Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04  (gelezen 1253 keer)

Op mijn laptop draait nog steeds lts versie 16.04 Graag zou ik deze versie helemaal willen bijwerken naar 18.04 lts. Echter ik wil mijn persoonlijke bestanden ook niet kwijt. Mijn wachtwoord op de laptop ben ik even kwijt. Hoe kan ik nu mijn persoonlijke bestanden via het onderwaterscherm zeg maar alsnog veiligstellen op een dvd of usb stick? Zijn daar ook linuxcodes voor? Het was in elk geval toch altijd zo dat je eigen bestanden in documenten en afbeeldingen bij een update van het OS ongemoeid  werden gelaten tijdens het bijwerken?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 04:11:28 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/12, 06:28:38 »
Een upgrade raad ik sowieso af vanuit 16.04 LTS naar de bokkenspringende 18.04.4 LTS ; waarom ? Net ook omwille van de ingrijpende kernelveranderingen : zo is er de extra toevoeging HWE en ook is die kernel, 5.3.xx , totaal anders gebouwd dan die van 16.04. Ernstige veranderingen en daarmee is het meer logisch een 'propere installatie' te doen.

Nodig:
- een stick of HDD waar je je bestanden gaat op overzetten
- een bootable stick met 18.04.4 : kan je maken met 'opstartschijf aanmaken' op 16.04

Boot de stick met 18.04.4 op : en kies dan voor Ubuntu uitproberen (NIET installeren )
Als eerste probeer je niets, maar ga je direct vanuit je /home map alle bestanden kopiëren en plakken naar je stick of HDD .
Vergeet ook niet in de verborgen bestanden te kijken om .Thunderbird en, of .mozilla mapjes ook over te zetten naar de stick of HDD: mocht je Mozilla gebruiken. Chrome overzetten is niet meer mogelijk: daar heb je je wachtwoord en inlog voor nodig.

Na overzetten van je documenten en mozilla- instellingsmappen kies je in het uitprobeer venster: installeren van Ubuntu.
Let op met het maken van een nieuw wachtwoord !!!! Ubuntu heeft veiligheidspatchen uitgebracht waarmee het veranderen van een wachtwoord niet meer zo makkelijk kan (dus de howto's werken niet meer) . Kies dus een wachtwoord dat makkelijk te onthouden is ; denk aan je hobby en aan een jaartal dat je ermee startte (hypothetisch: je speelt elektrische gitaar op een Stratocaster b.v. : maak dan FendStrat1955 (1955 is het productiejaar van Fender) ) voeg desnoods een speciaalteken toe dat makkelijk te onthouden is. Rt66eSS""SSgGGOO is ook een wachtwoord, maar dat kan je wel eens vergeten natuurlijk én het is niet per se veiliger.

Kan niet mis gaan : gebruik vooral je gezond boerenverstand en onthou wysiwyg (what you see is what you get ) .
Hou ook het wachtwoord van je WiFi dicht bij de hand; dat zal je opnieuw moeten instellen in 18.04.4.


Een bedenking: 20.04 LTS verschijnt ergens in April a.s. , *zou* het niet logischer zijn om even te wachten met 16.04 totdat deze nieuwe LTS uitkomt ? Althans : je gaat met 18.04 alweer een eindje achter lopen en op 20.04 zijn vooral bug-fixen en, nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord. 18.04 zal dus alweer verouderd zijn voor dat je ermee start. Just my 2 cents ......
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 06:37:45 door Joshua Orbit »

DarkEra

  • Gast
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/12, 06:34:20 »
Een upgrade raad ik sowieso af vanuit 16.04 LTS naar de bokkenspringende 18.04.4 LTS ; waarom ? Net ook omwille van de ingrijpende kernelveranderingen : zo is er de extra toevoeging HWE en ook is die kernel, 5.3.xx , totaal anders gebouwd dan die van 16.04. Ernstige veranderingen en daarmee is het meer logisch een 'propere installatie' te doen.
.........
nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord.


Ubuntu 16.04 heeft Unity nog als desktop omgeving, 18.04 is puur Gnome, dat zou meer problemen kunnen veroorzaken tijdens of na het upgraden dan de kernel upgrade. Want als dat het geval zou zijn dan zou het upgraden van LTS naar LTS niet of nooit aanbevolen zijn geweest. Maar een schone installatie van 18.04 is dus in dit geval wel aan te bevelen.

Citaat
nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord.
Daar is geen discussie meer over, het is bekend dat Ubuntu 20.04 met de 5.4 kernel geleverd gaat worden, daarna kunnen de gebruikers weer HWE activeren als het zover is. Gelocked zal 'm niet zijn dus.
https://www.omgubuntu.co.uk/2020/02/ubuntu-20-04-kernel-5-4-lts   
https://lists.ubuntu.com/archives/kernel-team/2020-February/107227.html

P.S.: Aan de TS: Je kan ook wachten tot Juli als de eerste point release van Ubuntu 20.04 LTS uit komt, daar zitten een hoop verbetering in aangaande Gnome voor een soepelere en betere werking van de desktop omgeving.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 06:52:13 door Maik »

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/12, 07:11:16 »
Een upgrade raad ik sowieso af vanuit 16.04 LTS naar de bokkenspringende 18.04.4 LTS ; waarom ? Net ook omwille van de ingrijpende kernelveranderingen : zo is er de extra toevoeging HWE en ook is die kernel, 5.3.xx , totaal anders gebouwd dan die van 16.04. Ernstige veranderingen en daarmee is het meer logisch een 'propere installatie' te doen.
.........
nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord.


Ubuntu 16.04 heeft Unity nog als desktop omgeving, 18.04 is puur Gnome, dat zou meer problemen kunnen veroorzaken tijdens of na het upgraden dan de kernel upgrade. Want als dat het geval zou zijn dan zou het upgraden van LTS naar LTS niet of nooit aanbevolen zijn geweest. Maar een schone installatie van 18.04 is dus in dit geval wel aan te bevelen.

Citaat
nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord.
Daar is geen discussie meer over, het is bekend dat Ubuntu 20.04 met de 5.4 kernel geleverd gaat worden, daarna kunnen de gebruikers weer HWE activeren als het zover is. Gelocked zal 'm niet zijn dus.
https://www.omgubuntu.co.uk/2020/02/ubuntu-20-04-kernel-5-4-lts   
https://lists.ubuntu.com/archives/kernel-team/2020-February/107227.html

P.S.: Aan de TS: Je kan ook wachten tot Juli als de eerste point release van Ubuntu 20.04 LTS uit komt, daar zitten een hoop verbetering in aangaande Gnome voor een soepelere en betere werking van de desktop omgeving.


De lock is geen bepaling van Canonical en dat weet je duivels goed. Het kernelteam bepaalt dat . En daar is momenteel een discussie aan de gang of dat reeds geport zal zijn op 5.4 wat Phonorix ook gemeld heeft, maar sommigen willen liever kernel 5.6 daarvoor gebruiken . Kortom kernel development staat los van Canonical, en je moet ze niet dooreen schudden.

Citaat
      
Linux Kernel-ontwikkelingen sinds 5.0: functies en ontwikkelingen van belang
Inleiding Vorig jaar behandelde ik functies in Linux-kernel 5.0 waarvan we dachten dat ze het waard waren om te benadrukken. Unbreakable Enterprise Kernel 6 is gebaseerd op stabiele kernel 5.4 en is onlangs beschikbaar gemaakt als preview voor ontwikkelaars. Het is dus nu een goed moment om de ontwikkelingen die zich sinds 5.0 hebben voorgedaan, te herzien. Hoewel de onderstaande functies ongeveer in chronologische volgorde staan, is er verder geen betekenis voor de volgorde. BPF spinlock-patches BPF (Berkeley Packet Filter) spinlock ...


citaat communicatie Oracle voor Enterprises alom. 5.4 kernel is Unbreakable (klopt ook) MAAR met een lock is dat bullet proof; alleen Thorvalds is een beetje weigerachtig en schuift de 'lock' door naar 5.6 of hoger zelfs. ... Google is uiteraard daar een vragende partij aan de tafel.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 07:20:10 door Joshua Orbit »

DarkEra

  • Gast
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/12, 07:17:56 »
Helemaal niet waar dat ik dit "duivels goed" zou moeten weten. Eerlijk is eerlijk, ik  gebruik al jaren geen ubuntu meer, met een korte, tijdelijke uitzondering van Ubuntu Mate en Ubuntu Studio, en weet ook niet alles. Misschien dat ik weer terug moet keren naar Ubuntu en de zaken bij houden, het is maar een idee waar ik mee speel. Verder heb ik het nog niet eens over Canonical, daar heb jij het over. De mailinglist link is die van het kernelteam, dus....
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 08:01:12 door Maik »

Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/12, 09:36:21 »
Een upgrade raad ik sowieso af vanuit 16.04 LTS naar de bokkenspringende 18.04.4 LTS ; waarom ? Net ook omwille van de ingrijpende kernelveranderingen : zo is er de extra toevoeging HWE en ook is die kernel, 5.3.xx , totaal anders gebouwd dan die van 16.04. Ernstige veranderingen en daarmee is het meer logisch een 'propere installatie' te doen.

Nodig:
- een stick of HDD waar je je bestanden gaat op overzetten
- een bootable stick met 18.04.4 : kan je maken met 'opstartschijf aanmaken' op 16.04

Boot de stick met 18.04.4 op : en kies dan voor Ubuntu uitproberen (NIET installeren )
Als eerste probeer je niets, maar ga je direct vanuit je /home map alle bestanden kopiëren en plakken naar je stick of HDD .
Vergeet ook niet in de verborgen bestanden te kijken om .Thunderbird en, of .mozilla mapjes ook over te zetten naar de stick of HDD: mocht je Mozilla gebruiken. Chrome overzetten is niet meer mogelijk: daar heb je je wachtwoord en inlog voor nodig.

Na overzetten van je documenten en mozilla- instellingsmappen kies je in het uitprobeer venster: installeren van Ubuntu.
Let op met het maken van een nieuw wachtwoord !!!! Ubuntu heeft veiligheidspatchen uitgebracht waarmee het veranderen van een wachtwoord niet meer zo makkelijk kan (dus de howto's werken niet meer) . Kies dus een wachtwoord dat makkelijk te onthouden is ; denk aan je hobby en aan een jaartal dat je ermee startte (hypothetisch: je speelt elektrische gitaar op een Stratocaster b.v. : maak dan FendStrat1955 (1955 is het productiejaar van Fender) ) voeg desnoods een speciaalteken toe dat makkelijk te onthouden is. Rt66eSS""SSgGGOO is ook een wachtwoord, maar dat kan je wel eens vergeten natuurlijk én het is niet per se veiliger.

Kan niet mis gaan : gebruik vooral je gezond boerenverstand en onthou wysiwyg (what you see is what you get ) .
Hou ook het wachtwoord van je WiFi dicht bij de hand; dat zal je opnieuw moeten instellen in 18.04.4.


Een bedenking: 20.04 LTS verschijnt ergens in April a.s. , *zou* het niet logischer zijn om even te wachten met 16.04 totdat deze nieuwe LTS uitkomt ? Althans : je gaat met 18.04 alweer een eindje achter lopen en op 20.04 zijn vooral bug-fixen en, nog in discussie, een gelockte kernel 5.6 (of 4) aan boord. 18.04 zal dus alweer verouderd zijn voor dat je ermee start. Just my 2 cents ......

