Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)  (gelezen 2615 keer)

Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Gepost op: 2015/11/22, 22:45:45 »
Hallo lezer(es),

Een aantal jaren geleden maakte ik nog wat beschrijvingen voor blokkendozen, deze informatie is nu op sommige punten wat verouderd. Ook is mijn visie iets anders geworden, veel 'zwaargewicht' programma's hebben plaatsgemaakt voor lichtgewichten die de functionaliteit hebben die ik net nodig heb en niet verdwaal in de talloze opties die ik niet gebruik. Ik kan mij zo voorstellen dat ik niet de enige ben. 

Nu kan ik wel een bouwbeschrijving gaan maken hoe voor mij het ideale systeem eruit zou zien (lichtgewicht), maar volgens mij is het veel leuker om er iedereen die dit leuk vindt er bij te betrekken. Alle voors en tegens afwegen. En wie weet is zoiets een leuk antwoord op degene die echt een lichtgewicht Ubuntu wil hebben. Aan een lichtgewicht zit natuurlijk wel een nadeel, dat is namelijk het configureren, dit zal toch wat handwerk zijn ipv een 'muisklik' systeem.
Om het extra eng te maken, CLI programma's hebben daarom ook een voorkeur, deze zijn razendsnel, gebruiken weinig geheugen, etc.

Een paar voorstellen die natuurlijk niet heilig zijn..

WindowManager: CWM, JWM of IceWM (openbox, fluxbox gebruiken meer geheugen)
FileManager: MC (grafisch ROX)
Netwerkmanager: Ceni
IRC: Weechat
Browser: Links2 -g (grafisch: Netsurf, Midori of Xombrero?)
Email: Mutt (grafisch: Sylpheed of Claws)
Torrents: aria2 of rTorrent
Kantoor: Wordgrinder (Tekst) en SC (Spreadsheet) - Grafisch (Abiword en Gnumeric)
PDF: Xpdf
Taakbeheer: Htop
Grafisch: Feh of Meh (MTpaint optie)
Geluid: ALSA (Het nut van PulseAudio valt te verwaarlozen, voor skype bestaat apulse. Bovendien is Skype sowieso al niet echt lichtgewicht)
Multimedia (geluid): cmus/moc/mplayer
Brander: Bashburn
Editor: (shift F4 van MC) of gewoon nano :)

Ik weet niet of zoiets teveel van het goede is (qua minimalisme) anders hoor ik andere voorstellen of aanvullingen graag!






Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/22, 23:19:11 »
Hoi Theo,

Dat lijkt me heel erg leuk. Nou heb ik hier een frisse oude Dell Laptop liggen. Helaas heeft dat beestje maar een Pentium II en PAE is voor dat ding dus mijlenver weg.

Ik ga dat ToriOS er eens op zien te krijgen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/23, 11:30:03 »
Hoi Theo,

Dat lijkt me heel erg leuk. Nou heb ik hier een frisse oude Dell Laptop liggen. Helaas heeft dat beestje maar een Pentium II en PAE is voor dat ding dus mijlenver weg.

Ik ga dat ToriOS er eens op zien te krijgen.

ToriOS zou geen enkel probleem moeten zijn, deze heeft een non-pae kernel. Overigens was het PAE verhaal mij ontschoten en deze staat genoteerd als punt van aandacht bij het bouwen van een blokkendoos :) Ik zal hier wat gaan testen en als alles lukt, dan zijn het 2 vliegen in 1 klap.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/23, 11:40:12 »
Hier heb ik ook een oude Dell, met een pentium-2 (dacht ik) en 512MB geheugen, uitgevoerd met een Frans toetsenbord.
Echter met een extern USB toetsenbord is er mee te leven.
Lubuntu installeert zonder problemen, maar FireFox is bijna onbruikbaar, evenals andere grote pakketten.
Midori als browser werkt mooi, deze is makkelijk te configureren en bevalt goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/23, 12:03:57 »
Ik ben al een stap verder wat betreft het non-pae verhaal :) Ik ben in een Engelstalige Ubuntu forum gedoken en heb daar stond een .iso die zowel voor pae als non-pae chips zijn te gebruiken. Het leuke hierbij is dat hij zelf aangeeft wanneer er een PAE flag gevonden is, dus dan zou je ook de normale kernel kunnen gebruiken.
Als extraatje geeft deze ook nog de mogelijkheid om via een menu fluxbox, lxde of xfce te installeren..
Midori is zeker leuk als lichtgewicht, Xombrero is iets lastiger in gebruik (veel sneltoetsen), maar beide doen niet veel voor elkaar onder (Xombrero start iets sneller op).

