Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows Bootmanager omzeilen  (gelezen 1607 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Windows Bootmanager omzeilen
« Gepost op: 2017/10/12, 08:02:18 »
Vraagje, wat gebeurd er met de Windows Bootmanager, als ik de gehele harde schijf wis, inclusief UEFI en recovery?
Als ik dan Ubuntu installeer, krijg ik dan toch nog te maken met de Windows Bootmanager, of is dan het opstarten in Ubuntu opgelost?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/12, 08:50:46 »
Ubuntu wordt dan geïnstalleerd en maakt een eigen UEFI bootpartitie met daarin de bij Microsoft gekochte bootloader.
Voor de meeste andere Linuxen moet echter nog steeds secureboot in het UEFI BIOS uit staan.

of
Je hebt een hdd/ssd die kleiner dan of gelijk is aan 2T.
Schakel in de UEFI BIOS secureboot uit en CSM in.
Indien mogelijk kies in BIOS als default CSM/legacy.
Installeer Linux in legacy BIOS mode.
Bij het opstarten vanuit de UEFI BIOS bootloader kiezen voor de NIET UEFI USB of DVD.
Welke toets(en) je daarvoor moet indrukken bij opstarten is systeem/fabrikant afhankelijk.

CSM kan alleen gekozen worden als secureboot uit staat, mogelijk moet je tijdelijk EERST een BIOS paswoord instellen VOOR je CSM kunt kiezen. Vergeet niet om dat paswoord weer te verwijderen als je kort van memorie bent of niet doet aan opschrijven.

CSM of Compatibility Support Module is een voorziening die het opstarten in legacy BIOS mode op UEFI systemen toestaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 08:53:00 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline sidonia

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/10/12, 09:35:20 »
Dus als ik het goed begrijp, blijft de "BIOS" (UEFI)  hetzelfde, en blijft normaal gesproken ook de Windows Bootmanager actief.

Dank je voor je antwoord.

FrSu

  • Gast
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/10/12, 10:05:23 »
Vind ik ook interessant om meer van te weten.

Ik heb van mijn Asus Vivobook 200H alle win partities verwijdert, maar de Boot ESP partitie (Fat 32) laten staan. Deze had ik ook eraf kunnen halen? Heb inmiddels SolusOS erop staan in single boot.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/10/12, 11:12:30 »
Ubuntu wordt dan geïnstalleerd en maakt een eigen UEFI bootpartitie met daarin de bij Microsoft gekochte bootloader.
Voor de meeste andere Linuxen moet echter nog steeds secureboot in het UEFI BIOS uit staan.

of
Je hebt een hdd/ssd die kleiner dan of gelijk is aan 2T.
Schakel in de UEFI BIOS secureboot uit en CSM in.
Indien mogelijk kies in BIOS als default CSM/legacy.
Installeer Linux in legacy BIOS mode.
Bij het opstarten vanuit de UEFI BIOS bootloader kiezen voor de NIET UEFI USB of DVD.
Welke toets(en) je daarvoor moet indrukken bij opstarten is systeem/fabrikant afhankelijk.

CSM kan alleen gekozen worden als secureboot uit staat, mogelijk moet je tijdelijk EERST een BIOS paswoord instellen VOOR je CSM kunt kiezen. Vergeet niet om dat paswoord weer te verwijderen als je kort van memorie bent of niet doet aan opschrijven.

CSM of Compatibility Support Module is een voorziening die het opstarten in legacy BIOS mode op UEFI systemen toestaat.
@DeBaas, maakt het nog wat uit wanneer de UEFI gemaakt is (dus hoe oud de computer is met de daarbij behorende UEFI)?  Gaat over een laptop die nu 3,5 jaar oud is. Zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97658.msg988075#msg988075#17)
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 11:14:12 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/10/12, 11:25:31 »
Windows Bootmanager

Het is een UEFI boot die elke aan de UEFI voorwaarde voldoende bootmanager kan opstarten.
Met secureboot wordt ook nog gecontroleerd of de bootmanager voldoet aan een in UEFI opgeslagen beveiligings sleutel, ja die van MS wordt (meestal) standaard meegeleverd.
Elke driver die bij booten wordt gebruikt wordt voor Windows gecontroleerd middels deze secureboot optie.
Bij Ubuntu wordt na de secureboot sequence verdere opstart zoals "normaal" uitgevoerd wat door sommigen dan weer als onveilig wordt beschouwd. 

Ubuntu en een paar andere Linux distro's hebben bij MS een bootmanager aangekocht cq laten opnemen/aanpassen die aan de MS sleutel voldoet.

Als je in CSM/legacy modus werkt kun je niet opstarten van een GPT ingedeelde en/of groter dan 2T disk.
Excuus als mijn simplified uitleg niet exact klopt, maar voor het globale beeld..... ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL


Offline HWE64

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/10/12, 12:03:51 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Gamer

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/10/12, 19:00:50 »
Vind ik ook interessant om meer van te weten.

Ik heb van mijn Asus Vivobook 200H alle win partities verwijdert, maar de Boot ESP partitie (Fat 32) laten staan. Deze had ik ook eraf kunnen halen? Heb inmiddels SolusOS erop staan in single boot.

Dat licht eraan wat je bij de installatie van linux hebt gekozen. Als je hebt gekozen om gehele disk te gebruiken. Dan is de Boot ESP partitie ook gewist. En is er door linux een nieuwe aangemaakt.

Ik heb volgens mij het zelfde Asus Vivobook-je. En ik had op voorhand alle patities verwijderd. En daarna lubuntu geinstalleerd.

Dus als je linux installeerd en windows laat verwijderen. Dan is ook de windows bootlooder weg.
Deze heb je dan ook niet meer nodig
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 19:04:53 door Gamer »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/10/12, 21:08:10 »
Dus als je linux installeerd en windows laat verwijderen. Dan is ook de windows bootlooder weg.
Deze heb je dan ook niet meer nodig
Je moet dan nog wel over kunnen schakelen van UEFI naar CSM (zie #4). Tenminste zo is het bij mij gegaan. Trouwens hele moeilijke materie dat leesvoer van DeBaas. Snap er nog lang niet alles van ???.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #10 Gepost op: 2017/10/12, 21:39:40 »
Snap er nog lang niet alles van

Ik ook niet....................................
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

youpie123

  • Gast
Re: Windows Bootmanager omzeilen
« Reactie #11 Gepost op: 2017/10/12, 22:11:40 »
Snap er nog lang niet alles van Ik ook niet....................................
Ik ook niet, totdat ik dit korte en heldere artikeltje las. UEFI en de bWindows bootmanager, het is eigenlijk gewoon een tussentoestand totdat er echt een standaard wordt ontwikkeld  ;) een zeer langdurige tussentoestand dus als je het mij vraagt  :'(

http://computerworld.nl/it-beheer/75721-wat-is-uefi