Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xp windows  (gelezen 654 keer)

Offline georgexx

  • Lid
xp windows
« Gepost op: 2017/08/02, 12:43:48 »
Ik weet niet waar mijn eerste bericht is gebleven, dus nogmaals.

Ik heb een xp pc, extra schijf voor ubuntu van 400G. Ubuntu geinstalleerd vanaf een usb stick. De installatie is goed verlopen. Ubuntu niet naast xp geinstallerd, wil dat gescheiden houden.

Mijn probleem.
In xp kon ik de toegevoegde schijf gewoon zien, voor de ubuntu installatie. Na de ubuntu installatie is deze uit de lijst verdwenen.
Hoe kan ik een dual boot maken vanuit xp?

George

Offline Bloom

  • Lid
Re: xp windows
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/02, 12:55:51 »
Als je een Ubuntu hebt geïnstalleerd op een extra harde schijf in je systeem terwijl op de eerste schijf al een Windows XP stond, heb je automatisch een dual boot systeem.
Het enige waar je wel aan moet denken: als tijdens de installatie van Ubuntu gevraagd wordt op welke harde schijf het bootmenu Grub geïnstalleerd moet worden, moet je je hoofdbootschijf opgeven en dat is die met Windows XP erop. Heb je de Ubuntu schijf opgegeven, dan staat Grub op die extra schijf maar wordt in het bootproces van je computer nooit opgestart.
Dat je die extra schijf waarop Ubuntu staat niet meer kunt zien in Windows, is normaal. Windows kent de ext4 bestandssystemen niet die Linux standaard gebruikt. Als je in het Windows  Opslagbeheer een overzicht bekijkt van de aangesloten schijven, zul je die extra schijf wel zien staan maar met onbekende data. Dat is dus volledig normaal. Eenmaal Ubuntu draaiende, kun je vanuit Ubuntu wel je Windows XP schijf zien en er ook data vandaan halen.
Om dat bootmenu Grub op je Windows XP schijf te krijgen, is het makkelijkst met SuperGrub en dat vind je hier: http://www.supergrubdisk.org/
Download dat en zet het op een cd-r of een usb-stick en start je computer daarvan op. Vraag hem het Grub systeem te herstellen. Kies voor schijf /dev/sda als hij vraagt op welke schijf hij Grub moet installeren. Daarna zul je een bootmenu krijgen elke keer dat je je computer start en waarbij je kunt kiezen tussen ofwel Windows XP booten ofwel Ubuntu.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: xp windows
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/02, 15:50:54 »
En wellicht overbodig, maar Windows XP is inmiddels end-of-life verklaard door Microsoft. Dit betekent geen (veiligheids)updates meer, waardoor het hoogst onveilig is als je met XP het internet opgaat. 

Je Ubuntu installatie is dan een veel veiligere optie om het internet op te gaan.

Offline Bloom

  • Lid
Re: xp windows
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/02, 16:22:07 »
Dat sowieso. Windows is altijd de onveiligste optie om op internet te gaan.

Offline georgexx

  • Lid
Re: xp windows
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/02, 20:45:40 »
Bloom,
Bedankt voor je antwoord. Komt weer wat boven drijven.  Kan zijn dat ik de plaats van de "opstartlader" fout heb ingesteld. Ik wist totaal niet wat daar mee bedoeld werd.  Ik heb super grub2 gedownload en op een usb stick geplaatst maar bij opstarten krijg ik een foutboodschap.
Wat doet dat progje eigenlijk? Het lijkt meer als alleen maar naar een ander os en schijf te verwijzen.
Tussen haakjes, tot 2 jaar geleden nog op win200 gewerkt.

George

Offline Bloom

  • Lid
Re: xp windows
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/03, 13:07:13 »
Welke foutenboodschap krijg je?

Supergrub kan grubconfiguraties genereren of repareren. Het is voor Linux-gebruikers een leuke gereedschapscd om langs te kant te hebben.

Offline georgexx

  • Lid
Re: xp windows
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/03, 15:56:55 »
Een foutje van mij. Had de usb stick schoongemaakt en de iso erop gezet. Daarna met LinuxLive USB creator nogmaals gedaan en ok.

Ik heb Super Grub2 Disk gebruikt en dat schijnt niet het goede programmaatje te zijn. Ik kan niets met dat scherm.

George