Hier nog een screenshot van de eerder genoemde .iso

 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/23, 13:37:54 »
Mijn Dell Latitude vertikte het gisteravond laat om vanaf USB ToriOS te starten. Zo eerst maar eens kijken of die stick dan wel goed is op een andere PC. En anders moet ik maar eens in de oude rommel gaan kijken of er nog een lege CD te vinden is.

De Hardware herkenning deed ut wel. Die PII zou wél een PAE vlag hebben. Oh? OK
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/23, 13:52:42 »
Ik heb PLOP boot op een 8cm cd-tje. Enig nadeel: werkt niet met drives waar de cd in een gleuf moet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/23, 13:55:55 »
Hoi Nero,

Ik heb ook zo'n handig CDtje met PLOP. Ik zou niet zonder kunnen :D
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/23, 17:06:35 »
Ik heb net het ALSA gedeelte geïnstalleerd en herstart, fluxbox met de minimale ubuntu (non-pae) gebruikt nu 43mb! Dat geeft de burger moed :)
Nu nog de juiste werkomgeving kiezen en dan kan ik beginnen met een bouwbeschrijving.
CWM is heel minimalistisch en werkt hoofdzakelijk met sneltoetsen  en heeft geen menu of paneel.
JWM heeft wel een paneel en menu 
ICEWM heeft ook een paneel en menu en is het meest gebruikersvriendelijk van de 3 (overigens ook de zwaarste).

Keuzes keuzes keuzes..
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/23, 19:39:39 »
De ToriOS USB stick blijkt OK. Een poging om een OS te laden via een externe DVD drive en de PLOP cd is mislukt. Ik ga wel op zoek naar een lege CD. Ondertussen blijf ik het topic wel volgen
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/23, 20:02:12 »
De ToriOS USB stick blijkt OK. Een poging om een OS te laden via een externe DVD drive en de PLOP cd is mislukt. Ik ga wel op zoek naar een lege CD. Ondertussen blijf ik het topic wel volgen

Ai dat is balen..  Ik heb inmiddels al een flinke lap tekst klaar waarin de basis al staat beschreven. Ik hoop dat ik morgen of als het tegenzit overmorgen helemaal af heb.
Ik heb gekozen om JWM te gebruiken, deze is licht en heeft een menu en panel.  Dus het is meer een soort van gulden middenweg :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint


Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/23, 22:05:12 »
Hoi Maurice, FVWM ken ik. Ik heb zelf op een pc nog een poosje met Austrumi gewerkt. Dit is een (slackware) distributie die FVWM als standaard desktop heeft.
Vergeleken bij een traditionele desktopomgeving is het licht, maar als Window Manager is het ongeveer 10 mb zwaarder dan bijvoorbeeld JWM in geheugengebruik.
JWM sleept daarbij iets minder aan benodigdheden mee, vandaar de keuze voor JWM. Dit zal waarschijnlijk ook de reden zijn waarom Puppy Linux JWM gebruikt (en dat je AntiX ook kunt laten opstarten met JWM).  Ik wil na deze best nog wel een andere beschrijving maken van hoe het te doen met FVWM, maar deze is zeker dan niet zo licht als JWM, IceWM of Openbox. Dus dat is meer 'een gewoon omdat het kan' project :)

Het PAE probleem heb ik op kunnen lossen door een Engelstalige Ubuntu Forum, daar heeft een gebruiker een .ISO gemaakt met een nonpae kernel. Updaten kan ook gewoon, deze kernel wordt niet vervangen door een waar dus problemen van komen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/24, 08:37:16 »
Hallo Theo, misschien een link die bruikbaar is: https://harbhag.wordpress.com/2010/07/02/best-lightweight-applications-for-linux/
Overigens schrijf je in je beginpost dat Openbox 'zwaarder' is dan IceWM. Ik heb wel eens een vergelijking gezien dat dit niet het geval is. Openbox an sich is 'lichter' dan IceWM.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/24, 09:40:19 »
Hallo Theo, misschien een link die bruikbaar is: https://harbhag.wordpress.com/2010/07/02/best-lightweight-applications-for-linux/
Overigens schrijf je in je beginpost dat Openbox 'zwaarder' is dan IceWM. Ik heb wel eens een vergelijking gezien dat dit niet het geval is. Openbox an sich is 'lichter' dan IceWM.

Hallo h2o,
Beadankt voor het lijstje, een aantal van de programma's die daar opstaan had ik al in gedachte :)
Volgens het lijstje die ik heb, en ik heb nog wel een aantal gezien zou openbox iets meer gebruiken dan IceWM.
Misschien zou ik het hier zelf wel snel kunnen testen door op dezelfde configuratie icewm en openbox te zetten.
Dit is het lijstje die ik heb.




Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/24, 18:04:46 »
Theo,

Inderdaad in een ver verleden was mijn eerste kennismakking met Linux via Slackware.
Waar FVWM deel uitmaakte, ook nog een andere die standaard bij Xorg tot nog Xfree86 hete.
Weet niet weer welke precies was, iets met ...WM.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/24, 21:31:43 »
Theo,

Inderdaad in een ver verleden was mijn eerste kennismakking met Linux via Slackware.
Waar FVWM deel uitmaakte, ook nog een andere die standaard bij Xorg tot nog Xfree86 hete.
Weet niet weer welke precies was, iets met ...WM.

Bij mij was het SUSE in 1999 en TWM was geloof ik toen de standaard werkomgeving.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/24, 22:12:06 »
Bij mij ook SuSE 6.3 en na wat speurwerk was dat ook rond 1999. 16 jaar geleden.

Het duurde me te lang voordat nieuwe software versies in SuSE beschikbaar werden. Ik stapte over naar Slackware. Daar heb ik nog steeds heel goede herinneringen aan.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline softbart

  • Lid
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/25, 09:28:27 »
Oei, dat is een tijd terug. Mijn eerste slack?
Ik meen 95/96. Een cd met div. programmatuur. Eerst een boot schijfje maken met een driver voor de cd-speler.
Deze was nodig omdat toen de cd-speler nog via de geluidkaart aangestuurd werd.
Dat wareen nog spannende tijden.

groet,

Theo

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/25, 09:51:44 »
Dat wareen nog spannende tijden.

groet,

Theo

Heel toevallig heb ik mijn eerste distro voor handen liggen (een soort nostalgie) SuSe 6.1 Twee dagen sleutelen en ik had zowaar geluid uit mijn computer. Ik had nog nooit gehoord van 'modprobe' :P  Geheel on-topic, later deze dag zal ik het eerste deel van de blokkendoos beschrijving plaatsen, het is nog even wat puntjes op de 'i' zetten en alles checken..
 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/25, 10:38:06 »
Eigenlijk zit ik weleens te denken aan een blokkendoos met Ratpoison of Awsome. Is een heel andere manier van werken en ook zeer lichtgewicht.