Bedankt voor jullie reacties. In elk geval wacht ik tot april, installeer ik meteen 20.04 LTS ! Tussen 2018 en 2020 zitten inderdaad alweer 2 jaar, de periode voor een nieuwe LTS-versie.
Ik had gisteren al een opstartbare USB stick van 32 Gb aangemaakt met 18.04 LTS, daar ga ik nu mijn bestanden uit de /home op over zetten. Heb ik die in elk geval al veilig gesteld.
18.04 LTS heb ik al op mijn desktop draaien, daar ben ik zeer content mee. Mijn persoonlijke bestanden van de laptop ga ik vervolgens van de opstartbare stick daar naar overzetten.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 09:39:24 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

swake

  • Gast
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/12, 10:12:19 »
Vergissingen die mensen "onbewuwst maken .
Citaat
Zijn daar ook linuxcodes voor? Het was in elk geval toch altijd zo dat je eigen bestanden in documenten en afbeeldingen bij een update van het OS ongemoeid  werden gelaten tijdens het bijwerken?
Dat is nog altijd zo . Updaten is verbeteringen aanbrengen . Upgraden is opwaarderen naar een nieuwere  versie .
Opwaarderen van 16.04 naar 18.04 is upgraden
Bijwerken van 18.04.3 naar 18.04.4 is updaten
Home is je persoonlijke bestandsmap en geen aparte partitie zoals sommigen denken .
Er zijn twee mogelijkheden
Bestanden veilig stellen op een extern medium
Of een aparte partitie aanmaken met als naam home en daar je persoonlijke data naar kopieren , en na de nieuwe installatie de partitie home aankoppelen .
Vergeet ook geen backup te maken van je e-mails als je geen gebruik maakt van web based .
« Laatst bewerkt op: 2020/03/12, 10:18:42 door swake »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/12, 10:56:25 »
Of je je persoonlijke bestanden kwijt wil of niet, een backup op een of meer externe schijven moet je op elk moment hebben,

Het is mogelijk een linuxsysteem te installeren zonder de bestaande partitie te herformatteren. Hierbij worden systeembestanden overschreven, en blijven gebruikersbestanden (inclusief configuratiebestanden) bestaan. Dat kan door in het installatieprogramma "Iets anders" te kiezen, manueel je installatiepartitie aan te duiden en daarbij aan te geven dat de partitie niet geformatteerd moet worden. Ik raad dat niet aan. Het is beter om na 4 jaar eens met een schone lei te herbeginnen, en een herinstallatie te doen. Geeft je een schoon systeem, met minimale kans op onverwachte fouten die er kunnen zijn als een oud systeem overschreven (deze methode) of opgewaardeerd wordt (dist-upgrade).

Blijkbaar kan je nu niet in je huidige systeem omdat je het wachtwoord kwijt bent? Er bestaat een mogelijkheid om het paswoord te resetten. Een andere mogelijkheid is opstarten met een live DVD. Vanuit de live sessie kan je dan je harde schijf aankoppelen en bestanden overkopieëren naar een aangekoppelde USB schijf.

Offline MBS

  • Lid
Re: Installeren lts versie 18.04 en gegevensbehoud lts versie 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/25, 15:35:40 »

Boot de stick met 18.04.4 op : en kies dan voor Ubuntu uitproberen (NIET installeren )
Als eerste probeer je niets, maar ga je direct vanuit je /home map alle bestanden kopiëren en plakken naar je stick of HDD .
Vergeet ook niet in de verborgen bestanden te kijken om .Thunderbird en, of .mozilla mapjes ook over te zetten naar de stick of HDD: mocht je Mozilla gebruiken.

Dit werkt perfect, ik ben van 16.04 naar een nieuwe SSD gegaan en daarop 20.04 clean geinstalleerd en daarna de inhoud van /home gekopieerd naar de nieuwe schijf en tot nu toe probleemloos! 8-)
M'n oude SSD is nu backup geworden totdat ik deze ergens anders voor ga gebruiken.

Nog wel een vraag over SSD in 20.04: Moeten daar nog extra aanpassingen voor gedaan worden? (Mocht het ingrijpend zijn, zal ik daar wel een apart topic voor aanmaken...)