Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?  (gelezen 836 keer)

Offline Lutz

  • Lid
Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Gepost op: 2012/05/19, 10:00:44 »
Ik draai nu nog 10.04 LTS en ik wil met een upgrade niet wachten tot juli. Is er een eenvoudige weg om een upgrade te forceren, bahalve dan eerst naar 10.10 te upgraden, en zo voort, totdat ik bij 12.04 ben?

Volgende maand kop ik een nieuwe computer, en ik wil graag vooraf ervaring hebben met 12.04. Ook lijkt het mij makkelijker om eerst op de oude computer 12.04 te draaien, en dan alle gegevens naar de nieuwe computer over te zetten.

Anders kan ik met het kopen van de nieuwe computer nog tot juli/augustus wachten...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/19, 10:04:44 »
Upgraden doe je het liefst via een zgn. schone installatie, met formatteren dus. Mocht je dat echt niet willen, dan kun je in de instellingen van de update manager aangeven: 'upgrade naar nieuwe release weergeven' en dan 'alleen LTS' kiezen :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/19, 17:06:26 »
In de update manager kun je aangeven alleen de lts versie te willen upgraden.

Voor 1 maand zou ik wachten en gewoon opnieuw installeren.
favorieten backuppen uit firefox,
wachtwoorden uit firefox halen via add-on password exporter,
Dan map van thunderbird (je email) een backup van maken, dus in je home map de map .thunderbird
Je kan nog je email uit thunderbird exporteren.
Zoek wat je nog moet hebben.

Na installatie gooi je .thunderbird in je home map, dan werkt je email direct weer,
favorieten importeren,
wachtwoorden importeren.

Das alles.

Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/19, 17:57:49 »
@jan: Als je de map .firefox backupt dan backupt ie al je favorieten en wachtwoorden mee.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/20, 01:25:07 »
Ik draai nu nog 10.04 LTS en ik wil met een upgrade niet wachten tot juli. Is er een eenvoudige weg om een upgrade te forceren, bahalve dan eerst naar 10.10 te upgraden, en zo voort, totdat ik bij 12.04 ben?

Volgende maand kop ik een nieuwe computer, en ik wil graag vooraf ervaring hebben met 12.04. Ook lijkt het mij makkelijker om eerst op de oude computer 12.04 te draaien, en dan alle gegevens naar de nieuwe computer over te zetten.

Anders kan ik met het kopen van de nieuwe computer nog tot juli/augustus wachten...
De "eenvoudige" overgang naar een nieuwe installatie of een nieuwe pc bestaat alleen als wens. Maar er zijn wel minder ingewikkelde en bijzonder ingewikkelde manieren om een nieuwe pc/installatie te doen. Kort en krachtig: een goede voorbereiding bespaart je heel veel tijd.

De ervaring met 12.04 op de oude pc zegt volgens mij weinig/niets over de bruikbaarheid van 12.04 op de nieuwe pc. Stel dat er problemen zouden zijn met bepaalde hardware in 12.04 die je nu nog niet hebt of met een bepaalde indeling van je pc waar je nu nog te weinig van weet, dan helpen je deze ervaringen op de oude pc niet veel verder.

Voorbeeld: op de oude pc is een moederbord & harde schijf met de indeling BIOS/MBR en op de nieuwe pc staan (U)EFI/GPT.
Hierdoor zijn op de nieuwe pc alle adviezen "gij zult niet meer dan 4 primaire partities hebben" irrelevant.
Aan de andere kant kan je tegen installatieproblemen aanlopen als je zo'n geweldige nieuwe pc hebt, omdat beveiligingstools/-instellingen van het vooraf geïnstalleerde systeem (Windows of OSX) willen voorkomen dat "iemand" een ander systeem zoals Linux wil installeren.

8 tips voor de oude (o_pc) en de nieuwe (n_pc):
1. (o_pc) Maak eerst een back-up van alles in je /home inclusief de verborgen .mappen die in je /home voorkomen.
2. (o_pc) Als je ervaring wilt opdoen met 12.04 -> kies voor een nieuwe installatie op de "oude" pc naast 10.04.
Een upgrade van 10.04 naar 12.04 is mogelijk, maar die kost je heel veel tijd omdat heel veel opgewaardeerd en aangepast moet worden bij de bestaande programma's. Indicatie: upgrade 10.04 incl. nabewerkingen 3-5u, schone nieuwe "ernaast" installatie incl. nabewerkingen 1-2u. (e.e.a. is afhankelijk van de hoeveelheid van je eigen verfijningen/veranderingen aan je systeem)
3. (o_pc) Neem zo min mogelijk oude rommel mee, je wilt tenslotte t.z.t. naar een nieuwe pc.
In principe kan je ook met een kopie van je Firefox/Thunderbird-profielen werken want (10.04 werkt volgens mij met dezelfde versies als 12.04). Doe dat niet als je van een oude 32bits naar een nieuwe 64bits-installatie wilt gaan.
4. (n_pc) Als de nieuwe installatie goed werkt, kan je deze partitie 1:1 kopiëren naar de nieuwe pc en nadien met de live-cd Grub installeren op de nieuwe pc. Het meenemen van de installatie (Debian en/of Ubuntu) is (bij mij) op 8 verschillende pc's succesvol verlopen zonder veel poespas.
5. (o_pc + n_pc) Vraag vooraf als je switcht van Intel naar AMD, van Nvidia naar ATI  - ook als je bijv. andere programma's gebruikt (Evolution i.p.v. Thunderbird).  Lees ook wat hier aan probleem-meldingen met bepaalde hardware binnenkomt die je misschien op de nieuwe pc kan tegenkomen. Hierdoor ben je voorbereid als er speciale drivers voor de nieuwe pc nodig zijn.
Desnoods moet je de geplande aankoop wijzigen omdat iets van de hardware gewoon niet werkt met Linux/Ubuntu.
6. (n_pc) Probeer de live-cd met de nieuwe pc uit en dan wel de 12.04.1-versie voordat je zomaar gaat installeren. Zie je problemen met de hardware, kan je rustig verder uitzoeken op de oude pc.
7. (o_pc) Heb je nu nog een back-up-systeem wat veel tijd kost of ingewikkeld is, zoek dan meteen uit waar dat aan ligt.
Mogelijke oorzaken: ingewikkelde structuur van de HD, meerdere back-up-systemen naast elkaar, kost te veel tijd?
Er zijn ook betrouwbare back-up-mogelijkheden die dagelijks in minder dan10 minuten alle relevante data van een complete server in de back-up kunnen bijwerken (rsync).
8. (n_pc) Lege ruimte aan het einde van een HD is zinvol om te experimenteren met een nieuwe datastructuur, een andere formattering, een nieuw system. Het is nergens voor nodig dat een een HD meteen na de installatie volledig in gebruik wordt genomen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Bloom

  • Lid
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/20, 01:35:04 »
Ik draai nu nog 10.04 LTS en ik wil met een upgrade niet wachten tot juli. Is er een eenvoudige weg om een upgrade te forceren, bahalve dan eerst naar 10.10 te upgraden, en zo voort, totdat ik bij 12.04 ben?
10.04 LTS kan zonder tussenstappen geüpgraded worden naar 12.04 LTS. Er is dus maar één upgrade nodig en die kun je uitvoeren wanneer je maar wil. Het gaat echter sneller om je home-directory te back-uppen, een nieuwe installatie uit te voeren en de juiste onderdelen van die home-back-up daarna terug te zetten.

Offline Lutz

  • Lid
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/20, 17:14:05 »
10.04 LTS kan zonder tussenstappen geüpgraded worden naar 12.04 LTS. Er is dus maar één upgrade nodig en die kun je uitvoeren wanneer je maar wil. Het gaat echter sneller om je home-directory te back-uppen, een nieuwe installatie uit te voeren en de juiste onderdelen van die home-back-up daarna terug te zetten.

