Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] GRUB herstellen  (gelezen 1045 keer)

Offline gusteman

  • Lid
[OPGELOST] GRUB herstellen
« Gepost op: 2013/09/18, 23:51:26 »
Hallo iedereen,
jullie zullen wel denken: er bestaan toch reeds voldoende topics over GRUB-problemen, maar wat ik zoek vind ik niet (of ik heb er overheen gelezen :-[).
Ik heb vandaag het volgende ervaren:

ik draai een machine met drie harde schijven:

sda --> 80Gb één partitie :  Xubuntu 12.04
sdb --> 250 Gb drie partities --> sdb1 50 Gb Ubuntu 10.04 // sdb6 50 Gb  Bodhi Linux 12.04 // sdb7 150 Gb Ubuntu 10.04
sdc --> 1TB drie partities --> sdc1 250 Gb Linux Mint15 12.04 // sdc2 250 Gb Xubuntu 12.04 // sdc3 500 Gb dataopslag

De BodhiLinux heb ik deze namiddag geïnstalleerd vanaf live CD op sdb.
Tijdens de installatie verscheen een zinnetje "verwijderen van incompatibele bestuursystemen".
Ik dacht dat dit een standaard scriptje was en bedoeld voor Windows of een ander OS.
Groot was echter mijn verbazing toen ik bij het opstarten vaststelde dat GRUB enkel de drie sdb partities weer gaf.
Niks meer terug te vinden van sda en/of sdc.
Mijn vraag nu: kan ik die terug in GRUB plaatsen, en hoe ga ik daarvoor te werk?
Ik kan nog altijd mijn schijven en mappen benaderen, maar zou het fijner vinden als ik ook mijn verschillende distro's kan opstarten.

En oh ja, voor diegenen die zich afvragen waarom ik zoveel verschillende partities met Linux distro's heb:
ik experimenteer nogal graag om het verschil in snelheid te kunnen vaststellen wanneer ik bepaalde programma's simultaan laat draaien: zo kan ik uitmaken wat al of niet aan te bevelen is onder elk besturingssysteem.

Met hartelijke dank bij voorbaat
« Laatst bewerkt op: 2013/09/20, 01:45:06 door gusteman »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/19, 00:17:25 »
!! Deze optie geld voor Grub 2 !!
Vanuit een opstartbare Ubuntu, mag ook een LiveCD zijn, in een terminal:

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair
sudo boot-repair

Volg de aanwijzingen, kies de voorgesteld standaard optie en geef de opdrachtregels (copy/paste) een voor een in in een tweede  terminal.(Enter)

Hoop dat dit lukt ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/09/19, 00:19:07 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline gusteman

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/19, 10:00:15 »
Hoi, DeBaas,
dank voor de snelle tussenkomst.
Ik was er van uit gegaan dat dit wel een kans zou hebben maar nadat ik de derde opdracht had ingevoerd kreeg ik als antwoord:
Citaat
gusteman@gusteman-desktop-3:~$ sudo apt-get install boot-repair
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
E: Kon pakket boot-repair niet vinden
gusteman@gusteman-desktop-3:~$
Aangezien boot-repair niet kon worden gevonden heeft het geen zin om de laatste opdracht in te voeren.
Ik veronderstel dat Lucid nog niet met GRUB2 was uitgerust, ook niet na de verschillende updates.

Bestaat er eventueel een mogelijkheid om GRUB handmatig aan te passen, eventueel gooi ik Bodhi er gewoon van af vooral nu ik ondervonden heb dat hij in conflict komt met andere Linux distro's?
Met Mint heb ik geen problemen gehad, die had wel de nieuwe GRUB maar heeft de rest er gewoon mee in geplaatst. Toen had ik op sdb6 al een Bodhi staan (geïnstalleerd vanaf USB) maar die wou niet opstarten daarom had ik nu een CD-versie gedownload die wel draait.

Alvast nog maar eens bedankt voor je moeite, ik zoek verder.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/19, 13:56:05 »
Ik veronderstel dat Lucid nog niet met GRUB2 was uitgerust, ook niet na de verschillende updates.

Wat ik me nog van Lucid kan herinneren is dat die ook al GRUB2 had.
Wat ik me afvraag..... ik mis de swap-partitie(s) in de indeling die je in je eerste bericht geeft. Heb je die niet aangemaakt? 

Offline gusteman

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/19, 15:57:34 »
Citaat
Wat ik me nog van Lucid kan herinneren is dat die ook al GRUB2 had.
Wat ik me afvraag..... ik mis de swap-partitie(s) in de indeling die je in je eerste bericht geeft. Heb je die niet aangemaakt? 
Ik dacht dat GRUB2 er pas was sinds 2012, maar kan het ook fout hebben hoor, ik kan wel enkele zaken in Linux maar dat blijft heel erg beperkt. Echt KENNEN doe ik het niet (anders stond ik hier nu trouwens niet met mijn vraagje om hulp  :-[)

Voor wat betreft de partitionering, ik heb inderdaad niet alles vermeld, dus zet ik dat nu even recht door een paar screenshots mee te geven van de drie schijven zoals ze terug te vinden zijn in GParted. ;)
Hier wijst alles zichzelf wel uit dacht ik zo.

Op dit ogenblik werk ik vanaf sdb1.






Offline heir4c

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/19, 18:47:01 »
Grub2 is er al vanaf ubuntu 9.10 (Karmic Koala)

Doe eens het volgende vanuit ubuntu 10.04 waar je nu inzit:
Open een terminal en tik in:
sudo update-grubWat geeft dat?


En anders gebruik je een livecd/usb van 10.04 of Xubuntu of linux Mint om de grub te herstellen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel
of:
https://sites.google.com/site/computertip/grub
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline gusteman

  • Lid
Re: GRUB herstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/20, 01:43:56 »
Ik kan hierbij mededelen dat het probleem is opgelost.
Ik heb vooreerst Bodhi opnieuw een verse installatie laten doen, waarbij ik er voor gezorgd heb tijdens de keuzemogelijkheden niet te kiezen voor het NIET aankoppelen van de reeds bestaande partities met ubuntu op.
Daarna had ik nog steeds enkel de /sdb schijf in grub.
Ik heb dan Lucid opgestart op /dev/sdb1.
Daar heb ik een terminal geopend en het volgende commando ingevoerdsudo grub-install /dev/sdaDaarna heb ik een herstart uitgevoerd en Grub bevatte terug alle schijven en partities.
Of dit ook zou gewerkt hebben had ik bijvoorbeeld /dev/sdc gebruikt weet ik niet. Ik heb gekozen voor /sda omdat dit de eerste logische schijf is.

Deze oplossing heb ik gevonden op http://askubuntu.com/questions/192621/grub-rescue-prompt-repair-grub