Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Intel bug?  (gelezen 19897 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel bug?
« Reactie #25 Gepost op: 2018/01/06, 16:37:54 »
https://www.neowin.net/news/ubuntu-will-fix-meltdown-and-spectre-by-january-9th

Gelden die bovenstaande aangereikte fixen/patches ook voor de LinuxMint-gebruikers, of is dit enkel voor de Ubuntu ( en -derivaten)- gebruikers ???
Geldt ook voor Mint: de pakketbronnen van Ubuntu staan immers in de bronnenlijst van Mint.  :)

Enfin, op 9 januari komen de reparaties dus. Die jongens hebben blijkbaar in de kerstvakantie moeten doorwerken.... Ook geen pretje.

Wat verder opvalt: voor 16.04.x (en dus Mint 18.x) worden alleen de 4.4.x-systeemkernserie en de 4.13-systeemkernserie genoemd. Zullen de 4.10-reeks en de 4.11-reeks buiten de boot gaan vallen?

Re: Intel bug?
« Reactie #26 Gepost op: 2018/01/06, 16:41:50 »
Dat verzoek heeft Linus al jaren geleden gehad

Mijn reactie over "verzoek" ging ook eigenlijk over deze open gehouden deur.
Iedereen dacht met linux ver veilig te zijn (ook ik) em dan blijkt nu....  Schrijnend en zorgwekkend.
En inderdaad, er kraait geen haan naar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Intel bug?
« Reactie #28 Gepost op: 2018/01/06, 17:48:33 »
Nou we toch lekker bezig zijn... alweer wat info :
https://www.youtube.com/watch?v=s7W5zsLp7xY

Hackerheaven??
« Laatst bewerkt op: 2018/01/06, 17:52:27 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel bug?
« Reactie #29 Gepost op: 2018/01/06, 18:19:11 »
Nog maar een paar dagen hè.... Op 9 januari wordt de boel immers hersteld.  =D

nahjo

  • Gast
Re: Intel bug?
« Reactie #30 Gepost op: 2018/01/06, 18:23:54 »
Nog maar een paar dagen hè.... Op 9 januari wordt de boel immers hersteld.  =D
Yes! En tot die dag kunnen de personen die het bijna in hun broek doen van angst, even wegblijven van de internets  :evil:

Offline EvC

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #31 Gepost op: 2018/01/06, 18:31:18 »
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes


Re: Intel bug?
« Reactie #33 Gepost op: 2018/01/06, 19:43:59 »
Nog meer nieuws
https://www.security.nl/posting/545027/Securitybedrijf+waarschuwt+voor+hype+rond+Spectre+en+Meltdown?channel=rss

Fijn om te lezen. Maar ik had me toch ook echt wat minder zorgen gemaakt als niet ook nog NoScript niet meer naar behoren werkt. :|
Er wordt een deur open gehouden die dicht hoort te zijn. Dat maakt mij niet blij, ongeacht welke deur het is.

Nog wat meer nieuws:

https://www.nu.nl/internet/5076281/intel-aangeklaagd-beveiligingslekken-meltdown-en-spectre.html

Standaard reactie. Maar wat heb je er aan? Heb je van al die besodemieteraars die ooit aangeklaagd zijn ooit één rode cent gekregen?
Waar dat boete-geld allemaal naartoe gaat is voor mij een grote vraag, maar in elk geval nooit naar mij als slachtoffer.

Linux-maker Linus Torvalds woedend op Intel

+1
APPLAUS!!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline midas

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #34 Gepost op: 2018/01/07, 09:50:22 »
Nieuwe versie Firefox 57.04 met de fix vanaf browserzijde staat in de repo (ook voor Linux Mint). Downloaden maar....
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tom

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #35 Gepost op: 2018/01/07, 10:38:12 »
Nieuwe versie Firefox 57.04 met de fix vanaf browserzijde staat in de repo (ook voor Linux Mint). Downloaden maar....

Die heb ik al gekregen van Mozilla en een update van Google Chrome ook deze week .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Intel bug?
« Reactie #36 Gepost op: 2018/01/07, 10:50:10 »
Nieuwe versie Firefox 57.04 met de fix vanaf browserzijde staat in de repo (ook voor Linux Mint). Downloaden maar....

Die heb ik al gekregen van Mozilla en een update van Google Chrome ook deze week .

Dit scheelt al een slok op een borrel.
Voor de dual-booters nog wat andere informatie.
De update van Windows schijnt voor de normale gebruikers redelijk goed uit te pakken op de Skylake, Kabylake en Coffeelake processoren. Soms geen verschil en hier en daar 1 of 2% minder performance. Ik lees echter wel dat bij oudere processoren het verschil groot is, dat de update een BSOD kan geven en dat sommige programma's niet meer werken. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #37 Gepost op: 2018/01/07, 11:08:39 »
Wellicht nog een nieuwtje voor degene met een Raspberry Pi, deze zijn namelijk 100% veilig.

https://www.raspberrypi.org/blog/why-raspberry-pi-isnt-vulnerable-to-spectre-or-meltdown/
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #38 Gepost op: 2018/01/08, 14:53:55 »
Ik had nog even een vraagje ivm de patchdag morgen. Normaal heb ik mijn kernelversie volgens Pjotr's tip vastgezet (https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-).
Die moet ik - wil ik de patch kunnen gebruiken - dus ongedaan maken. Op zich geen probleem. Alleen vraag ik me af of ik na de patch de kernelversie direct weer kan vastzetten of dat ik dit voorlopig beter even niet kan doen ivm een mogelijke aanvullende/nieuwe patch? Het gaat immers om een belangrijke patch.
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Intel bug?
« Reactie #39 Gepost op: 2018/01/08, 15:29:51 »
Ik had nog even een vraagje ivm de patchdag morgen. Normaal heb ik mijn kernelversie volgens Pjotr's tip vastgezet (https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-systeemkernversie-kernel-).
Die moet ik - wil ik de patch kunnen gebruiken - dus ongedaan maken. Op zich geen probleem. Alleen vraag ik me af of ik na de patch de kernelversie direct weer kan vastzetten
Dat kan, want die reparatie zou het huidige probleem moeten verhelpen.... De keuze is echter aan jou.

De prijs die je betaalt voor het vastzetten van je systeemkern, is uiteraard dat je reparaties misloopt. Ook veiligheidsreparaties. Alleen zijn die gelukkig meestal niet erg belangrijk voor Linux-voor-de-bureaucomputer. Meestal.

Re: Intel bug?
« Reactie #40 Gepost op: 2018/01/08, 16:26:17 »
Pjotr bedankt.
Ik dacht nog of het misschien een idee is om de 9-januari-patch op je website te vermelden? Stel dat iemand z'n kernelversie heeft vastgezet en niet op de hoogte is van deze cpu-bug (of 'bug' ;) ; de toekomst zal het leren) dan loopt hij of zij deze erg belangrijke patch mis. Is uiteraard aan jou.

Succes allemaal morgen...
« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 16:39:46 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Intel bug?
« Reactie #41 Gepost op: 2018/01/08, 21:33:14 »
Er zullen alleen maar softwarematige verbeteringen worden aangeboden en géén hardwarematige.

uit het forum (pclos.com/forum/ vandaag -- Duitse gedeelte --> http://www.pclinuxos.com/forum/index.php/topic,144792.msg1237253.html#new   )
Citaat
Huhu!?!?  :o

Was bringen dir Updates, wenn diese Updates selber auf der Hardware aufsetzen?

Es ist kein Softwarebug es ist ein Hardwarebug im Design des Prozessors.

Also wenn man sich das so schichtenartig vorstellt, dann war zuerst die Plantine dann die Software da:

1. Hardware (hier ist auch der Prozessor)
2. BIOS
3. Bootloader
4. Linux Kernel
5. Libraries and Apps

Und jetzt versucht mal mit den "Komponenten" 2-5 eine gravierende Komponente wie die Hardware zu schützen. Es geht halt nicht, und wenn dann hat man halt einen lahmeren PC, da der Prozessor nicht normal arbeitet.

Also mit Updates kann man sich nicht schützen, das einzigste was wirklich hilft, ist es den Prozessorchip auszuwechseln.

Ich bin doch irgendwie froh das ich noch nicht so weit gekommen bin mein Tablet zu aktualisieren (muss mir alle Quellcodes selber kompilieren), weil wenn die Basis (low-level) einen Bug hat dann kann man das auch nicht fixen.

Es ist ja so das wenn das BIOS einen Bug hat oder der Bootloader, es nicht so gravierend sein muss, weil ja eh der LinuxKernel die Verantwortung über... genau die Hardware übernimmt und diese ist halt fehlerbehaftet.

2018 schon gut begonnen, evtl. werden auf Opensource Prozessor Designs gesetzt, man überlege mal das solch ein Design auf dem Mainboard, in dem Prozessor Sockel, auf der Prozessor Plantine nur 0,5 bis 1 CM in etwa klein sind, mit Leitungen die ca. 100.000x dünner als Haare sind.

Vielleicht ist der VW Abgasskandal ja etwas ähnliches wie die spekulative Ausführung des Prozessors, eines haben beide gemeinsam. 1. Die Prozessoren sind schneller geworden und 2. Die Autos konnten gewisse Abgasnormen einhalten.

MfG,
Joe

Vertaling met Google Translate:
Citaat
  Huhu!?!? : o

Welke updates krijgt u als deze updates op de hardware zelf worden uitgevoerd?

Het is geen software-bug, maar een hardware-bug in het ontwerp van de processor.

Dus als je het als gelaagd ziet, dan was de plantine (?) daar eerst en dan de software:

1. Hardware (hier is ook de processor)
2. BIOS
3. Bootloader
4. Linux-kernel
5. Bibliotheken en apps

Probeer nu met de "componenten" 2-5 een serieus onderdeel, zoals de te beschermen hardware. Het kan gewoon niet werken, als je een verlamde pc hebt, omdat de processor niet normaal werkt.

Dus met updates kun je jezelf niet beschermen, het enige dat echt helpt is de processorchip te vervangen.

Ik ben blij dat ik nog niet zo ver ben gekomen om mijn tablet bij te werken (ik moet zelf alle broncode compileren), want als de basis (low-level) een fout bevat, kun je die niet corrigeren.

Het is zo dat als het BIOS of de bootloader een bug heeft, het niet zo serieus hoeft te zijn, omdat de Linux-kernel hoe dan ook de verantwoordelijkheid over ... precies de hardware overneemt en die is defect.

2018 al goed gestart, mogelijk ingesteld op open source processorontwerpen, denk aan het ontwerp op het moederbord, in de processorvoet, op de processor Plantine slechts 0,5 tot 1 cm in ongeveer klein, met lijnen de ongeveer 100.000 keer dunner dan haar.

Misschien is het uitlaatgassenschandaal van VW iets dat lijkt op de speculatieve uitvoering van de processor, een ding dat ze allebei gemeen hebben.
1. De processors zijn sneller geworden en,
2. De auto's konden aan bepaalde emissienormen voldoen.

Met vriendelijke groet,
Joe.
 PCLinuxOS Tester
    Hero Member 

Daar zitten wel wat punten in om eens over na te denken, die steek houden ...

Om het probleem ten gronde te kunnen oplossen  moet men de chipkern op de processor vervangen of een nieuwe processor plaatsen = nieuwe kosten...  ???
« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 23:14:48 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Intel bug?
« Reactie #42 Gepost op: 2018/01/08, 22:38:18 »

Daar zitten wel wat punten in om eens over na te denken, die steek houden ...

Om het probleem ten gronde te kunnen oplossen  moet men de chipkern op de processor vervangen of een nieuwe processor plaatsen = nieuwe kosten...  ???