Volgens mij kan dat zonder tussenstappen upgraden pas in juli op het moment waar de update manager dat voorstelt. Wat moet ik doen om dat nu voor elkaar te krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/20, 19:00:02 »
Een aantal ervaren forumleden heeft je nu al aangeraden om bij voorkeur een schone opwaardering uit te voeren, dus met formatteren en al. Ik zou hun advies opvolgen.

Een handleiding daarvoor vind je o.a. hier:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Geschreven voor de overstap van 11.10 naar 12.04, maar ook bruikbaar voor de overgang van 10.04 naar 12.04: de aanpak is identiek.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Upgrade 10.04 naar 12.04 forceren?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/20, 22:50:36 »
Volgens mij kan dat zonder tussenstappen upgraden pas in juli op het moment waar de update manager dat voorstelt. Wat moet ik doen om dat nu voor elkaar te krijgen?
Het is juist dat je zonder tussenstappen van 10.04 naar 12.04 zou kunnen upgraden. De kans dat er problemen ontstaan is "niet dramatisch groot" maar ik zou deze toestanden willen vermijden. Het kost je namelijk veel extra tijd bij de installatie.
NB: De club van Xfce-gebruikers is niet de meerderheid en ik wil mijn ervaringen niet tot de maatstaf verklaren, maar ...
Tot 12.04 behoorde ik tot de club "bij voorkeur de bestaande installatie upgraden", bij 12.04 ben ik een voorstander van de "schone installatie van 12.04" en daar zijn goede redenen voor.

De redenen:
1. MultiArch (onderschat dat  niet)
De nieuwe k/L/X/Ubuntu is MultiArch. De gevolgen ervan heb ik laatste week mogen ontdekken.
De verwijzingen naar een programma om met een rechts-klik een bestand te verzenden waren vroeger zo
"/usr/lib/thunar/thunar-sendto-email"
en worden nu zo
"/usr/lib/i386-linux-gnu/Thunar/thunar-sendto-email"
of zo
"/usr/lib/x86_64-linux-gnu/Thunar/thunar-sendto-email"
De situatie hangt dan af van een 32 of 64bits-installatie en van het programma zelf dat wel/niet als 64bits beschikbaar is.

2. Nieuwe versies
Van een aantal programma's zijn de bewaarplaatsen veranderd voor de instellingen en de data. Welke dat allemaal zijn kan een forumlid alleen dan beoordelen als je een complete lijst van de geïnstalleerde pakketten zou tonen voor een "kritisch toets". Ik heb berichten gelezen van forumleden die vergeten waren om een oudere map te kopiëren die naast de instellingen ook data bevatten (bijv. Evolution-mail).

3. Nieuwe voorkeuren van programma's
Ik heb een upgrade uitgevoerd van 11.10 naar 12.04 met Xubuntu. Mijn ergernis was dat bijv. in Thunar de balken aan de rechter+onder-kant als dunne kleine groene lijntjes werden weergegeven in 11.10. Dat bleef helaas behouden na de upgrade.
Bij een schone 12.04 is dat bij mij niet het geval. De schuifbalken worden dan als gewone balken onderaan en aan de rechterkant getoond in Thunar net zoals in Firefox of andere programma's. Waar je deze voorkeur "ik wil geen iele groene balkjes" zou kunnen veranderen, weet ik niet. Kies je voor upgrade 10.04->12.04, heb je uitzoekwerk. Kies je voor schone installatie, kan je je bezig houden met de verfijning van een nieuwe desktop-omgeving waarvan (90%) van de onderdelen ook grafisch netjes bij elkaar aansluiten.

@Pjotr:
... zoals ik ergens elders zei, zie je een bruikbare tip van mij dan copy/paste dat maar naar je computertips als dat bruikbaar is. Ik heb er op dit moment niet de tijd voor om in de Ubuntu-docs/wiki iets te produceren (omdat ik voor een breder publiek onvoldoende met Unity bezig ben ..., "Isch bien ain Xfcejer" :) )
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce