Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met Gimp filters: Lomo effect  (gelezen 3481 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Gepost op: 2014/12/08, 21:25:10 »
Het lomo effect is populair, enthousiaste fotografen die met een speelgoedcamera creatieve kunstwerkjes maken...
Nu zag ik dat er een lomo filter beschikbaar is in Gimp, ik heb sterk het vermoeden dat deze filter niet standaard in Gimp aanwezig is, deze filter is waarschijnlijk geïnstalleerd door gimp-plugin-registry.
Gimp-plugin-registry had ik geïnstalleerd via softwarecentrum, maar zoals  vanadium al aangaf, Gimp zit dan vol met extra effecten en filters. Je zou denken, mooi toch? Maar bijna alle extra filters zijn volgens mij nauwelijks bruikbaar omdat er geen preview aanwezig is.
B.v. de filter Lomo kent maar liefst  16 parameters die je kan instellen  zonder een controle wat het met je foto doet, althans ik ben er nog niet achter hoe dit wel kan..  hebben jullie een tip hoe je met dergelijke filters moet werken? Lomo filter is n.l. niet de enige filter die op deze manier werkt.




« Laatst bewerkt op: 2014/12/08, 21:28:05 door RikRik »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/08, 22:12:23 »
Ik heb eens gezocht in de tutorials. Die zijn er genoeg in het Engels, maar niets wijst in de richting van een preview. Het filter is knap sloom op een grote foto. Beter om het op een fragment uit te proberen. Dat gaat wel snel. Op die manier kan je een preview simuleren.

Het is een leuk filter om mee te spelen. De geschiedenis van de Lomo camera is op zich al de moeite waard om eens te bekijken. Het was ook de fabriek die de  Lubitel II maakte. Dat was mijn eerste eigen camera.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/08, 22:13:36 »
Nu zag ik dat er een lomo filter beschikbaar is in Gimp, ik heb sterk het vermoeden dat deze filter niet standaard in Gimp aanwezig is, deze filter is waarschijnlijk geïnstalleerd door gimp-plugin-registry.

Hallo, dat is zeer wel mogelijk, dat het met de registry meekomt. Die ontbrekende voorbeelden/previews is idd. een vervelend fenomeen. Wat ik je aanraad is om eens goed te kijken naar je schermfoto: wat gebeurt daar & in hoeverre kun je dit re-creëren? Dit is geen gein. Heel veel filters in GIMP zijn niets anders dan een verzameling handelingen, vaak maar één of twee of drie. Als je uitvlooit wat een filter prescies doet, kun je dat vaak eenvoudig namaken, met het voordeel dat je niet gebonden bent aan de opties die de makers van een plugin je aanbieden.

Lomo (ik gebruik het nooit) dat is zoiets als:
-vignetteren
-kleuren bleken
-vervagen.

Probeer maar eens en vergelijk het vervolgens met het filter zelf.


Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/08, 22:27:33 »
Het was ook de fabriek die de  Lubitel II maakte. Dat was mijn eerste eigen camera.
En mijn tweede, naast een Praktica Super TL2!

Grappige anekdote. Ik had dat ding aangeschaft voor een prijs van iets van 17 gulden volgens mij, dus minder dan 8 euro nu (als ik me niet vergis, ik praat over ~1976). Bij een communistische winkel die alleen maar oostblokspullen verkocht, in een straat nabij de markt in Arnhem, bij de Eusebiustoren. De eveneens communistisch uitziende verkoopmeneer had mij voorgedaan hoe ik de rolfilm in het toestel moest plaatsen. Ik die 120-film volgeschoten en vervolgens de telefoon gepakt om die communist op te bellen: meneertje, hij doen-ut niet, ik kan met geen mogelijkheid die film terugspoelen in z'n houder! Waarop het communistisch uitziende heerschap mij uitlegde dat je rolfilms niet terugspoelt, maar doorspoelt tot-ie om de tweede spoel is gewikkeld. Aha! ;-)

Ik heb nog foto's van dit ding rondom me slingeren, met een klassieke, zo je wilt communistische vignettering! ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/08, 22:34:12 »
Ha prachtig! Wat is de wereld weer klein. Ik heb de mijne ook daar gekocht. Alleen wist ik wel hoe dat met die 6 cm brede rolfilm moest. Mijn ouders hadden een Gevaert box met zulke film. Ik heb ooit nog contactafdrukken gemaakt van die negatieven. Die heb ik nog. Voor een doka was er geen geld en geen ruimte, maar mijn plezier was er niet minder om.

Nou gaan we even off-topic, RikRik. Maar dat krijg je gauw bij het woord lomo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/09, 09:58:09 »
Ik ga de filters zonder preview maar verwijderen, zonder preview zijn deze filters bepaald niet gebruikersvriendelijk te noemen...
Off topic..   
Jullie off-topic reacties komen me bekend voor, prachtig om te lezen! Mijn eerste camera kreeg ik in 1968 van mijn ouders, een soort lomo camera,  de Kodak instamtic 25, de Kodak heb ik steeds. De interesse in de fotografie werd geboren, ik mocht alleen niet te veel fotograferen omdat mijn ouders geen zin hadden om al mijn 'experimentele' opnames te betalen. .
Jaren later kocht ik van mijn eigen geld een Practica MTL3, en enkele tweedehands lenzen met P-draad, heel betaalbaar in die tijd.. Vervolgens, jaren later, een eigen doka (in de badkamer van m'n ouders) wat me veel geld heeft gekost aan chemicaliën en papier, ik was eigenlijk nooit tevreden met het resultaat, als ik terug  kijk,  dan was het fotograferen met de analoge camera,spannend en magisch.. Van mijn spaargeld kocht ik later een microscoop en met een hulpstuk kon ik de Practica op de microscoop schroeven, voor mij was er weer een nieuwe tak van de fotografie geboren, microfotografie.
Met de komst van de digitale fotografie en de digitale doka is voor mij een stukje magie en passie verloren gegaan..
Het mooie is wel, alle negatieven uit die tijd kan ik scannen en opnieuw 'ontwikkelen' , het resultaat met de digitale doka.. Gimp / Photoshop.... is indrukwekkend, wat me in de doka niet lukte is nu een kwestie van een paar klikken met de muis...   maar de echte passie voor fotografie, zoals vroeger,  is een beetje verdwenen.


on topic: Bedankt voor jullie hulp, er volgen vast nog wel meer vragen over Gimp  ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/09, 10:45:50 »
Het mooie is wel, alle negatieven uit die tijd kan ik scannen en opnieuw 'ontwikkelen' , het resultaat met de digitale doka.. Gimp / Photoshop.... is indrukwekkend, wat me in de doka niet lukte is nu een kwestie van een paar klikken met de muis...   maar de echte passie voor fotografie, zoals vroeger,  is een beetje verdwenen.

De magie van het ontwikkelbad en die rode lamp, hè? Ja. Voor mij lag dat anders. Een doka was onbereikbaar. Nu heb ik GIMP en een donders mooie camera. Nu zit de "doka" in mijn PC. Een doodsimpel HP printertje, die ik notabene voor niks kreeg (apart verhaal), maakt geweldige afdrukken op A4 formaat en sinds kort heb ik een tweedehands Epson R2400 A3 printer. Wat daaruit rolt is ronduit geweldig. Die enorme flappen gekleurd papier waren, toen ik pas begon, compleet ondenkbaar.

In wezen ben ik verschrikkelijk verwend, maar gelukkig ben ik niet de enige in deze wereld :D .

Citaat
on topic: Bedankt voor jullie hulp, er volgen vast nog wel meer vragen over Gimp  ;)

Je komt maar op. Ik vind het heerlijk.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/09, 15:55:33 »
Off topic
Leuke reacties van jullie twee  :)
Citaat
Maar dat komt misschien ook omdat ik mijn vader al bijna 20 jaar elke dag mis.
Dit raakt me echt !

On topic: lomo filter en de rest verwijderd..  maar iets heel moois ontdekt,zie volgende topic  ;)

Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/09, 21:42:26 »
Ik zie zo gauw je volgende topic niet, maar je kunt het Lomo-effect inclusief voorbeeld hier uitproberen;
https://gmicol.greyc.fr/
Klik onder Filters op Degradations, dan op Lomo. Hier heb je maar één optie. Onder het voorbeeld kun je je eigen foto uploaden, als ik het goed begrijp kun je 'm na verwerking ook weer downloaden naar je eigen pc.

Binnenkort volgt een uitgebreid verhaal over gmic met z'n 100 miljoen mogelijkheden op mijn in aanbouw zijnde gimp-blog
(https://allesgimpofbijna.wordpress.com/)

Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/09, 21:43:59 »
Ha prachtig! Wat is de wereld weer klein. Ik heb de mijne ook daar gekocht.
Unbelievable! Echt niet te geloven...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/09, 22:49:21 »
Ha prachtig! Wat is de wereld weer klein. Ik heb de mijne ook daar gekocht.
Unbelievable! Echt niet te geloven...

Het bewijs (nou ja, een beetje dan). De camera van mijn ouders en mijn eigen Lubitel op een Fotograficabeurs. Ik heb beide camera's zelf niet meer:

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/09, 23:23:07 »
Ja mooi ding! Ik zal morgen eens wat negatieven zien op te snorren die ik met de Lubitel gemaakt heb, en hier plaatsen (de positieven dan wel hè?). Ik ben dol op dit soort eenvoudige camera's waar anderen je om uitlachen!

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/10, 13:52:07 »
Ja mooi ding! Ik zal morgen eens wat negatieven zien op te snorren die ik met de Lubitel gemaakt heb, en hier plaatsen (de positieven dan wel hè?). Ik ben dol op dit soort eenvoudige camera's waar anderen je om uitlachen!
Ik fotografeerde ook met antieke camera's, maar ik ben nog nooit uitgelachen, wel af en toe veel belangstelling..
Ik heb een aantal rolfilm Box- klapcamera's en m'n nieuwste aanwinst is een meetzoekercamera van het Russische merk Zorki, de camera is in nieuwstaat, een zwaar robuust model. Ik vind de Zorki  mooier dan elke hedendaagse digitale camera..
 

Offline softbart

  • Lid
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/10, 19:26:52 »
Niks mis met de Zorki. Net als de Fed een goede replica van de oude Leica. De jupiter lenzen zijn zeer goed.

groet,

Theo

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp filters: Lomo effect
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/10, 19:52:59 »
Niks mis met de Zorki. Net als de Fed een goede replica van de oude Leica. De jupiter lenzen zijn zeer goed.

groet,

Theo
De FED3  en de Zorki 4 waren inderdaad de betaalbare Leica's http://youtu.be/VTks4dm2gjw
Ik heb nog geen foto's gemaakt met de Zorki, ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de foto's..  Ik weet heel zeker...het zijn beslist geen Lomo- camera's  ;)