Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start geen enkele USB boot, CD wel  (gelezen 5728 keer)

Offline Changes93

  • Lid
PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Gepost op: 2016/02/08, 12:08:55 »
Hoi,

Zojuist op dit forum geregistreerd omdat ik met geen mogelijkheid mijn pc met een usb kan booten... Met een CD lukt het wel. In het BIOS menu staan wel de opties:
USB diskette
USB drive
Internal CD/DVD station
Hard Disk
! Floppy drive
! Network

Zoiets in ieder geval, ik heb de boot volgorde zoals hierboven ook ingesteld. Het liefst wil ik booten vanaf mijn SD kaart (ik vermoed dat dat de USB diskette is), of anders via gewoon een USB.  Er stond iets van dat degenen met een uitroepteken er voor niet mogelijk waren o.i.d.. Dus je zou denken dat het via SD/USB wel moet kunnen.. Het volgende heb ik al geprobeerd:

Ik wilde eerst tails maar omdat ik die niet op usb kreeg Ubuntu geprobeerd..

Ik heb tails op CD geinstalleerd (probeerde eerst usb maar die bootte dus niet). Met deze CD lukte het om tails op te starten. Ik wilde een persistent memory maken, dus via de tails installer  wilde ik tails op een 32gb SD kaartje zetten.
Mijn SD werd eerst herkend maar gedurende het installatie proces kreeg ik errors, erna was hij niet meer zichtbaar in de tails installer, ook niet na formatteren.
Daarna 6  USB sticks geprobeerd (allen 4GB of groter) maar geen werd in de tails installer herkend.

Daarom besloot ik het eens met Ubuntu te proberen.
Met YUMI 2.0.2.0 een ubuntu iso file op de SD kaart gezet. Persistant memory op de max.. Las vlak erna dat het ook mogelijk is meer ruimte voor persistant memory te maken met Gparted, daarom heb ik de caspar-rw file verwijdert om erna met gparted een nieuwe te maken.. Het lukte mij niet Gparted werkend te krijgen op windows. Daarom heb ik Ubuntu op een CD gezet (dezelfde ISO als waarmee de usb niet werkte..), vanuit ubuntu met gparted nieuw persistant memory toegevoegd..

Vervolgens PC afgesloten, CD van ubuntu eruit, SD kaart met ubuntu en persistent memory erin maar mijn PC startte gewoon windows 10.
In het BIOS menu staat hard drive (windows 10) helemaal onderaan..

Ik vind het vreemd dat het niet werkt, weten jullie misschien wat ik verkeerd doe?

Ik vraag me af waarom de tails installers geen van mn USB's herkende, is daar een oplossing voor?
maar belangrijker:
Hoe komt het dat mijn PC niet boot vanaf USB?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

edit
Dit is informatie over mn BIOS:
BIOS Vendor:                                                                    Hewlett-Packard
BIOS Version:                                                                   F.15
BIOS Release Date:                                                              05/17/2010
BIOS Start Segment:                                                             0
BIOS Size:                                                                      2048 KBytes

System BIOS Version:                                                            15.21
Embedded Controller Firmware Version:                                           66.21

ISA Support:                                                                    Present
MCA Support:                                                                    Not Present
EISA Support:                                                                   Not Present
PCI Support:                                                                    Present
PC Card (PCMCIA) Support:                                                       Not Present
Plug-and-Play Support:                                                          Present
APM Support:                                                                    Not Present
Flash BIOS:                                                                     Present
BIOS Shadow:                                                                    Present
VL-VESA Support:                                                                Not Present
ESCD Support:                                                                   Present
Boot from CD:                                                                   Present
Selectable Boot:                                                                Present
BIOS ROM Socketed:                                                              Not Present
Boot from PC Card:                                                              Not Present
EDD Support:                                                                    Not Present
NEC PC-98 Support:                                                              Not Present
ACPI Support:                                                                   Present
USB Legacy Support:                                                             Present
AGP Support:                                                                    Present
I2O Boot Support:                                                               Not Present
LS-120 Boot Support:                                                            Not Present
ATAPI ZIP Drive Boot Support:                                                   Not Present
IEE1394 Boot Support:                                                           Not Present
Smart Battery Support:                                                          Present
BIOS Boot Specification Support:                                                Present
Function key-initiated Network Service Boot Support:                            Not Present
Targeted Content Distribution Support:                                          Present
UEFI Specification Support:                                                     Not Present
« Laatst bewerkt op: 2016/02/13, 15:18:18 door TopGear »

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/08, 13:09:43 »
Probeer via Plop USB te booten
 (https://www.plop.at/en/bootmanager/download.html)

Ik heb ook een Laptop (dualcore) die USB-sticks met een Linux Distro niet slikt......... Met Plop gelukkig wel.

De Plop iso op een CD branden.

Plop CD + USB stick met Linux Distro  (via Unetbootin of Yumi) in je laptop stoppen en booten van CD

In het plop menu kiezen voor USB en ...... hij zal van USB gaan booten
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline vanadium

  • Lid
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/08, 13:14:43 »
Probeer eerst eens de standaard manier om vanuit Windows een Ubuntu opstartUSB te maken: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows Als dat niet lukt, dan kan je nog altijd andere mogelijkheden proberen.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/08, 14:40:44 »
Probeer eerst eens de standaard manier om vanuit Windows een Ubuntu opstartUSB te maken: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-windows Als dat niet lukt, dan kan je nog altijd andere mogelijkheden proberen.
Ik heb iets soortgelijks gehad, Laptop slikte ook geen enkele USB stick met linux distro, ( via Unetbootin, Yumi , etc.)
Plop was het enigste workaround wat bij mij goed werkte.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/08, 14:44:48 »
Mijn laptop wil het maar gedeeltelijk, bij het opstarten kan ik d.m.v. een functie-toets kiezen voor USB, mits die er in zit.
In de BIOS kan ik ook kiezen voor USB als eerste, totdat hij een keer opstart zonder USB, dan is de instelling ook uit de BIOS verdwenen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jolo

  • Lid
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/08, 20:13:31 »
Ik heb voor de PC 2007 uit mijn onderschrift een vergelijkbare ervaring als Ron. Om de USB-stick in het BIOS als boot apparaat te kunnen selecteren, moet deze ingeplugd in een USB 2.0 (zwart) of USB 3.0 (blauw) poort.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus Alhoewel de USB poorten van de PC 2007 uit mijn onderschrift wit zijn, zijn deze wel USB 2.0.

Als er geen USB-stick is ingeplugd zie ik in het BIOS > Boot alleen Boot Device Priority. Als ik daarentegen met een USB-stick ingeplugd naar het BIOS ga, zie ik onder Boot Device Priority ook nog de regel Hard Disk Drives, waarin ik kan kiezen tussen de interne harddisk en de USB-stick. Die wordt dan herkend als: [USB:USB USB Flash]. En natuurlijk kan deze ook zoals bij Ron worden geselecteerd tijdens het opstarten, via een functietoets. Welke functietoets het is hangt af van het merk BIOS.

Omdat de TS “BIOS Release Date: 05/17/2010” had gemeld is het aannemelijk dat deze pc vanaf een USB-stick kan opstarten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Changes93

  • Lid
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/08, 22:02:45 »
Na een heel proces (de sd moest ook geformatteerd worden wat zelfs gparted niet lukte) is het gelukt om de SD kaart dmv een PLOP cd te booten. Aanvankelijk lukte dit ook niet, maar besloot het later eens opnieuw te proberen en toen lukte het ineens wel.

Bedankt! :D PLOP was de gouden tip.

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/08, 23:00:30 »
Soms staat je usb stick ook bij de harddisks, in je bios. Ligt volgens mij aan de bios en hoe de usb gemaakt is. Of bios voldeot niet aan moderne eisen.

swake

  • Gast
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/13, 00:31:20 »
Even wat duidelijkheid scheppen .

USB diskette is
1. Een floppy drive die aangesloten is op een interne USB poort van het moederbord
2. Of een extern floppy drive station
Een SD kaartje plaatst men in
1. Een ingebouwde cardreader die aangesloten is op een interne USB poort op het moederbord
2. Een externe cardreader aangesloten op één van de externe USB poorten

Een floppy drive is een ingebouwde diskette lezer die aangesloten is op de floppy controller van het moederbord .
Het BIOS herkent de apparaten maar als in een floppy diskette geen systeemdiskette zit , zal de computer hiermee niet booten .
Een systeemdiskette is een diskette die geformateerd werd vanuit een besturingssysteem . In DOS maakt men een systeemdiskette met de opdracht format A:/S . Diskette formatteren als diskette om het systeem te kunnen starten .

Ik lees dat er ookal  6 USB sticks geprobeerd werden en hiermee ook niet lukte om de computer te booten .
De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat de USB sticks niet geformatteerd werden en niet opstartbaar werden gemaakt .

Gebruik eens Unetbootin om met het gedownloade ISO bestand een opstartbare USB stick te maken .

https://unetbootin.github.io/
Als het dan nog niet lukt , moet je eens in het BIOS gaan controleren of booten via USB soms niet op DISABLED ingesteld staat .


Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2016 om 00:47:28
Ik lees in de eigenschappen

Citaat
ISA Support: Present

Hoe oud is die computer , volgens mij een pentium 3 .
Een ISA slot vind je alleen nog terug op zeer verouderde moederborden .

http://www.computerhope.com/jargon/i/isa.htm



Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2016 om 00:59:45
Nog wat info

Citaat
Het lukte mij niet Gparted werkend te krijgen op windows.

http://gparted.org/

Downloaden en naar een CD schijfje branden, en niet vanuit windows starten, maar met dit schijfje de computer booten.

[Mod edit: Eventjes 3 berichten samengevoegd. Als je voortaan iets toe wilt voegen aan een eerder bericht, gebruik dan de edit-knop: ]
« Laatst bewerkt op: 2016/02/13, 15:22:04 door TopGear »

Offline Changes93

  • Lid
Re: PC start geen enkele USB boot, CD wel
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/13, 05:36:42 »
Bedankt voor de info!
Het is ook gelukt mn pc te booten van een paar usb sticks later, ook zonder unetbootin, maar denk dat het eerst idd niet lukte omdat ze niet goed waren geformatteerd. Heb PLOP alleen nodig als ik wil booten vanaf de SD.

Het is inderdaad een oude laptop, mijn pc staat momenteel niet aangesloten en gebruik nu de oude laptop van mn vader die hij al een aantal jaar geleden met korting heeft gekocht omdat hij toen al uit t assortiment ging. Het is een hp compaq presario sq61. Maar hij werkt nog goed, tegen mn verwachting in.

Ik had gparted ook gebrand op cd en daarmee geprobeerd maar dat lukte niet, pc bootte gparted wel maar ergens ging toch iets fout. Via een ubuntu cd of usb kon ik gparted wel gebruiken.

Heb nu alleen 2 of 3 usbtjes die ik niet kan formatteren, ook niet met gparted :( hebben jullie daar misschien tips voor?