Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux op TV aansluiten  (gelezen 7677 keer)

Offline rico70

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #25 Gepost op: 2017/12/14, 21:19:30 »
Als je TV en computer beide HDMI hebben is dat volgens mij het beste. (Zelf heb ik nog zo'n bakbeest met scart en tulp stekkers)
Weet je hoeveel energie dat vreet? Je kunt je verwarming gewoon uitzetten hoor!
Weinig, zo vaak kijk ik geen tv / film
Edit : 64 Watt / 0,9 Watt standby
« Laatst bewerkt op: 2017/12/14, 21:24:31 door rico70 »

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #26 Gepost op: 2017/12/15, 07:35:04 »
Als je TV een VGA aansluiting heeft kan het ook prima met een VGA kabeltje. Geluid hoeft geen probleem te zijn, bij sommige TV's zit namelijk ook een audio in  (2,5 inch jack). Een paar praktische tips, een draadloze (bluetooth) toetsenbord van Action kost bijna niks, een draadloze muis ook niet veel. Kodi is zeker aan te raden, en er zijn geloof ik wel op youtube tuturials te vinden om add-on's te installeren en vooral welke er allemaal te vinden zijn en wat ze kunnen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #27 Gepost op: 2017/12/15, 11:29:01 »
Klopt Theo. Zo met tulpjes naast vga aansluiten zal uiteindelijk ook gewoon lukken. Maar dan is een enkele hdmi toch wel weer handiger en minder rommel.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #28 Gepost op: 2017/12/15, 11:57:08 »
Ik denk dat je bedoelt bij vga: alleen beeld
Je hebt gelijk, sorry.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #29 Gepost op: 2017/12/15, 17:37:49 »
Hai Partyrabbit,
Ik gebruik ook hdmi.
De nieuwste hdmi aansluitingen kunnen ook internet signaal doorgeven, meen ik, al zullen je pc en tv die aansluitingen waarschijnlijk niet hebben.
Dus neem een oude hdmi kabel, dan komt je tv niet spontaan op internet. Ik weet dat je dat graag in de hand houdt.

https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_1_4/hec.aspx
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #30 Gepost op: 2017/12/15, 17:44:48 »
Dus neem een oude hdmi kabel, dan komt je tv niet spontaan op internet. Ik weet dat je dat graag in de hand houdt.

 =D Hoe weet jij dat nou? LOL

De bedoeling is om e.e.a. wat op de laptop bekeken kan worden ook op de tv bekeken kan worden. Denk aan yt en uitzending gemist, en misschien nog systemen als netflix (=browser), en dan full screen. Filmke van hdd of ingebouwde dvd. Dat soort dingen. Gewoon, kijken maar dan in het groot.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 17:46:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #31 Gepost op: 2017/12/15, 21:30:53 »
HDMI geeft ook het geluid door, dus al je de speaker van de tv soms gebruikt is dat te prefereren. VGA zou ik niet gebruiken als HDMI kan. Volgens mij is de beeldkwaliteit ook beter met HDMI.

Ik heb Bluray afgespeeld op een VGA monitor, exact dezelfde scherpe kwaliteit als op een HD scherm via HDMI kabel.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #32 Gepost op: 2017/12/15, 21:41:14 »
@ZijneBalorigheid,

De feitelijke verschillen qua definitie van scherpte en kleurdiepte ZIJN er wel, maar voor het menselijk oog niet of nauwelijks waarneembaar
:)FINI LE TEMPS DU BOUFFON
Though I'm hardly ever smiling, I think it is hilarious it takes a Fool like me to see the madness of reality :)

Offline MKe

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #33 Gepost op: 2017/12/15, 21:56:24 »
HDMI geeft ook het geluid door, dus al je de speaker van de tv soms gebruikt is dat te prefereren. VGA zou ik niet gebruiken als HDMI kan. Volgens mij is de beeldkwaliteit ook beter met HDMI.

Ik heb Bluray afgespeeld op een VGA monitor, exact dezelfde scherpe kwaliteit als op een HD scherm via HDMI kabel.
e.e.a. is ook afhankelijk van de monitor in kwestie. Zoveel te beter de monitor, zoveel te meer verschil zie je. Maar waarom zou je eigelijk VGA gebruiken als je HDMI kunt doen? 1 kabel voor zowel je beeld als audio signaal, nog digitaal ook en simpel aan te sluiten. VGA is een oude, analoge standaard. Tenzij je niet anders kunt of misschien nostalgische gevoelens voor VGA hebt is er volgens mij geen reden om VGA boven HDMI te kiezen.  ???

Partyrabbit, misschien heb je wat aan het volgende, in engels helaas
Citaat
HDMI
All TVs and most computer monitors have HDMI. It's easy to use, the cables are cheap, and best of all, it carries audio. If you're plugging your computer into a TV, your first choice should be HDMI. It will save you lots of hassle.

HDMI has limitations, though, and isn't always the perfect choice. For example, your TV likely has HDMI 1.4 connections, which max out at 3,820x2,160-pixel resolution at 30 frames per second. If you've gotten a new 4K monitor, you're limited to 30fps. Not until HDMI 2.0 will you be able to do 4K over HDMI at 60fps. You'll also need new hardware (and probably a new TV).

So in most cases HDMI is fine, but for really high resolutions and frame rates, one of these other options might be better.

DisplayPort
DisplayPort is a computer connection format. There is only one television with DisplayPort, and don't expect it to see much further adoption on the TV side. It's capable of 3,840x2,160-pixel resolution at 60fps, if you have at least DisplayPort 1.2 and the Multi-Stream Transport feature. If you're looking to connect a computer to a monitor, there's no reason not to use DisplayPort. The cables are roughly the same price as HDMI.

DisplayPort can also carry audio.

DVI
The video signal over DVI is basically the same as HDMI. The maximum resolution potential depends on the equipment, though. Some cables and hardware (called single-link) can only do 1,920x1,200, while others (dual-link) can do more.

DVI generally doesn't do audio (it varies). So if you're using a TV, use HDMI. Since computer monitors don't usually have speakers, this isn't an issue.

VGA (aka PC-RGB, D-sub 15)
The old-school VGA connector is a cable of last resort. It's not too common anymore, and hardly ever found on TVs. A recent e-mail asked about it, so I'm including it.

Don't use VGA, not if you can help it. While it is capable of fairly high resolutions and frame rates, it's an analog signal. You're not likely to get a pixel-perfect image with today's LCD monitors (hence why you'd use DVI).
https://www.cnet.com/news/hdmi-vs-displayport-vs-dvi-vs-vga-which-connection-to-choose/
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 22:04:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #34 Gepost op: 2017/12/16, 15:12:57 »
@MKE
Ik zat toevallig ergens waar de VGA monitor (tweede scherm) er makkelijker voor stond ;)
HDMI is natuurlijk makkelijk vanwege het audio signaal dat er in zit. Ik denk dat er nog best veel mensen zijn die een versterker hebben zonder HDMI aansluiting en waarbij de HDMI alleen voor beeld wordt gebruikt. Bij mij bijvoorbeeld gaat het geluid apart via een optische kabel.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #35 Gepost op: 2017/12/16, 18:07:50 »
Dus neem een oude hdmi kabel, dan komt je tv niet spontaan op internet. Ik weet dat je dat graag in de hand houdt.

 =D Hoe weet jij dat nou? LOL

De bedoeling is om e.e.a. wat op de laptop bekeken kan worden ook op de tv bekeken kan worden. Denk aan yt en uitzending gemist, en misschien nog systemen als netflix (=browser), en dan full screen. Filmke van hdd of ingebouwde dvd. Dat soort dingen. Gewoon, kijken maar dan in het groot.

Voor de zaken die je nu noemt, YouTube, Netflix etc, kan je ook een Google Chromecast overwegen. Klein, simpel te bedienen met smartphone en met ongeveer €35 ook goed betaalbaar.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #36 Gepost op: 2017/12/16, 21:39:15 »
Sorry valk. Maar van google moet ik al helemaal niets hebben.
Gewoon een pc op de tv. Net zo handig.

@mke en balorige
Audio (ook van tv) kan hier ook al over de versterker dus dat hier niet zo zeer de uitdaging. Dus dat mag gewoon de tv in wat naar de versterker kan. Kabeltje naar alleen de versterker (bv streaming radio) is altijd nog in 10 sec ingeplugt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #37 Gepost op: 2017/12/16, 22:02:56 »
Prima, dan is dat geen overweging. Lees ff het stukje dat ik eerder heb neergezet in post #33, volgens mij een goed overzicht van de verbindingsmethoden. Dan kun je zelf kiezen welke verbindingsmethode je wilt doen.

Zoals ik al zeg heb ik goede ervaringen met HDMI, op mijn ASUS met Manjaro i3wm gewoon plug&play.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/16, 22:05:19 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #38 Gepost op: 2017/12/17, 10:44:29 »
@partyrabbit:
Wat voor machine gaat er eigenlijk aan je tv gehangen worden? Wat zijn de specificaties ?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #39 Gepost op: 2017/12/17, 11:16:28 »
LOL Het verhaaltje ligt eigenlijk andersom balorige. Ik heb nog niets. =D
Ik probeer met dit topic uit te vissen welke gebruikte  pc (denk aan laptop) ik het beste kan aanschaffen. En daarom moet ik weten hoe aan te sluiten ivm aanwezige aansluitingen op die bak.

