Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stuk over Ubuntu NL in nieuwsbrief van Livre  (gelezen 951 keer)

Offline jensie

  • Lid
Stuk over Ubuntu NL in nieuwsbrief van Livre
« Gepost op: 2008/10/31, 17:01:40 »
Ik zie op de website van Livre dat zij in hun niuewsbrief het over Ubuntu NL hebben.
http://www.livre.nl/200810312228/nieuws/livre/livre-nieuwsbrief-over-vader-systeem-en-groeistuipen-van-ubuntu-nl.html

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Stuk over Ubuntu NL in nieuwsbrief van Livre
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 01:48:36 »
Jammer dat die nog niet op de site staat, ik zou hem graag willen lezen.
Kan iemand hem naar me mailen?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Stuk over Ubuntu NL in nieuwsbrief van Livre
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 08:40:50 »
Citaat van: Johanvd
Jammer dat die nog niet op de site staat, ik zou hem graag willen lezen.
Kan iemand hem naar me mailen?
ja, hoor. ik was nogal verbaasd het te lezen.

Citaat
De afgelopen maand...
Commentaar
Door Frits de Jong - Livre's visie op digitale duurzaamheid
Groeistuipen...
'Ik ben Ubuntu-moe, maar ook erg teleurgesteld. Mijn rol was de afgelopen tijd er 1 van bemiddelen en proberen een solide team te bouwen. Dat ik steeds meer in die rol vast kwam te zitten van bemiddelaar, een rol die ging knellen, die me letterlijk niet meer paste. Ik heb mijn uiterste best
gedaan voor het team(belang) en mezelf uit het oog verloren. Dat laatste wil ik niet meer. (Nooit meer.)' Woorden van Leoquant, een van de mensen die recent zijn werk als teamleider en moderator opzegde bij Ubuntu-NL, een community die bijna bezwijkt onder het succes van Ubuntu.
In 2004 verscheen de eerste serieuze versie van Ubuntu, het vrije besturingssysteem met het bedrijf Canonical op de achtergrond. Vier jaar later is het systeem uitgegroeid tot een een van de kroonjuwelen van de wereld van de vrije en open source software. Duizenden burgers, bedrijven en andere organisaties kiezen er steeds vaker voor om de overstap naar Ubuntu te maken. Ook in Nederland en Vlaanderen is het succes groot. Zo steeg het 'ledental' van Ubuntu-NL, de grootste Nederlandstalige Ubuntu-community in 2 jaar tijd van 1000 naar ruim 13.000 (!).
Het kan bijna niet anders of dat succes heeft een keerzijde, en die is er. Bij de Nederlandstalige Ubuntu-community ontbreekt het tot op heden aan een open structuur en communicatie, waardoor niemand weet welke richting het successchip op koerst. Jammer, omdat Canonical verwacht dat lokale gemeenschappen zélf ideeën hebben over marketing, zélf reclame voor Ubuntu maken en zélf de eerste golf support opvangen. In dat proces móet duidelijkheid en openheid voorop staan.
Het opstappen van een aantal ervaren rotten binnen de Nederlandstalige Ubuntu-community heeft (misschien onbedoeld) ook een positief effect. Héél lichtjes begint er nu eindelijk iets te komen wat lijkt op een open en fundamentele discussie, waarbij niet wordt geschroomd om ook de eigen
community kritisch tegen het licht te houden. Echt lekker is een dergelijk proces nooit, en altijd gaat het ten koste van één of meerdere slachtoffers, maar het is wél een proces dat hoort bij het groter en volwassen worden. Noem het groeistuipen...
Livre Nieuwsbrief – Nummer 9 – oktober 2008

Offline Kev

  • Lid
Stuk over Ubuntu NL in nieuwsbrief van Livre
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/01, 20:23:53 »
Als je vooruit wilt in je leven moet je ook bereid zijn om de nodige offers te brengen, dat heet vooruitgang.
Hoe pijnlijk die ook mogen zijn. Ik heb mijn groot voorbeeld binnen Ubuntu-NL (Bart) met lede ogen zien vertrekken, maar het schip moet verder varen of de rederij gaat bankroet.
Het mist mij aan tijd, anders was ik meteen in die bres gedoken, maar zoals ik ook zelf vooruit wil in mijn leven, zo vreet dit aan mijn beschikbare tijd.

Voor de rest vind ik het een interessant artikel, het werpt licht en een sprankel hoop en opheldering naar de toekomst toe.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.