Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden  (gelezen 6222 keer)

(OPGELOST) installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Gepost op: 2012/01/15, 15:00:14 »
Heb al eerder *.tar.gz - bestanden geïnstalleerd met sudo apt-get install, maar nu met onderstaand bestand lukt het mij niet.
Ik kon hetzelfde bestand in een *.deb versie downloaden, maar ook die krijg ik niet geïnstalleerd.

Het gaat in dit geval om de volgende bestanden:
  PSUB5Factuurdemo_5.0.8_i386.tar.gz en
  PSUB5Factuurdemo_5.0.8_i386.deb
Het zijn bestanden gedownload van http://www.gravita.nl

Heb diverse voorbeelden, van beide type bestanden, uit het forum geprobeerd, maar zonder resultaat.

Graag jullie assistentie s.v.p.,
Peter
« Laatst bewerkt op: 2012/01/17, 18:06:41 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 15:20:58 »
Heb je al geprobeerd om gewoon te dubbelklikken op het .deb bestand?
Hij zou dan moeten openen met gdebi of het softwarecentrum.

Wat jij verder beschrijft ("Heb al eerder *.tar.gz - bestanden geïnstalleerd met sudo apt-get install...") kan niet. Zo werkt het pakketsysteem niet.

Wat evt. wel zou kunnen is dit commando in een terminalvenster:
sudo dpkg -i PSUB5Factuurdemo_5.0.8_i386.deb

Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/15, 15:25:11 »
Het is gewoon een binary. Een zipje met uitvoerbaar bestand erin. Die tar.gz kun je met archiefbeheer uitpakken ergens in je persoonlijke map en uitvoeren door te dubbelklikken op het uitvoerbare bestand. tar.gz is een archiefformaat, soms wordt op die manier het complete, gecompileerde programma aangeboden (zoals in dit geval). Bij open source projecten bevat de tar.gz vaak de broncode om zelf te compileren (nu dus niet, dit is geen open source).
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 15:28:52 door erik1984 »

Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 15:42:37 »
Johan, als ik jouw instructie volg, krijg ik als antwoord dat het bestand niet bestaat of niet te vinden is.

Erik, na het uitpakken zie ik geen bestand dat ik kan openen. Ik krijg ook de notitie dat er geen programma is om het bestandje te openen.

Bestaat er een handleiding waar ik wat meer hierover kan lezen??
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/15, 20:55:54 »
Johan, als ik jouw instructie volg, krijg ik als antwoord dat het bestand niet bestaat of niet te vinden is.

Erik, na het uitpakken zie ik geen bestand dat ik kan openen. Ik krijg ook de notitie dat er geen programma is om het bestandje te openen.

Bestaat er een handleiding waar ik wat meer hierover kan lezen??

- Download PSUB5Factuurdemo_5.0.8_i386.tar.gz
- Hierop dubbelklikken en dan kiezen voor extract/uitpakken.
- Pak het uit waar je maar wil
- Ga naar de map waar je het hebt uitgepakt, nu moet je dit bestand hebben: PSUB5FactuurX

Dat is gewoon de executable van het programma, er hoeft niets geinstalleerd te worden. Je kan er op dubbeklikken en het programma wordt uitgevoerd. Heb het net zelf getest.

Nogmaals een tar.gz is niets anders dan een .zip of een .rar, alleen een ander formaat. Ubuntu opent deze standaard met Archiefbeheer. Een archief van ingepakte bestanden. Er is ook geen speciale handleiding voor want in een tar.gz kan vanalles zitten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/15, 22:23:09 »
Dat klopt erik, je kunt in een .tar.gz alles stoppen, dus niet alleen progs, maar foto's comprimeren, etc.

Re: installeren van *.tar.gz en *.deb bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/17, 18:06:05 »
Allemaal weer hartelijk dank voor de instructies, tijd en inspanning hieraan besteed !!!

Erik zijn stappenplan gevolgd en zo blijkt het ook te moeten.

Voor wat betreft de .deb-bestanden heeft de leverancier mij verteld dat die alleen te openen zijn op een 32 bits machine ??!!??

Nogmaals bedankt dus.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)