Dat wordt dan verder een dedicated bakkie voor de tv, met het vermoedelijke voornemen daar lubuntu op te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/17, 11:18:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #40 Gepost op: 2017/12/17, 11:55:17 »
LOL Het verhaaltje ligt eigenlijk andersom balorige. Ik heb nog niets. =D
Ik probeer met dit topic uit te vissen welke gebruikte  pc (denk aan laptop) ik het beste kan aanschaffen. En daarom moet ik weten hoe aan te sluiten ivm aanwezige aansluitingen op die bak.

Dat wordt dan verder een dedicated bakkie voor de tv, met het vermoedelijke voornemen daar lubuntu op te zetten.


https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101887.msg998580#msg998580
Bovenstaand topic was er een rondom mijn dualcore uit 2006. Heb nog niet zozeer alle tips ter hand genomen, komt nog wel. Deze machine begon toch wel moeite te krijgen met het trekken van de basale zaken als youtube.

Als de machine die het gaat worden het enigszins trekt, zou ik voor een distro met XFCE gaan. In mint of xubuntu bijvoorbeeld kan je van die bruut grote iconen maken. Dan hoef je niet zo te turen vanaf de bank. (of ik heb die functie in Lubuntu nog niet bestudeerd, kan ook nog)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #41 Gepost op: 2017/12/17, 13:46:16 »
Dat ziet er uit als een interessant topic Balorige. Dat ga ik eens op mijn gemak lezen. Thnx.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #42 Gepost op: 2017/12/17, 14:39:23 »
Dat ziet er uit als een interessant topic Balorige. Dat ga ik eens op mijn gemak lezen. Thnx.

Je was er zelf ook bij ;P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #43 Gepost op: 2017/12/17, 14:42:21 »
Ja joh. 2930 berichten met deze er bij. Denk je dat ik die allemaal nog herinner?  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #44 Gepost op: 2017/12/17, 16:23:34 »
Ja joh. 2930 berichten met deze er bij. Denk je dat ik die allemaal nog herinner?  =D

Ik moest er ook achter komen door terugkijken.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #45 Gepost op: 2017/12/18, 13:32:51 »
heb sinds een paar dagen een raspberry aan mijn tv hangen,echt geweldig !
daarvoor nog een kolengestookte xubtuntu pc met vga naar de tv.
nu hdmi en ik draai raspbian voor youtube achtige dingetjes.
en voor mijn volstrek legale gedownloade films en series draai ik  een kodi dingetje.(dual boot)
voor films (grote bestanden) werkt raspbian iets te traag, maar heel soepel op die kodi-klone.

echt een aanrader,ook voor de prijs

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #46 Gepost op: 2017/12/18, 13:48:18 »
heb sinds een paar dagen een raspberry aan mijn tv hangen,echt geweldig !
daarvoor nog een kolengestookte xubtuntu pc met vga naar de tv.
nu hdmi en ik draai raspbian voor youtube achtige dingetjes.
en voor mijn volstrek legale gedownloade films en series draai ik  een kodi dingetje.(dual boot)
voor films (grote bestanden) werkt raspbian iets te traag, maar heel soepel op die kodi-klone.

echt een aanrader,ook voor de prijs

Dan neem ik aan een van de nieuwste raspberry's ;) Ik ben een B+ een van de eerste en voor wat ik er mee wilde, was het een miskoop.
De nieuwere zit een veel snellere processor in o.a.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline petrovski

  • Lid
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #47 Gepost op: 2017/12/18, 13:56:53 »
yep :gloedjenieuwe .
kompleet setje van bol.com :met losse behuizing 16gig microkaartje voeding en kabels.
wel flink gepruts om de raspberry in de behuizing te krijgen,ben dan ook niet zo handig.

Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #48 Gepost op: 2017/12/18, 14:36:50 »
heb sinds een paar dagen een raspberry aan mijn tv hangen,echt geweldig !
daarvoor nog een kolengestookte xubtuntu pc met vga naar de tv.
nu hdmi en ik draai raspbian voor youtube achtige dingetjes.
en voor mijn volstrek legale gedownloade films en series draai ik  een kodi dingetje.(dual boot)
voor films (grote bestanden) werkt raspbian iets te traag, maar heel soepel op die kodi-klone.

echt een aanrader,ook voor de prijs

Dan neem ik aan een van de nieuwste raspberry's ;) Ik ben een B+ een van de eerste en voor wat ik er mee wilde, was het een miskoop.
De nieuwere zit een veel snellere processor in o.a.
Ik heb de 2e generatie achter de tv hangen en doet het prima.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: linux op TV aansluiten
« Reactie #49 Gepost op: 2017/12/18, 14:46:38 »
Je hebt er tegenwoordig één met een quadcore CPU!

http://linuxgizmos.com/rpi-zero-w-clone-offers-quad-core-power-for-15/

Het is wel geen raspberry, maar helemaal gelijk. Je behuizing enzo, alles past.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021