Verder heb ik die link van jou eens bekeken en onderaan staat daar een link naar een Debian lightweight system. Een vergelijking met Ubuntu en Debian wordt daar genoemd en ook dat Debian in de basis behoorlijk lichter is dan Ubuntu. Heb je weleens met Debian geëxperimenteerd en vergeleken met en identieke Ubuntu installatie?

Met Wheezy heb je zowieso een non-pea kernel en ik dacht in Jessie ook.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/25, 11:31:36 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/25, 13:10:28 »
Eigenlijk zit ik weleens te denken aan een blokkendoos met Ratpoison of Awsome. Is een heel andere manier van werken en ook zeer lichtgewicht.

Verder heb ik die link van jou eens bekeken en onderaan staat daar een link naar een Debian lightweight system. Een vergelijking met Ubuntu en Debian wordt daar genoemd en ook dat Debian in de basis behoorlijk lichter is dan Ubuntu. Heb je weleens met Debian geëxperimenteerd en vergeleken met en identieke Ubuntu installatie?

Met Wheezy heb je zowieso een non-pea kernel en ik dacht in Jessie ook.

Ik heb naast de Ubuntu blokkendozen ook een zwak voor Debian, maar dat is denk ik dan ook niet meer dan logisch :)  Debian is lichter als basis dan Ubuntu, dit heb ik al eens vergeleken. Ik heb op 2 laptops linuxbbq draaien, dit is eigenlijk niets meer dan een hele minimalistische setup van Debian Sid. De Bork versie (openbox) bezit dan ook maar 1  GTK programma (tint2). Op de andere staat een iets luxere versie Debian Sid met Oroborus als windowmanager. Er staat daar trouwens ook een 'Cream' versie, een livecd waar men de mogelijkheid heeft om 76 WindowManagers uit te proberen. Ideaal voor een regenachtige dag (waar we de laatste tijd geen gebrek aan hebben).

Het klopt wat betreft de non-pae kernel en Debian. De bootcd die ik gevonden heb, installeert 14.04 ook met een truuk. Het is namelijk een Debian schijf waar alle Ubuntu bestanden opstaan inc. de non-pae kernel en vanuit wordt Ubuntu geïnstalleerd.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/25, 22:30:20 »
Hier het eerste gedeelte (basissysteem installatie).

Waar beginnen we mee?
Normaal zou ik verwijzen naar een mini.iso, maar aangezien we met een speciale kernel (non-pae) van start gaan, verwijs ik naar een site van iemand uit het Engelstalige Ubuntu Forum. Deze is zo vriendelijk geweest om een speciale versie te maken.
Met zijn CD is het ook mogelijk om bijvoorbeeld Lubuntu/Xubuntu te installeren op dit soort processors.
De link is deze: http://phillw.net/isos/linux-tools/9w/
Er staan meerdere .iso bestanden op, maar we kiezen voor de onderste, namelijk:
obi_Trusty_npae124-txt4-9w.iso

Wanneer we deze .iso op een schijfje of stick hebben gezet starten we deze op, en krijgen het volgende beeld.




Debian?  Ja! Ik kan niet in de hoofd van de maker kijken maar vermoedelijk is dit de grote truuk. Debian heeft wel een non-pae kernel in zijn 'assortiment' en zorgt  in dit geval ervoor dat de computer kan opstarten. Je kunt het min of meer vergelijken met een methode van Ubuntu binnenhalen op een Windows machine, alleen met het verschil dat het nu automatisch geïnstalleerd gaat worden.
We kiezen daarom ook voor de optie om Debian op te starten en niet veel later zal dit het resultaat zijn.



Hier kiezen we voor de tweede optie (optie 1 start Debian in lxde modus op en voor de rest krijg je hetzelfde menu. In feite valt daar weinig winst te behalen (wel tijdverlies).  Dus we kiezen voor alle duidelijkheid "O One Button Installer in text mode (low ram) [OK] en enter.

Niet gek veel later krijgen we dit scherm.



Daar kiezen we voor:
"I install tarball with the One Button Installer" (en geven dus een ENTER) en 'Yes' om het te installeren.
Uiteraard krijgen we dan "Warning the device will be completely overwritten" en na de bevestiging kan de installatie beginnen.
Tijdens de installatie krijgen we nog een aantal keren de melding "unable to resolve host' maar geen nood, dit heeft geen nadelig gevolg op het resultaat.
Na een stuk of 7 van deze meldingen is het voorbij en kom je weer terug in het menu.  Je kunt dan de cd of stick verwijderen en de computer herstarten.

Bij de herstart komt het GRUB menu in beeld kun je voor Ubuntu kiezen.
Na het opstarten krijg je een terminal voor je neus
inloggen met 'guru' en wachtwoord is 'changeme'.
Na het inloggen krijg je een installer menu.
We kiezen dan voor 'u' Update & dist-upgrade
En voeren daarna de wachtwoord weer in.
Na het berekenen geeft hij aan welke bestanden een update nodig zijn.
Daarbij geven we een 'Y' van yes.

Tijdens het installeren krijgen we een scherm 'Configuring Grub'
Druk 1 keer op de spatiebalk bij de bovenste optie. /dev/sda
En daarna op de TABtoets om Ok te selecteren en Enter.

Daarna gaan we met een enter terug naar het menu en kiezen we voor clean.
Deze ruimt de oude kernels op etc.
Daarna weer een enter om terug te gaan naar het menu.
Nano wordt opgestart met een bestand, waar we nog niets mee doen.
Dus CTRL X om af te sluiten.
Weer een enter om een MOTD bericht te wissen.
Daarna een ENTER om terug te gaan naar het menu.
Daar kiezen we s om dit menu voor de toekomst uit te zetten in autostart.
Daarna q om naar de Bash shell te gaan.

Het wijzigen van de standaard gebruikersnaam en wachtwoord
inloggen met sudo su
adduser jevoornaam
Er wordt nu gevraagd om een wachtwoord in te voeren en daarna nog wat andere dingen die je kunt invullen (adres, woonplaats). Zelf laat ik dit leeg.

Daarna voegen we je toe aan de sudoers groep met:
sudo adduser jenaam sudo
sudo adduser jenaam adm
sudo adduser jenaam lpadmin
sudo adduser jenaam sambashare
sudo adduser jenaam plugdev
sudo adduser jenaam cdrom
sudo adduser jenaam audio
sudo adduser jenaam dip

sudo deluser guru
sudo rm -r /home/guru

Dit is een wat op het oog een omslachtige manier, punt is dat je met de naam 'guru' bent ingelogged (ook als root). Dus wat je nu doet is je echte account maken, je sudo rechten geven en je aanmelden bij de diverse groepen. Daarna wis je de 'guru'account.

Nederlandse settings
Als eerst downloaden we 2 taalmodules met:
sudo apt-get install language-pack-nl (deze download de language-pack-nl-base automatisch)
Daarna geven we de opdracht: sudo update-locale LANG=nl_NL.UTF-8 LC_MESSAGES="nl_NL.UTF-8"
Aangezien we tijdens de installatie niet aan hebben kunnen geven in welke tijdzone we leven doen we dit nu als volgt met:
sudo dpkg-reconfigure tzdata

Een menu komt in beeld en daaruit kunnen we Europa kiezen en Amsterdam.

Het verlagen van de swap (virtueel geheugen).
Deze staat standaard erg hoog en komt zeker de snelheid niet ten goede, omdat er dan snel naar de harde schijf geschreven wordt.
Zet de waarde op 10 bij 1 GB of meer en bij minder zet deze waarde op 5
Om deze te veranderen type het volgende in: sudo nano /etc/sysctl.conf
En zet onderaan in het bestand de volgende regel: vm.swappiness=5
CTRL O (om op te slaan) en CTRL X (om af te sluiten).