Dat gaat dus een probleem worden, Intel heeft nog geen nieuwe processoren die bugvrij zijn dus blijft het probleem.
AMD is niet vatbaar voor Meltdown, van de 2 andere varianten is slechts 1 die wat kan doen mits ze fysiek toegang hebben tot je computer (aldus wat ik gelezen heb) en dit noemen ze volgens AMD dan ook 'near zero'.
Voor de ARM is het raadzaam om te kijken welke types er kwetsbaar zijn (er bestaat een lijst) Sommigen zijn ook vatbaar Meltdown en de andere varianten. Anderen zijn weer veilig.

Eigenlijk zouden we als consument dit moeten afstraffen, maar goed ik zie het niet gebeuren.
In het verleden heeft Intel al behoorlijk wat schimmige praktijken uitgehaald en is nog steeds de best verkopende CPU leverancier, ze komen er mee weg.
Zo is het met wel meer hardware fabrikanten, Nvidia had ook een geintje met de GTX 970 4gb, waarvan 3,5 gb echt presteerde en als je daar boven kwam zakte het ook als een kaartenhuis in elkaar. Ook dit merk is de absolute nummer 1 qua videokaarten.

Vandaag zag ik verschillende reviews over de nieuwe Intel chip met Vega graphics, deze is gewoon gebaseerd op Kabylake met goede interne graphics en energiezuinig. Geen woord over de bugs, dus het 'klootjesvolk' tuint er met open ogen in wil zoiets hebben in bijvoorbeeld een laptop.  Tja dan zou ik als fabrikant mij dus ook niet druk maken om zoiets te fiksen, het verkoopt tenslotte toch wel.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #43 Gepost op: 2018/01/08, 22:59:15 »
@ Theo1971,

bedankt voor jou heldere reactie.

Volgens DutchWolfie  ---> http://www.pclinuxos.nl/Forum/index.php/topic,4124.msg24987.html#msg24987
Citaat
En waar wou men dan de processor door vervangen?
Er is geen vervanging omdat de huidige cpu's allemaal deze "constructiefout" hebben.
Het enige dat men op dit moment kan doen is de laag boven de hardware, in dit geval de kernel dus, aanpassen.
Dat is wat er overal nu aan de hand is en met de huidige kernels binnen PCLinuxOS is doorgevoerd.
Afwachten wat het volgende is dat boven water komt.....

En gelijk heeft 'ie' wel.

Citaat
  Eigenlijk zouden we dat als consument  moeten afstraffen, maar goed ik zie het niet gebeuren.

... Ik zie dit, op termijn, ook nog niet snel gebeuren ... 'brood en spelen' hé, de Romeinse overheerser was daar toen al goed in  ^-^
Welke 'processorbouwer' moeten we dan kiezen  ???
« Laatst bewerkt op: 2018/01/08, 23:05:22 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Intel bug?
« Reactie #44 Gepost op: 2018/01/09, 00:29:40 »
... Ik zie dit, op termijn, ook nog niet snel gebeuren ... 'brood en spelen' hé, de Romeinse overheerser was daar toen al goed in  ^-^
Welke 'processorbouwer' moeten we dan kiezen  ???

Het lijkt mij dat we de grootste en dat is ook toevallig degene met de meeste bugs links moeten laten liggen en dat is Intel.
Als je het in eerste instantie af doet met 'ach jullie data wordt niet corrupt' (waar het al helemaal niet omgaat, het gaat over lekken) vervolgens nog 2 nieuwe chips op de markt brengt  (coffeelake en de nieuwere kabylake met vega) zonder het probleem op te lossen, dan moge dat wel duidelijk zijn.
AMD geeft Spectre toe en helpt mee aan een oplossing maar zegt daarbij wel dat het een probleem is als er fysiek toegang is op de computer om het te kunnen activeren.
ARM is een compleet andere basis, geen X86 maar RISC.

Op dit ogenblik voor de normale pc gebruiker blijft er dan maar 2 keuzes over, VIA daargelaten omdat deze zich op de Chinese markt richt en er al helemaal geen duidelijkheid is over kwetsbaarheden.  De keuze is dus Intel of AMD,  Intel is kwetsbaar voor 3 vormen, AMD voor 1 vorm, en die moet dan ook nog fysiek aan je computer kunnen komen, dus dan is de keuze op dit moment niet moeilijk als je voor veiligheid kiest. De Ryzen van AMD is op dit moment voor de X86 platform het veiligst.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Intel bug?
« Reactie #45 Gepost op: 2018/01/09, 09:35:37 »
Je hebt als consument niks te willen, Intel bepaalt in deze wat ze wel of niet gaan doen,
je kunt bij aanschaf bij volgende pc, de keuze kunnen maken om voor een systeem te gaan met AMD processor, gaat het over een laptop, dan wordt het al moeilijker, er is weinig voorhanden met een AMD processor.

 
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Intel bug?
« Reactie #46 Gepost op: 2018/01/09, 14:26:58 »
Ter info : net al m'n computers voorzien van de patches voor 16.04 (4.4-serie). Verliep vlekkeloos. Hulde aan de linux-jongens(en meisjes ;)) die de patches hebben gemaakt!

Het kan ook anders (niet gaan lachen) :
https://www.neowin.net/news/heres-why-some-amd-systems-are-failing-to-boot-after-installing-microsofts-patches

Hoe zou het toch komen dat dat voor mij niet als de bekende donderslag komt =D? O,o,o...
« Laatst bewerkt op: 2018/01/09, 14:29:35 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Intel bug?
« Reactie #47 Gepost op: 2018/01/09, 23:24:15 »
Je hebt als consument niks te willen, Intel bepaalt in deze wat ze wel of niet gaan doen,
je kunt bij aanschaf bij volgende pc, de keuze kunnen maken om voor een systeem te gaan met AMD processor, gaat het over een laptop, dan wordt het al moeilijker, er is weinig voorhanden met een AMD processor.

Er zijn meer dan genoeg laptops te vinden met AMD processoren, alleen moet je de zaken met een Intel sticker op de voordeur voorbij gaan.  HP, Lenovo, Acer, Asus? Die kun je vinden hoor met een AMD processor. Sterker nog, een aantal hebben al een  (Ryzen/Vega CPU/GPU) APU wat op dit ogenblik prachtig is voor linux.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline daido

  • Lid
Re: Intel bug?
« Reactie #48 Gepost op: 2018/01/10, 11:16:18 »
Het lijkt erop dat Intel er in de toekomst aan gaat verdienen. Ten eerste geven ze alleen een software-update aan computers jonger dan 5 jaar.
En dat is slechts softwarematig, dus veel mensen gaan in de toekomst hun computer vervangen. Het zou mij niks verbazen als ze al nieuwe ontwikkelde processors zonder lek op de plank hebben liggen.
Nog een vraag: Ik heb onlangs een tablet gekocht met  een  Qualcomm® Snapdragon™ 430 processor. Volgens mij staat deze niet op de lijst van kwetsbare processoren of vergis ik mij daarin?

Re: Intel bug?
« Reactie #49 Gepost op: 2018/01/10, 12:01:04 »
Ter info : net al m'n computers voorzien van de patches voor 16.04 (4.4-serie). Verliep vlekkeloos. Hulde aan de linux-jongens(en meisjes ;)) die de patches hebben gemaakt!

Het kan ook anders (niet gaan lachen) :
https://www.neowin.net/news/heres-why-some-amd-systems-are-failing-to-boot-after-installing-microsofts-patches

Hoe zou het toch komen dat dat voor mij niet als de bekende donderslag komt =D? O,o,o...

Niet te snel juichen...

Zie: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2382157
en:
https://www.reddit.com/r/linuxmint/comments/7pbkci/latest_kernel_440108_doesnt_even_boot/
Bugtracker op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1742323

Zo te lezen zijn er dus mensen die niet opstartbare pc's hebben na de update naar kernel 4.4.0-108.
Ik hou de boot nog even af, tot er een fix uitkomt...
« Laatst bewerkt op: 2018/01/10, 12:27:04 door nicolaasjan »
Linux Mint 19.3 Mate