Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwarring omtrend identificatie van videokaart  (gelezen 1446 keer)

Offline jgoor

  • Lid
verwarring omtrend identificatie van videokaart
« Gepost op: 2006/07/14, 12:52:40 »
Ik heb een Compaq evo n600c laptop.

Ik wil xgl en compiz installeren maar ik krijg de indruk dat uitgerekend mijn videokaart slachtoffer val 'closed source' ellende is en ik dus vette pech heb.
Ik probeer uit te vogelen wat er nu precies voor videokaart inzit maar....:

lshw output:

           *-display
                description: VGA compatible controller
                product: Radeon Mobility M6 LY
                vendor: ATI Technologies Inc
                physical id: 0
                bus info: pci@01:00.0
                version: 00
                size: 128MB
                width: 32 bits
                clock: 66MHz
                capabilities: vga bus_master cap_list
                resources: iomemory:48000000-4fffffff ioport:3000-30ff iomemory:40200000-4020ffff irq:11

echter:
root@slarti:/etc/X11# grep ATI xorg.conf
        Identifier      "ATI Technologies, Inc. Radeon Mobility M6 LY [Radeon Mobility 9000]"
        Device          "ATI Technologies, Inc. Radeon Mobility M6 LY [Radeon Mobility 9000]"

Een manual van Compaq zegt:
ATI Mobility Radeon with 64-bit graphics

En googelen levert op dat deze (bijna) hetzelfde is als de Radeon 7000 :
zie: http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Video_Card_Support_Under_XGL

Dit laatste artikel spreekt van een half-screen problem. Iemand...?

Groet,
John

Rroet

  • Gast
verwarring omtrend identificatie van videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/28, 16:04:13 »
XGL en Ati is sowieso een probleem. Ik heb er zelf met m'n Xpress 200M ook veel problemen mee. Ook al word er aangegeven dat het ondersteund word, het is echt een pietje precies verhaal met linux versie en ati-driver versie.

Soms is het zelfs beter om niet de xorg-x11 driver "ati" te gebruiken, maar de fglrx driver (van ati zelf). Maar er zijn ook situaties waar in het precies andersom is.

Ik kan je geen concrete hulp bieden in deze :( Het is te hopen dat Ati gedwongen word meer met opensource te doen nu AMD het bedrijf heeft overgenomen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwarring omtrend identificatie van videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/28, 16:38:08 »
OUDERE ATI kaarten die NIET ondersteund worden door de proprietary closed-source fglrx driver kunnen gebruik maken van "radeon" driver + DRI voor hardware acceleratie, en dit werkt vrij goed met AIGLX, ik weet niet of het ook goed werkt met XGL, maar in principe zou het wel moeten.

Nieuwere ATI kaarten die WEL ondersteund worden door de proprietary, closed-source fglrx driver moeten gewoon de "fglrx" driver gebruiken voor hardware acceleratie. Dit werkt nog NIET met AIGLX, maar dit werkt in de meeste gevallen PRIMA met XGL. Ikzelf heb een ATI Mobility Radeon X700 die perfect werkt met XGL (na een aanpassing in xorg.conf specifiek voor mijn kaart omdat de laptop anders soms bevroor in XGL)

ATI mobility M6 LY is blijkbaar een zeer oude ATI kaart met slechts 16MB videoram. Aangezien XGL en AIGLX krachtige grafische omgevingen zijn, twijfel ik over de resultaten die je kan krijgen.
(Nota: de 3D interface van Windows Vista vereist bijvoorbeeld minstens een kaart met 64MB videoram, en 128MB is nodig voor resoluties boven 1280x1024 of voor dual monitor setup, 256MB of hoger is aanbevolen)
Dit gezegd kan ik trots verkondigen dat ik een ATI Mobility Radeon 7500 32MB heb, met de open source radeon + DRI drivers, en daar werkt AIGLX erg vlot.
Ik heb dan wel in xorg.conf DefaultDepth naar 16bit gezet, dit maakt dat ik slechtere kleurovergang heb, maar dan loopt zelfs fullscreen transparante video als een trein!

Over closed source drivers: zowel nVidia als ATI hebben closed source drivers, de enige met open source videodrivers is Intel voorlopig, maar die loopt een beetje achter op de 2 kampioenen (nVidia en ATI)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)