herstelde ECC errors. zo'n 77 miljoen !
Het is mij niet duidelijk over welke schijf (fabrikant) het hier gaat. Als het een Seagate betreft worden deze cijfers doorgaans verkeerd geïnterpreteerd. Seagate geeft een geconbineerd getal van leesfouten en aantal seeks. Alle cijfers zijn hier een 48-bit encoding waarvan de eerste 16 bits het aantal leesfouten zijn en de laatste 32 bits het aantal seeks. 77244792 is dus 0x0000049AA978. De eerste 16 bits is 0x0000 en de laatste 0x049AA78. Betekent bijgevolg dat er 0 leesfouten zijn bij  77244792 seek operaties.
Wat een omslachtige manier van smart-uitlezen dan. Ik doe dit normaal met "gsmartcontrol" (onder mint17.3) en krijg
voor mijn /dev/sdb (sda is een ssd) de output als hier bijgevoegd.

Offline Nero

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #31 Gepost op: 2018/02/24, 10:54:21 »
Bij jou is het dan ook geen Seagate maar een Hitachi.

Offline Nero

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #32 Gepost op: 2018/02/24, 11:00:00 »
ECC errors verwijst naar problemen met geheugenmodule(s) , of één van de geheugenbanken op het moederbord.
ECC is niet gebonden aan het geheugen op het moederbord. Sterker nog, de meeste consumenten pc's hebben zelfs geen ECC op het geheugen. In professionele toestellen - servers en de high-end desk- en laptops - wordt wel memory met ECC gebruikt. ECC kan worden toegepast op alles waar al dan niet tijdelijke data opslag voorbijkomt. ECC vereist wel bijkomende datamanipulatie. Een extra chip op geheugenmodules, extra controle bits op datadragers, ...
« Laatst bewerkt op: 2018/02/24, 11:04:08 door Nero »

Offline jolo

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #33 Gepost op: 2018/02/24, 12:44:52 »
In de inxi output die de TS had gepost in bericht #16 zie ik dat Linux geïnstalleerd staat op /dev/sda
Dat is een ST31000528AS. Die Seagate harddisk was dus verkrijgbaar vanaf 27 februari 2009. Het is best mogelijk dat deze harddisk niet meer helemaal in orde is. Bij twijfel kan deze het beste getest worden met de diagnostische software van de harddiskfabrikant. Daar staat SeaTools voor DOS. Dat is een ISO image die op een CD/DVD R(W) gebrand kan worden. Daar staat ook nog een “SeaTools for DOS guide” voor meer info.

Verder zie ik in die inxi output ook nog een Samsung SSD 840 van 120 GB. Ubuntu 16.04 kan beter op die SSD worden geïnstalleerd.


Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline kuifje09

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #34 Gepost op: 2018/02/24, 13:05:36 »
Ik ga voor de software waar Jolo op duidt. de fabrikant weet het het beste !.
Als de disk nog goed is volgens seagate, zou ik de kabel even nader inspecteren.

Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #35 Gepost op: 2018/02/24, 15:35:19 »
Volgens mij gaan smart errors toch echt over de disk, en worden op de disk bijgehouden.

Ik zeg; begin met binnenin schoonmaken! (in elk geval op zijn minst goed controleren of alles schoon is, maar dan kun je het net zo goed meteen ook doen)
En als je dan nog problemen hebt kun je misschien weer wat gerichter zoeken want wat andere haperingetjes verholpen met dat schoonmaken.

Smart errors of niet, of waarvoor, of wanneer ..... schoonmaken kan nooit kwaad, maar lost nogal eens wel iets op.
Je wilt niet weten wat er allemaal warm gaat lopen waardoor er meer dan 1 ding problemen gaat geven en alles elkaar slecht gaat beinvloeden (voeding als eerste met verkeerde stroompjes als gevolg waardoor al veel fout gaat). Dat gaat werken op je processor, harddisk, intern geheugen, zelfs op je dvd en zo (want aansturing gaat fout).
Koelgaatjes schoon houden is slechts een begin, want in de kast gaat het ook fout (voeding, processorhuis), en dat laatste vergeten er veel.
Werkt het schoonmaken niet dan heb je er niets aan verloren. Alleen maar gewonnen want schoonmaken is altijd goed.

Wat de plek betreft. Op de grond in huiskamer? Of slaapkamer? Dat zijn de meest en uiterst stoffige plekken in huis slecht voor een pc. Maar een pc wordt altijd vies want zuigt altijd koellucht (met stof) naar binnen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anno

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #36 Gepost op: 2018/02/26, 12:14:12 »
Als eerste ga ik de computer schoonmaken en afwachten hoe hij morgen opstart.
Een memtest heb ik al een paar keer gedaan, maar geen fouten gevonden. Hardware loskoppelen gaf ook geen verbetering.

Offline Anno

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #37 Gepost op: 2018/02/27, 10:55:51 »
Niet zo handig: Gisteren heb ik mijn computer grondig schoongemaakt en ook naast de bestaande Ubuntu en Windows installatie, Mint geïnstalleerd.
Vanmorgen startte mijn computer voor het eest na weken in een keer vlot op en blijft functioneren.
Nu weet ik echter niet of het door het schoonmaken of door de installatie van Mint komt. Ik heb opgestart in Ubuntu, en werk nu ook in Ubuntu.
Vorige week heb ik Grub nog geüpdatet, maar dat heeft toen niets uitgehaald. Ik hoop dat het zo blijft. Bedankt voor de vele hulp. Ik wacht nog even eventuele reacties af, en daarna sluit ik dit draadje.  ^-^

Offline vanadium

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #38 Gepost op: 2018/02/27, 11:03:06 »
Yup, als je een probleem tegelijk op meerdere wijzen oplost, weet je niet meer wat de oplossing heeft gebracht. Ik hou het echter op de schoonmaakoperatie.

swake

  • Gast
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #39 Gepost op: 2018/02/27, 12:01:10 »
Citaat
Yup, als je een probleem tegelijk op meerdere wijzen oplost, weet je niet meer wat de oplossing heeft gebracht. Ik hou het echter op de schoonmaakoperatie.

Ik sluit me ook aan bij deze mening i.v.m. schoonmaakoperatie .

Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #40 Gepost op: 2018/02/27, 13:01:01 »
In elk geval mooi dat het opgelost is.
Ja man. Dat schoonmaken (en houden!!) doet wonderen. Onderschat dat niet. Als de spinnen gaan wandelen over de contactpuntjes en zo.....  =D


(opmerking over schoonmaken is serieus)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Anno

  • Lid
Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #41 Gepost op: 2018/02/27, 14:15:15 »
Nogmaals bedankt allemaal. Ik ga er van uit dat het is opgelost.

Re: computer bevriest kort na opstarten
« Reactie #42 Gepost op: 2018/02/27, 14:20:25 »
Nogmaals bedankt allemaal. Ik ga er van uit dat het is opgelost.

Mooi!

En zo niet, dan kun je toch niet meer internetten dus merken wij er niets van en hebben wij er ook geen last van.  :evil: (grapjuuhhhh)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore