Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Max. aantal GB geheugen omzeilen  (gelezen 1914 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Gepost op: 2011/11/24, 17:46:56 »
Ik heb een leuk moederbordje, een ECS RC 410-M. Deze kan max. 2gig geheugen aan. Dit is in deze tijd eigenlijk (te) weinig om lekker soepel Unity te draaien. Is het moegelijk deze grens te omzeilen, zodat er meer geheugen inkan?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/24, 18:12:51 »
Heb je het ook uitgeprobeerd? Soms kan een moederbord in werkelijkheid meer aan dan de specificaties zeggen. Als dat niet lukt zou je kunnen kijken of er ergens een bios-update te vinden is die deze geheugenrestrictie wat oprekt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 18:18:57 »
Sorry, maar ik ga geen geheugen kopen, zonder dat ik weet of het wel in mijn mobo werkt :) Het zou zo jammer zijn van het geld ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/24, 18:46:35 »
Ik zelf denk dat je weinig tot geen kans maakt. Wat het moederbord aankan aan geheugen kan normaliter niet omzeilt worden.
Een bios update kan je altijd doen, maar of je daarmee het aantal geheugen kan opkrikken, ik denk van niet.

2 GB aan geheugen is toch leuk voor Mint of Xubuntu. Er zijn nog zat pc's die het met 2 gb. moeten doen.
Klopt. Maar daar ik de PC net nieuw 2ehands heb gekocht, en het de hoofd-pc is...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/24, 18:54:29 »
Neen, de vaste pc van €40,-

Prima ding, mooie processor, fijne graka, maar jammerlijk geheugen. Toen ik hem kocht wist ik niet dat ie maar 2 GB geheugen aankon :o

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/24, 19:09:35 »
Sja, ik wist niet wat een mobo er in zat. Het was een PB, maar de reviews waren niet slecht. Ik dacht dat een mobo dat een Pentium D ondersteunde wel wat aankon, maar niet dus :O

Overigens zou een nieuw mobo genoeg zijn. De processor is super, en de rest ook :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/24, 19:48:16 »
Ik heb een week Ubuntu met Unity gebruikt op mijn AMD desktop en het was snel en stabiel ook met compiz ,en die pc heeft ook maar 2 GB.
Is volgens mij ruim voldoende.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/24, 19:58:26 »
Oké. Ik heb nu ervaring met 1 GB en dat is op het randje. Dan teer ik nog even voort op deze config. Later als het nodig is, kijk ik naar een evt. nieuw mobo'tje/hele nieuwe pc/bijbaantje :D

voor 14 euro heb ik een GB ram er bij, dus dat dan maar :)

Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/29, 19:41:28 »
als het board echt maximaal 2GB aan kan, is daar niks aan te doen, maar het komt wel veel voor dat de hoeveelheid die aangevenen word niet klopt met hoeveel hij echt aan kan.
of het echt maximaal 2GB is, of da hij wel toch wat meer aan kan, kan je alleen achter komen door te proberen.

maar, even ander vraagje, gebruik je de onboard grafishe kaart of een losse? want als je de onboard gebruikt zal Unity inderdaad niet lekker draaien, en dan heb je meer aan een andere grafishe kaart.
voor 28,50 heb je al een kaartje waar Unity wel goed op werkt.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/29, 19:44:29 »
als het board echt maximaal 2GB aan kan, is daar niks aan te doen, maar het komt wel veel voor dat de hoeveelheid die aangevenen word niet klopt met hoeveel hij echt aan kan.
of het echt maximaal 2GB is, of da hij wel toch wat meer aan kan, kan je alleen achter komen door te proberen.

maar, even ander vraagje, gebruik je de onboard grafishe kaart of een losse? want als je de onboard gebruikt zal Unity inderdaad niet lekker draaien, en dan heb je meer aan een andere grafishe kaart.
voor 28,50 heb je al een kaartje waar Unity wel goed op werkt.
Ooit geprobeerd met de onboard, maar dat was drama. Ik draai nu al geruime tijd met een fijne Ati Radeon X1300, met 512 mb eigen geheugen. Dit werkt op zich lekker, maar als je zware dingen gaat doen (lees: filmpke bewerken, Nexuiz, etc.) merk je toch dat 1 GB erg weinig is. Maar als 2 gb goed is, doe ik dat :)

Offline Dave

  • Lid
Re: Max. aantal GB geheugen omzeilen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/29, 21:40:11 »
Sja, ik wist niet wat een mobo er in zat. Het was een PB, maar de reviews waren niet slecht. Ik dacht dat een mobo dat een Pentium D ondersteunde wel wat aankon, maar niet dus :O

Overigens zou een nieuw mobo genoeg zijn. De processor is super, en de rest ook :)


Die zou er hier gratis nog niet in komen die P.
Maar met 2G kun je goed genoeg uit de voeten hoor dus dat zal de bottleneck niet zijn.