Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!  (gelezen 10087 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #25 Gepost op: 2007/05/12, 18:28:59 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: leoquant
moet gezien post #item 22 de titel van dit topic nog aangepast worden?
het zet de refreshrate problematiek wel in een ander daglicht.
Nou, de titel is toch nog goed, denk ik. Want mensen doorzoeken het forum gericht op precies dit "probleem". Anders wordt de titel onduidelijk.

Wel heb ik de beginregels van mijn eerste post aangepast:
"Bekend probleem als je een Nvidia videokaart hebt, met de fabrieksdriver geïnstalleerd: in Feisty wil de schermresolutie voor een TFT-scherm, niet hoger trillen dan 50 of 55 Hz. Althans, dat lijkt zo, want in feite trilt hij hoger! Controleer het maar eens in het BIOS van je scherm (via de fysieke knoppen op je scherm)."

Zo is het 't makkelijkste voor iemand die een oplossing zoekt.
prima zo.

CrazyCentaur

  • Gast
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #26 Gepost op: 2007/05/13, 06:01:47 »
Sorry, hoor, maar dat is natuurlijk niet prima. Een schermresolutie trilt niet. Zoals Johan terecht heeft aangegeven: het gaat hier over de refresh rate (50 Hz bijvoorbeeld) en niet over een schermresolutie (1600x1200 bijvoorbeeld). Het enige verband ertussen is dat bij hogere resoluties het voor een beeldscherm moeilijker is om de hoge refresh rates te halen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #27 Gepost op: 2007/05/13, 09:51:30 »
Citaat van: CrazyCentaur
Sorry, hoor, maar dat is natuurlijk niet prima. Een schermresolutie trilt niet. Zoals Johan terecht heeft aangegeven: het gaat hier over de refresh rate (50 Hz bijvoorbeeld) en niet over een schermresolutie (1600x1200 bijvoorbeeld). Het enige verband ertussen is dat bij hogere resoluties het voor een beeldscherm moeilijker is om de hoge refresh rates te halen.
Terechte opmerking! Moderator: wil je in de titel van mijn eerste post, de term "schermresolutie" vervangen door "beeldfrequentie" ?

Offline lizardman

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #28 Gepost op: 2007/05/13, 11:30:21 »
Pjotr123,  Geweldig!!  Heb gisteren mijn nieuwe computer gekocht en  meteen van Feisty voorzien, maar was enigzins teleurgesteld over de Nvidia  (gforce 7300 GS) prestatie.
Mijn vensters "wapperden" niet lekker vlot, maar na het toepassen van jouw tip is m'n refresh van 50 Hz. naar 75 Hz. (TFT scherm) gestegen, en mijn vensters "wapperen"prachtig  :)

edit: Bij mij 'loog' Gnome dus niet over de refreshrate.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #29 Gepost op: 2007/05/13, 11:53:39 »
@Lizardman: belangrijke info, bedankt....
Overigens: een TFT-scherm moet toch trillen op 60 Hz voor het beste beeld? Als het je niet lukt om 'm lager te krijgen dan 75 Hz, doe dan eens dit (geldt alleen voor Nvidia videokaarten die draaien op de gesloten-bron fabrieksdriver):

In terminal:
sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

En voeg de volgende optie toe aan de section "Screen":
Option         "UseEdidFreqs" "FALSE"

Daarna herstart.

Offline lizardman

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #30 Gepost op: 2007/05/13, 15:26:53 »
@pjotr123, kben nu helaas niet thuis, maar vanavond zal ik het meteen ff proberen. ik vond 75 ook al veel voor TFT-scherm.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline lizardman

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #31 Gepost op: 2007/05/13, 22:27:56 »
Ok, alles ging niet meteen goed. ( wit scherm) Feisty herkent mijn monitor niet, terwijl het dezelfde monitor is als bij mijn 'oude' computer....vreemd.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg gedaan, en voor de Nvidia driver gekozen. Ik weet alleen niet goed hoe ik de monitor moet aanwijzen. Hij staat nu in de xorg.conf als 'generieke beeldscherm'
desktop effekten uitgezet, en opnieuw  /etc/X11/xorg.conf bewerkt  en : Option         "DynamicTwinView"    "FALSE" in de "screen" sectie gezet. en ge-reboot.

Nu is volgens de monitor (knoppen op monitor) de refresh 59,9 Hz. (Close enough.. :) )
en Volgens Gnome is de refresh nu 60 Hz. de vensters wapperen weer en ze hebben weer title-bars.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #32 Gepost op: 2007/05/13, 22:32:12 »
Mooi! Ziet er goed uit.

Offline lizardman

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #33 Gepost op: 2007/05/13, 22:41:08 »
Even voor de duidelijkheid, ik heb dus de regel :- Option         "UseEdidFreqs" "FALSE"  - NIET in de xorg.conf staan nu.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #34 Gepost op: 2007/05/13, 22:43:42 »
Citaat van: lizardman
Even voor de duidelijkheid, ik heb dus de regel :- Option         "UseEdidFreqs" "FALSE"  - NIET in de xorg.conf staan nu.
Die is ook alleen dan nodig, wanneer de frequentie niet lager dan 75 Hz kan worden gezet. Als dat probleem zich niet voordoet, dan is die optie niet nodig.

Offline lizardman

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #35 Gepost op: 2007/05/13, 22:47:22 »
OK. wel goed om achter de hand te houden, bij mijn eerste poging om refresh lager dan 75 te krijgen bevroor  Feisty en was een harde reset nodig om er weer beweging in te krijgen, maar ik denk dat het te maken had met de desktop effekts, die kun je dus beter uitzetten alvorens met de refresh te gaan spelen ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline dorusone

  • Lid
Oplossing gevonden voor beeldfrequentie Nvidia in Feisty!
« Reactie #36 Gepost op: 2007/05/14, 12:32:32 »
Citaat van: leoquant
Citaat van: dorusone
ik ben er al uit via onderstaand :

http://www.ubuntugeek.com  

Howto Install Beryl with latest nvidia drivers in Ubuntu Feisty Fawn

voortreffelijke Ubuntu site overigens...........
waar staat hoe de refreshrate kan aanpassen? ik zoek me ongeluk. dat was toch je vraag richting pjotr?

TL : sorry voor late beantwoording (was "weg").

       Nadat ik Howto van bovenstaande
      site toegepast heb kon / kan ik refresh rate aanpassen via Systeem / Voorkeuren
      / Schermresolutie / Verversingsfrequentie  (ik kreeg hier dus extra opties
      die ik eerder niet had). Dus vraag richting Pjotr werd daar  "automatisch"    beantwoord.  Of het uitdrukkelijk op ubuntugeek vermeld staat weet ik niet
(denk het niet als jij zo zocht daar )



voor het installeren van beryl op feisty( een totaal andere vraag ) ken ik een leuke site die exact hetzelfde als vertelt als bovenstaande: https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/Beryl#preview
TL : Bedankt voor deze prima tip
      Theo