Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext3 partitie kopiëren.  (gelezen 2359 keer)

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Gepost op: 2008/05/18, 09:19:47 »
Ik heb een paar probleempjes met mijn Ubuntu installatie, dit komt doordat ik geen fresh install kon doen. Bij mijn broertje (ollie) heb ik Ubuntu 8.04 op precies dezelfde manier geïnstalleerd en bij hem doet ie het wel. Het enig verschil is is dat hij een 15 gig partitie heeft en ik 13 gig.

Nu wou ik vragen hoe ik zijn ganse installatie van zijn flaptop op de mijne kan zetten. Kan ik gewoon met een Puppy Live USB alle bestanden kopiëren en vervolgens op een externe HDD  zetten (ntfs waarschijnlijk) en dan ze bij mij erop plakken? Of moet ik een echt gost programma gebruiken, dit is natuurlijk beter maaar ik zit met het verschil in partitie grootte.

Offline vanadium

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/18, 11:13:54 »
Volgens mij is "ghosten" de enige mogelijkheid, en mogelijk OP VOORWAARDE DAT BEIDE PC's IDENTIEK ZIJN. Weinig waarschijnlijk, dus ik zou het niet doen.

Beter eens zeggen wat je probleemjes zijn: misschien zijn die wel te fixen. Ook eens vermelden waarom je dit maal geen "fresh install" kon doen? Dat lijkt me eigenaardig als het je ooit voor een vorige versie wel gelukt is.

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/18, 11:26:06 »
De pc's zijn wel identiek, alle twee dezelfde laptops met dezelfde hardware alleen de partitie groote's zijn niet hetzelfde. En ik kan geen "fresh Install" doen omdat de 8.04 live cd niet werkt maar de 7.10 wel dus ik moest upgraden op beide pc's, blijkbaar is dit bij mijn broertje beter gegaan.

Ik heb trouwens net het progje "selfimage" gedownload en dit kan onder Windows linux partities klonen. Heeft iemand ervaring met dit progje?

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/18, 11:36:16 »
Mischien moet ik ook mijn fstab file van mij eigen pc gebruiken zodat de UUID's goed blijven. En heeft Ubuntu ook nog een log file waar de partitie groottes staan daar mijn partities niet op elke sector gelijk is.

Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/18, 12:46:38 »
Volgens mij blijf je met selfimage met het zelfde probleem zitten als Vanadium schreef.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

GerardZ

  • Gast
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/18, 12:58:55 »
Acronis True Image, heerlijk simpel programma op opstartcd, maakt niks uit windows of linux partities, je maakt een image van je ubuntu partitie op een aparte partitie in computer a, brand op schijf(ven), copieer naar aparte partitie op computer b, b opstarten met Acroniscd en schrijf partitie naar b.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/18, 13:06:58 »
Over een fresh install. De live CD werkte bij mij ook niet. Installatie heb ik gedaan via de Alternate install CD. Dit is een pseudo grafische installatie en werkt altijd.

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/18, 13:27:31 »
Goed kennywest heb net dat kreng gedownload via Utorrent en nou is de extensie hetzelfde als de bestandsnaam dus kan ik er niks mee, ik zal hem dus maar via de FTP downloaden.

Offline siegi

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/18, 13:48:30 »
partimage is om volledige partities te kopiëren.
Persoonlijk zou ik gewoon cp -axv doen. (heeft hier al een paar keer perfect gewerkt).

Maar partimage is een prima alternatief voor al die al die betaalde dingen die hier vernoemt worden.

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/18, 13:50:29 »
CP=copy ? -avx = ??

Offline siegi

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/18, 13:57:21 »
copy optie
a archive
verbose(of geef output)
x (volg geen links naar andere partities)

In principe zou het ook moeten lukken met dd.

Maar als je liever een simpel programma hebt als ghost etc kan je beter partimage gebruiken :)

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/18, 14:04:30 »
Ik zal zo eerst een kijken of de alternate cd werkt, nog 3 minuutjes en dan nog 6 branden. :)

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/18, 15:02:54 »
So far so good, de alternate installer loopt vrolijk te ruisen in mijn broertje's flaptop.

Offline Floyo

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/18, 15:49:15 »
Goed het is gelukt met de alternate CD hopen dat alles nu wel goed werkt :) .

Offline vanadium

  • Lid
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/18, 15:52:53 »
Dát is de goede oplossing!

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ext3 partitie kopiëren.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/19, 08:19:00 »
Alles zou goed moeten werken. Alleen de resolutie van mijn splash screen stond verkeerd en ik moest zelf nog de nvidia drivers installeren. Voor de rest werkt die alternate instal even goed :)