Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''  (gelezen 3883 keer)

Hologram

  • Gast
Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Gepost op: 2009/06/16, 22:33:41 »
Beste mensen,

Ik ben een leek wat software betreft, kreeg ik van iemand ''UBUNTU'' op een cd. Ik heb die geïnstalleerd , dat verliep volgens mij prima. Ik heb de pc opnieuw opgestart .Maar hij start met xp op. Hoe kan ik nu met ''UBUNTU'' opstarten. Ik ben er de hele dag al mee bezig....lezen en nog eens lezen, dingen geprobeerd en  nog eens zus, dan weer zo.

Ik heb nu vierkante ogen die branden en ben licht tot matig gestoord aan het worden. De koffie komt mij de oren uit, de asbak zit vol. Mijn vrouw is al gevlucht...Nagels heb ik afgebeten tot het tweede kootje......ppppppffffffffff    De kennis van de ''cd'' gebeld. Kijk maar op het forum van ''UBUNTU''   Het bloed steeg maar mijn hoofd, kreeg een kloppend gevoel bij de slapen.

Er kwam een geluid uit mijn keel....aaaaauuuuuuoooooorrrrggggg, dat had ik zelf kunnen bedenken, stom , stom als een achterdeur van een varken. Strompelend ben ik bij de pc gekomen, ben gaan zoeken en hier aanbeland. En weer lezen, nog eens lezen, de ogen werden nu achthoekig, het vocht sijpelt er uit, mijn kop weigerd nog iets op te nemen.

Dus , stel ik de vraag maar. Hoe krijg ik nu ''UBUNTU'' aan de gang???

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/16, 22:44:37 »
http://sites.google.com/site/computertip/

Met dank aan pjotr :)

Met deze site maak je een hele goede start. En wellicht is een goede nachtrust ook niet weg?  =D

Maar in ieder geval welkom op dit forum, en je hebt een hele leuke probleembeschrijving trouwens :) Als het niet lukt, stel gerust je vragen hier. En desnoods kan je een steunpunt om hulp vragen ;)

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/16, 23:18:19 »
en voor alle vragen opmerkingen en aanverwante mbt steunpunten kan je hier terecht:

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/steunpunten-hulpvragentipstrick%27s/

Hologram

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/17, 00:03:45 »
Beste mensen,

Dank voor de reacties en wat snel......Maar...kuche, snif...ik weet het nog niet. Ik ben nu wel zover dat ik met de cd zonder instalatie, nu zit te tikken. Het internet en alles doet het, sta paf en vind het mooi. Ik begrijp nu dat ik een optie mis waar mee ik kan kiezen tussen xp of ''UBUNTU'' laden, dat is mijn probleem.

Ondertussen weer zitten lezen, maar wat ik lees verdwijnt als slierten mist in de nacht. Wat zou ik nu kunnen, moeten doen om te kunnen kiezen tussen xp en''UBUNTU'' met opstarten.  ( mijn vrouw is weer terecht )

Groeten van hier.


Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/17, 00:40:12 »
als het goed is krij je als de pc aan doet op een gegeven moment dit te zien:

"loading grub, press escape for options"

druk op escape (je hebt hier 2 seconden de tijd ervoor, dus wel opletten :D)

dan kom je in een menu-tje waarin je kan kiezen wat je wilt opstarten, kies voor ubuntu en voila...

veel succes, steven

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/17, 00:49:19 »
Sja, niet handig zijn met software en dan zo in het diepe duiken noem ik dapper !

En natuurlijk loop je dan tegen kleine dingetjes aan, die voor een leek zoals jij onmogelijke bergen worden om te verzetten.
Ik denk het probleem te weten ( mijn beroemde glazen bol ) echter voordat we dieper op je probleem induiken lijkt het me verstandiger dat je eerst even hier gaat spieken.

Algemene Info
http://wiki.ubuntu-nl.org/

En dan met name deze How To ff nakijken.
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDualbootHardy

Met plaatjes en zeer duidelijk.
Kijk even stap voor stap wat jij wel en of niet gedaan hebt, en op welk punt het precies fout gaat?

Nog een zeer belangrijke tip.

Na zoveel uur kloten, stoppen.
Gewoon stoppen en lekker ff alles vergeten.
Soms word je zo moe dat je zelfs de kleinste dingen niet meer helder ziet.
Dus nu stoppen, lekker slapen en morgen weer een dag, fris er tegen aan en stap voor stap werken.

SCCS

 O0
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hologram

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/17, 01:15:09 »
Gandyman,

Slapen wat is dat? uh, kuche...Oeps, die link met plaatjes, ja dat is een goede. Ik weet nu wat er mis is, de mist is ingegaan. Aan het einde van de instalie komt de vraag "Opnieuw-opstarten'' ik heb op ja geklikt. Toen kreeg ik een rood scherm met wat witte balken, daar bleef hij op hangen, toen de pc uitgezet ( stekker )  pppffff dus baal ik als een stekker, toch maar gaan slapen.......Kon het toch niet laten, opnieuw geinstaleerd en ja....weer het rode scherm. Voel mij nu toch wel een rund, krijg loei neigingen...bbbboooeggrrrr. Dapper en stom, er is niet zo veel verschil in, als het goed gaat is het dapper. Nou bij niet, ging niet goed...

Maar als ik nog wat onthouden heb, is dat iets met de bios? of niet, of toch wel....Ik weet het niet meer, ga toch maar slapen denk ik, ja doe ik.

Jullie ook welterusten, ik ga met de kop in het kussen, de kont in het stro, nergens meer aan denken, ook niet aan een rood scherm met witte balken, dan slaap ik zo.....

Iedereen bedankt voor de hulp en de tijd, ook het lezen, nu ga ik wegwezen....

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/17, 02:12:35 »
Gewoon morgen de live-cd erin en ervan booten.
Dezelfde partitie's aanwijzen en niet vergeten het vinkje te zetten bij formateren.

Rustig de installatie procedure aflopen, en dan kijken we wel weer.

Rood scherm ?
ken ik niet, misschien dat je vga kaart verkeerd herkent word, dan zien we dan wel weer.

Wat je beter wel kan doen is internet kabel erin en verder alle zaken die met USB stekkertjes (behalve eventueel muis en keyboard ) eruit trekken.

Soms staan er dingen in de bios niet juist ingesteld, tis een mogelijkheid natuurlijk.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/17, 08:43:39 »
het is trouwens gewoon Ubuntu en niet UBUNTU ;)

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/17, 10:01:43 »
het is trouwens gewoon Ubuntu en niet UBUNTU ;)
Gewoon UBUNTU, zo'n distributie mag je alleen met hoofdletters schrijven, wist je dat niet ???
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/17, 13:54:19 »
Zo zie je maar weer, na Ubuntu zal je leven nooit meer hetzelfde zijn :evil:

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/17, 15:02:57 »
Dezelfde partitie's aanwijzen en niet vergeten het vinkje te zetten bij formateren.
Hologram, pas hier heeeel erg goed op en weet zeker (echt heel zeker) dat je niet per ongeluk ook je Windows-partitie formatteert.


Hologram

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/17, 19:14:43 »
Ja, oke...na twee dagen, C schijf naar de knoppen, althans , format C.....Nou weet ik dat het dapper gevonden werd. Dappere Dodo, nou nee, stomme klojo.....kan wel janken. Uiteindelijk toch geinstaleerd gekregen, ook het progje gubje werkte, kon kiezen nu ''UBUNTU'' of ''XP''....Er viel niets te kiezen, kreeg het aan de kiezen. Kreeg met geen mogelijkheid internet aan de praat, ip zus dns zo, gatew enzo. Jemig wat een gemartel. Toen wou ik overschakelen naar ''XP'' Het gubje gaf mooi aan dat je dat kunt booten, dat wou ik wel, op enter drukken en zeg maar dag met het handje bleek toen ik enterde. Stil werdt het, het beeld bleef op zwart, zwart als de nacht, de controle lampjes gaven aan dat de pc nog aan stond.

Met mijn afgekloven stompjes van de vingers, nog van alles geprobeerd, voor dat bij mij ook alles op zwart ging.....Tilt op tilt, nu is het weer ''XP'' geworden wat het ook nog wel een tijdje zal blijven. Ik had geen bekup gedaan zodat ik nu wat te bekken heb, de up krijg ik wel van zeven en voor de rest veel kwijt, veel te veel maar....ook weer een ervaring rijker, reeds.....Tot ziens en bedankt  ( Als ik het weer probeer)

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/17, 19:22:05 »
Ik heb zomaar het idee dat je niet echt weet wat je doet. Normaal gesproken hoef je helemaal niet moeilijk te doen met GRUB en dat soort dingen. Tenzij je een exotische schijfconfig hebt.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/17, 20:08:42 »
Heb je meerdere harde schijven in je computer steken?
Heb je Ubuntu geïnstalleerd toen je opstarte van de Ubuntu CD, of zoals eender welk programma binnen Windows?
Wat heb je bij de installatie gedaan toen je bij "schijfindeling" kwam?
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline joop13

  • Lid
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/17, 21:15:23 »
Alles nalezend lijkt me dit alleen maar een grappenmaker die doet alsof hij Ubuntu geinstalleert heeft. Want wat hij gedaan heeft kun je niet doen als beginner. Daarnaast gebruikt hij termen die hij, of hier op het forum heeft opgestoken, of uit een gesprek met iemand heeft gehaald. Onder andere het praten over gub in plaats van grub. En het feit dat hij dingen wil doen met grub die niet bij grub horen. Plus format c: duidt weer op iemand met alleen windows kennis. Wij doen dat soort dingen gewoonlijk met gparted of een dergelijk programma.

Ook zijn avatar duidt op het feit dat dit een grap is van iemand die onze bereidwilligheid op de proef wilde stellen. Nou die bereidwilligheid is er zeker ook al doe je de meest idiote dingen op de computer!

Uiteraard zullen we hem blijven helpen als hij weer UBUNTU (ook zo'n merkwaardigheid die wij nooit gebruiken!) gaat installeren   :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2009/06/17, 21:19:57 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/17, 22:42:59 »
Alles nalezend lijkt me dit alleen maar een grappenmaker die doet alsof hij Ubuntu geinstalleert heeft.

Precies mijn gedachte.

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/17, 22:49:29 »
Ik kan er naast zitten,maar ik heb nog nooit een rood scherm met witte balken gezien in ubuntu,hoe krijg je die  =D
Kubuntu 20.04

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #18 Gepost op: 2009/06/17, 22:51:23 »
Ach, ik heb 1 zinnig antwoord gegeven. Of het een grappenmaker was of niet, een andere beginner kan wel op weg worden geholpen door dat antwoord :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline joop13

  • Lid
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #19 Gepost op: 2009/06/17, 22:53:44 »
Ach, ik heb 1 zinnig antwoord gegeven. Of het een grappenmaker was of niet, een andere beginner kan wel op weg worden geholpen door dat antwoord :)

Daarom zei ik ook: Uiteraard zullen we, ook deze grappenmaker, een serieus antwoord geven!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Hologram

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #20 Gepost op: 2009/06/18, 00:33:45 »
Heb je meerdere harde schijven in je computer steken?
Heb je Ubuntu geïnstalleerd toen je opstarte van de Ubuntu CD, of zoals eender welk programma binnen Windows?
Wat heb je bij de installatie gedaan toen je bij "schijfindeling" kwam?

Jawel, 3 schijven 1 x ata, 2 x sata, p4 klok=280, MB=Asus P4V800D-X, 3gb geheugen, Radeonx1550 64bit 512 MB geh. Monitor, Samsung Syncmaster.

Bij de schijf-indeling heb ik niets gedaan, ikdacht begrepen te hebben dat je verder niets moest,hoefde aan te passen.

Opgestart van af de cd heb ik. Ik begrijp dat ik veel dingen giga fout heb gedaan. Ik ging op het verkeerde been door dat je kan booten van af de cd, gelijk internet en mooi vond,vind. Instaleren is een heel ander verhaal dan XP........

Ja de grapjas is goed op de koffie gekomen, ik kan nog wel lachen, maar heb geen schik. XP draait weer, drivers ook weer goed. Moet nog wel andere programs instaleren, dat komt ook wel goed.

Dat rode scherm is echt waar, waarom zou ik liegen, geen reden daartoe.

Bedankt voor jullie aandacht, hulp.

Vriendelijk de groeten,

Hologram.

Hologram

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #21 Gepost op: 2009/06/18, 03:33:45 »
Ik kan er naast zitten,maar ik heb nog nooit een rood scherm met witte balken gezien in ubuntu,hoe krijg je die  =D

Door de Samsung, LCD TV Monitor en de videokaart drivers niet goed. Denk ik, kan het mis hebben. Ik weet het niet zeker. Het beeld ging op zwart en weer terug bij de instalatie, en dat herhaalde zich. Bij het opnieuw opstarten bleef de pc hangen en gaf de monitor een rood beeld met vertikale witte balken.

Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #22 Gepost op: 2009/06/18, 07:55:22 »
Het installeren is juist gemakkelijker dan XP? Waar je in XP in een soort tekstvenster je partities moet samenstellen, kun je dat in Ubuntu gewoon via een gebruiksvriendelijk setupscherm laten doen. Gewoon de optie kezen om XP en Ubuntu naast elkaar te installeren.

Offline Kevin.

  • Lid
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #23 Gepost op: 2009/06/18, 08:54:56 »
Stond er ook iets in de balken?
MacBook 2,1, 2.0 C2D, GMA 950, 4GB RAM, (nog)80GB HDD, Mac OS X 10.6.3
iMac 21,5", 3.06 C2D, Nvidia 9400M, 4GB Ram, 500GB HDD, Mac OS X 10.6.2

DarkEra

  • Gast
Re: Ik wil weer een gewoon leven met ''UBUNTU''
« Reactie #24 Gepost op: 2009/06/18, 09:03:45 »
Dat rode beeld met verticale strepen heb ik in Ubuntu 9.04 soms ook wel eens maar dan bij het afsluiten van de laptop. Ben er nog steeds niet achter waar dat aan ligt. In Kubuntu 9.04 heb ik daar totaal geen last van.