Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen keuze van harde schijf bij installatie  (gelezen 488 keer)

Offline WimDC

  • Lid
geen keuze van harde schijf bij installatie
« Gepost op: 2014/03/23, 21:05:57 »
Hallo,

Mijn computer bevat 2 harde schijven, waarbij op de eerste WinXP staat.
Verder staat op deze harde schijf ook een partitie (destijds door mijn computerwinkel zo laten installeren) waarop mijn dokumenten staan.
Daarnaast is er nog de tweede schijf, ook in 2 partities onderverdeeld.  Deze schijf staat bijna vol.

ik probeer om Ubuntu op het eerste deel van de eerste schijf te installeren (dus naast WinXP), maar bij de installatie krijg ik enkel de mogelijkheid voor installatie op sdb (dus de tweede schijf).
Wat moet ik doen om Ubuntu op sda te kunnen installeren.

Als er iets moet gebeuren met partities, dan graag een zeer duidelijke uitleg, want hiervan ken ik absoluut niks en wil ten allen tijde vermijden dat ik gegevens (of erger nog: WinXp) kwijtraak.

Ter info de gegevens van mijn eerste schijf sda.  Let wel, via WUBI staat Ubuntu hier voor 15GB op dus die ruimte kan ik nog extra vrijmaken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen keuze van harde schijf bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/23, 21:12:35 »
Ik zou eerst eens beginnen met die Wubi weg te halen, want die is immers toch overbodig en werkt verwarrend. Verwijderen kan via het configuratiescherm van XP: Software installeren/verwijderen.

Zijn de Windowspartities op sda misschien (hopelijk niet!) zogeheten dynamische partities?
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10#TOC-Alle-Windowsversies:-dynamische-schijf-ongedaan-maken
(punt 1, linkerkolom)

Offline WimDC

  • Lid
Re: geen keuze van harde schijf bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/24, 08:10:35 »
Pjotr,

bedankt voor de reactie.
Mijn C-schijf is "standaard" (zie bijlage).