Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scherm minimaliseren werkt niet goed  (gelezen 1228 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Gepost op: 2017/07/30, 14:57:08 »
OS = LinuxMint 18.1 cinnamon 64bits

Bij het 'minimaliseren' van een scherm op mijn Desktop-PC door het aanklikken van het "-" (min-streepje) rechtsboven op mijn beeldscherm, wordt niet het 'programma' naar onder op de werkbalk verplaatst maar verdwijnt helemaal van mijn scherm alsof het met het "X" -teken verwijderd wordt.
Dit is zeer hinderlijk als ik bijv. tussendoor iets in een terminal-commando wil uitvoeren.
Kopiëren en plakken gaat dan niet omdat het gebruikte programma/bestand gewoon verdwenen is.

Wie weet hiervan de oorzaak en, belangrijker, wie weet hiervoor de oplossing  ??

Aanvulling:
Zowel op mijn Desktop-PC als op mijn Laptop-PC heb ik dezelfde LinuxMint 18.1 geïnstalleerd.
Het bovenstaande probleem doet zich echter alléén voor op mijn Desktop-PC.
Op de Laptop-PC werkt "minimaliseren" naar behoren en kan ik met het aanklikken op de werkbalk onder het programma weer terughalen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/30, 15:40:58 »
Beste Kees, ik heb hetzelfde probleem in Xubuntu, en weet geen oplossing. Maar als het goed is kan je het scherm van het programma terugkrijgen door Alt + Tab in te toetsen. Dan kan je kiezen welk actief programma je wilt zien. Dus eerst Alt indrukken, en ingedrukt houden, en dan kort de Tab-toets indrukken. Als je dan bijv. 4 programma's hebt draaien zie je 4 kleine afbeeldingen van die programma's, en kan je er één selecteren door telkens kort de Tab-toets in te drukken.

Maar ik begrijp ook niet waarom je dat scherm wilt minimaliseren als je iet met bijv. de terminal wilt doen. Je kan toch gewoon de terminal openen, en dan krijg je toch dat kleine scherm op / voor het scherm van het programma? Dan blijven ze beiden in beeld.

Dus dit is een halve oplossing :)

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline KeesS

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/30, 16:53:55 »
@Mark, bedankt voor het 'halve antwoord' ; "beter een half ei dan een lege dop" zegt men  ;)
Mijn voorbeeld van een terminal-scherm was slecht gekozen, omdat  ik vaak het terminal-schermpje maximaliseer om bij lange commando's of uitvoer de zaak beter kan overzien.

Met de oplossing van de Alt+Tab ben ik blij, al vind ik het wel een beetje lastig; maar ik hoop dat andere lezers een betere, meer definitieve oplossing voor mij/ons hebben.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline jan11000

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/31, 19:05:58 »
Heb je grafisch iets veranderd aan je standaard linux installatie.
Misschien een andere desktop gekozen tav kleur of andere tekst, zet dit eens standaard, misschien lost dit het op.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/31, 19:42:49 »
Heb je grafisch iets veranderd aan je standaard linux installatie.
Misschien een andere desktop gekozen tav kleur of andere tekst, zet dit eens standaard, misschien lost dit het op.

ik heb een paar keer de "bureablad-achtergrond" gewijzigd; gewoon een paar foto's uitgeprobeerd.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/01, 19:23:26 »
In mijn openingsbericht schreef ik:
"Bij het 'minimaliseren' van een scherm op mijn Desktop-PC door het aanklikken van het "-" (min-streepje) rechtsboven op mijn beeldscherm, wordt niet het 'programma' naar onder op de werkbalk verplaatst maar verdwijnt helemaal van mijn scherm alsof het met het "X" -teken verwijderd wordt."

Dat was/is niet geheel juist.
Op de volgende site: http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Paneel  las ik, dat wat ik "werkbalk" noem in Linux wordt omschreven als "paneel".
En dat "paneel" zou dan weer onderverdeeld zijn in: <paneel links>     <paneel midden>     en     <paneel rechts>.
Bij het openen van een programma verschijnt de omschrijving daarvan ook in "paneel links" (dus op de onderste werkbalk)

Op door mij onverklaarbare wijze is die aanduiding in "paneel links" bij mij verplaatst naar "paneel rechts" tussen de iconen <Alle vensters>  en  <Gebruikers>.  Dit was mij geheel ontgaan en daarom veronderstelde ik dat het gewoon verdwenen was.

Ik vind de 'geminimaliseerde programma's' nu terug op de balk (paneel) rechtsonder waar ik ze met aanklikken kan openen of als er meerdere staan met elkaar wisselen van programma of scherm.

Mijn probleem is dus bijna opgelost, maar ik zou het fijn vinden als iemand mij de oplossing kan geven hoe ik die programma-omschrijvingen weer op de oude plek, dus in "paneel links" kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/03, 00:43:53 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/03, 20:22:44 »
Kees,
Maar eens een mint geïnstalleerd en gekeken wat je nu precies bedoelde.

Klik met de rechter muisknop op onder werkbalk, kies voor -> probleem oplossing -> Alles terugzetten op de standaardinstellingen

Mogelijk dat je probleem hiermee opgelost is.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Scherm minimaliseren werkt niet goed
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/05, 00:10:02 »
@softbart,
bedankt, dat is inderdaad de oplossing. geminimaliseerde pagina's komen weer als vanouds links onder in het 'midden paneel', ofwel de werkbalk.

Heb nog niet ontdekt of dat "Alles terugzetten naar de standaardinstellingen" ook van invloed is op eventuele andere aanpassingen die ik na de installatie van LinuxMint 18.1 gedaan heb. Maar daar zal ik nog wel achter komen, denk ik; ...of niet.  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg