Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Persoonlijke map op SD kaart  (gelezen 577 keer)

Offline Carb0neum

  • Lid
Persoonlijke map op SD kaart
« Gepost op: 2010/11/11, 14:22:59 »
Hallo,

Ik wil graag de persoonlijke map van mijn Dell Mini laptop verplaatsen naar mijn 16GB SD kaart. De kaart steekt niet uit naast de laptop en de kans dat hij er per ongeluk uit wordt gedrukt is erg klein. De persoonlijke map moet op de kaart komen zodat ik later makkelijker kan backuppen mocht de computer stuk gaan en omdat de hardeschijf erg klein is (7GB, nog 3GB vrij na ubuntu install). Ik heb al geprobeerd om in de grafische interface mijn persoonlijke map te veranderen naar de SD kaart, maar na een keer opnieuw opstarten stond de standaard locatie er weer.

Alvast bedankt.

Re: Persoonlijke map op SD kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/11, 17:49:47 »
Je zult hem toe moeten voegen aan /etc/fstab.

Wat voor bestandssysteem heb je op je sdkaart? Normaal gesproken is dat FAT32, maar als je er een Linux-homepartitie op wilt zetten is EXT4 of eventueel EXT3 aan te raden.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Persoonlijke map op SD kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/13, 15:45:59 »
Voor een sd kaartje is dat zelfs beter ext2. Maar inderdaad, om werkelijk je /home te verplaatsen, moet je ook op je SD kaart een bestandssysteem hebben dat linux permissies ondersteunt.

Je kan ook enkel je eigen account verplaatsen: dan vervang je je home folder (vb. /home/Carb0neum) door een symbolische link naar je home folder op de SD kaart.

Nog een alternatief, en eigenlijk het eenvoudigst en veiligst, is enkel je eigen gegevens op de sd te plaatsen. Zo kan je je "Documenten", "Films', enz. folders vervangen door een symbolische link naar een folder op de SD schijf. Op dat ogenblik is het niet meer echt nodig dat je kaart ook linuxpermissies ondersteunt.

Offline Carb0neum

  • Lid
Re: Persoonlijke map op SD kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/14, 12:01:47 »
Heel erg bedankt voor de tips tot nu toe. Ik zal ff kijken of het makkelijk genoeg werkt door alleen die mapjes door te linken. Jullie horen nog van mij  =D