Het installeren van een grafische werkomgeving:
Type dan het volgende in: sudo apt-get install xserver-xorg xserver-xorg-core xfonts-base xinit x11-xserver-utils jwm

Daarna maken we een bestand aan genaamd '.xinitrc' in een 'standaard' editor en typen op de prompt:
nano ~/.xinitrc
Daarin zetten we het volgende:
#!/bin/bash
xset s off &
xset -dpms &
xrdb -merge ~/.Xresources &
xsetroot -cursor_name left_ptr &
numlockx on &
exec jwm

CTRL O voor opslaan en CTRL X voor afsluiten.
De twee xset commando's zetten de screensaver het 'op zwart gaan' uit, xrdb gebruikt de .Xresources bestand voor een mooiere terminal. xsetroot is voor muis aanwijzer. Numlockx is een programma die het nummeriek gedeelte van de toetsenbord automatisch aanzet. De laatste regel spreekt voor zich, deze start JWM

Daarna toetsen we sudo apt-get install numlockx in (deze was tenslotte nog niet geïnstalleerd).

Als dat gebeurd is maken we een .Xresources aan en toetsen daarom het volgende in: nano ~/.Xresources
En in de editor plaats je het volgende voorbeeld
!!!! sunlight !!!!

*background:  #170F0D
*foreground:   #746C48

*color0: #0B0601
*color1: #2C1605
*color2: #3D210B
*color3: #421E05
*color4: #4F2709
*color5: #6E350B
*color6: #7A4217
*color7: #853D0A
*color8: #904711
*color9: #9C6F4A
*color10: #AE5210
*color11: #E26B14
*color12: #FAF7A2
*color13: #FDF24C
*color14: #FE9D1C
*color15: #FEE42A
 
Opslaan gaat met CRTL O en Afsluiten met CTRL X
LETOP! Dit is niet noodzakelijk en men kan de regel waarin dit opgeroepen wordt in .xinitrc ook verwijderen.
Er zijn nogal wat kleurenschema's te vinden op het internet, want dat is eigenlijk waar dit mee te maken heeft.
Zelf vind ik het persoonlijk mooier dat de verschillende terminal programma's bij elkaar passen en dezelfde kleurenschema's gebruiken.
Aangezien er in het volgende deel toch een aantal van deze programma's geïnstalleerd worden lijkt het meer een eenheid te vormen dan zonder deze kleurenschema.
Tot zover dit deel, het volgende deel gaat over de configuratie van JWM (hard- en software).
















Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/25, 23:08:31 »
Nota bene:  Taalkundig zullen hier en daar wat foutjes in zitten en één en ander zou mooier geschreven kunnen worden. Naast eten , drinken en ademen leef ik ook een deel op pijnstillers en heb daarom ook wat concentratieproblemen ;) Achteraf zie ik ze ook wel, en nog een punt van aandacht is dat deze beschrijving alleen werkt met een bekabelde internetverbindig (in het volgende deel komt netwerkbeheer nog aan de orde en kan er ook draadloos verbinding worden gemaakt).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Suggesties voor een extreem lichte blokkendoos (ubuntu)
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/07, 06:39:05 »
Eigenlijk zit ik weleens te denken aan een blokkendoos met Ratpoison of Awsome. Is een heel andere manier van werken en ook zeer lichtgewicht.

Verder heb ik die link van jou eens bekeken en onderaan staat daar een link naar een Debian lightweight system. Een vergelijking met Ubuntu en Debian wordt daar genoemd en ook dat Debian in de basis behoorlijk lichter is dan Ubuntu. Heb je weleens met Debian geëxperimenteerd en vergeleken met en identieke Ubuntu installatie?

Met Wheezy heb je zowieso een non-pea kernel en ik dacht in Jessie ook.
Gebruik eens I3, heb ik nog een blog van gemaakt, vorig jaar (zie mijn onderschrift). Helaas ben ik gestopt met dat blog.