Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hernoemen externe schijf in Xubuntu  (gelezen 853 keer)

Offline ab2604

  • Lid
Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Gepost op: 2014/09/02, 10:47:07 »
Ik heb meerdere harde schijven (NTFS) aangesloten op Linux Xubuntu. Deze schijven waren voorheen aangesloten op een Windows PC.

Nu wil ik de namen van de externe schijven veranderen maar de optie "hernoemen" werkt niet (kan ik niet aanklikken/staat uit).

Hoe kan ik de namen van de schijven wel veranderen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/02, 10:51:28 »
Gebruik daarvoor GParted, vanaf de Live-DVD van Xubuntu ("uitprobeersessie").

Op de Xubuntu-DVD zit GParted verstopt onder de instellingenknop van het menu.

Offline ab2604

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/02, 11:02:54 »
Bedankt Pjotr voor de snelle reactie! Ik moet dan even een nieuw live-dvd'tje branden. Kan ik GParted ook gewoondownloaden en installeren in Xubuntu?

Offline Nero

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/02, 11:43:59 »
Gnome-disks biedt ook de mogelijkheid om de schijflabels te veranderen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/02, 12:09:37 »
Kan ik GParted ook gewoondownloaden en installeren in Xubuntu?
Kan wel, maar dat is gevaarlijk. Je kunt GParted beter alleen gebruiken vanaf de Live-DVD.

Offline ab2604

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/02, 12:19:22 »
Zou het ook nog een idee kunnen zijn de schijven op mijn oude windows pc aan te sluiten en daarop de namen te veranderen?

Wat is er trouwens gevaarlijk aan het gebruik van Gnome-disks? En waarom GParted beter vanaf een Live-DVD? Wat kan er dan gebeuren?

Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/02, 12:24:22 »
Als je goed op je tellen let, kan je zeker GParted gebruiken zonder live-DVD, want het gaat hier op externe schijven. Met interne schijven is het wat anders; dan zou ik zeker wel een live-DVD maken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/02, 12:28:03 »
Zou het ook nog een idee kunnen zijn de schijven op mijn oude windows pc aan te sluiten en daarop de namen te veranderen?
Kan ook.

Citaat
waarom GParted beter vanaf een Live-DVD? Wat kan er dan gebeuren?
GParted geeft soms storingen wanneer opgestart vanaf de harde schijf, is mijn ervaring. Bovendien kun je een progje dat is gebouwd om harde schijven te bewerken, beter opstarten vanaf een medium dat geen harde schijf is. Kans op vergissingen is dan kleiner.  :)

Offline ab2604

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/02, 14:20:56 »
Bedankt voor de hulp; kan ik verder mee!

Offline ab2604

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/02, 17:14:42 »
Ik heb overigens nog een vraag m.b.t. externe schijven onder Xubuntu: als ik bestanden verwijder van de externe schijven dan komen de verwijderde bestanden niet in de prullenbak terecht maar zijn "direct" weg. Klopt dat wel of staat er dan iets niet goed ingesteld?

Offline jolo

  • Lid
Re: Hernoemen externe schijf in Xubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/02, 18:38:16 »
Verder kan het wijzigen van een ntfs partitielabel, ook via het terminalvenster. Dat staat onder andere uitgelegd in deze stokoude thread Tool to change the label of a NTFS disk/partition, in #3 van Predatorian. Alleen zit ntfslabel niet (meer) in ntfsprogs, maar in ntfs-3g. Althans in Ubuntu 14.04.1 in ieder geval. Waarin het ntfslabel commando nog steeds werkt. Dit had ik getest met een usb-stick, die zowel een ext4 en ntfs partitie heeft.

Ook op een externe harddisk kunnen verwijderde bestanden, in de prullenbak terechtkomen. Tenminste als je die verwijderd met de bestandsbeheerder, zoals Nautilus. Verder mag die bestand niet al te groot zijn, voor de prullenbak. En had je al gecheckt of die prullenbak daadwerkelijk aanwezig is op de  externe harddisk. Het is een verborgen map, die je bijvoorbeeld kan zien met het commando ls -la [Enter]

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM