Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen geluid meer in 13.04 + nog enkele andere vragen  (gelezen 383 keer)

Geen geluid meer in 13.04 + nog enkele andere vragen
« Gepost op: 2013/05/25, 07:29:20 »

Goedemorgen,

1) Plotseling van de ene op de andere dag heb ik geen geluid meer, niet op youtube niet voor mp3 en geen systeemgeluiden meer.
Het rare is als ubuntu opgestart is hoor ik wel even het inloggeluidje, daarna is er niets meer.
Alle regelaars staan open en er is niets gemuted. iemand een idee?

2) Ook heb ik het gevoel als ubuntu is opgestart en ik start bv firefox of chrome dat het een heel tijdje duurt voordat het deze programma's starten +/- 5 sec. Is dit normaal? Mijn desktop is krachtig genoeg (i7 - 16mb ram - nvidia gtx 680).

3) Bij bestanden zie ik al mijn harde schijven staan incl die van windows, dan zie ik ook een schijf mijn computer die van ubuntu.
Als ik daarop klik zie ik mappen met bin boot cd rom dev etc... staan . Als ik hierin een map wil maken is dit niet mogelijk de optie staat grijs
Is dit normaal? Bovenaan bij locaties kan ik overal wel mappen aanmaken.

4) Ik zie ook nog tussen de harddrives een schijf staan "door systeem gereserveerd' ik neem aan dat dit de swap partitie is?  Er staat wel een pijltje naast dat ik die kan uitwerpen? Kan dit moet dit blijven staan? Als ik deze schijf open doe zie ik daar mappen instaan met Boot  recovery en system volume information.

Veel vragen in 1 topic ik weet het :)

Re: Geen geluid meer in 13.04 + nog enkele andere vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/25, 11:17:56 »
1) Welke geluidskaart heb je? Als je Intel HD hebt dan komt dat omdat er bug zit in 13.04 die je, net als ik, kunt oplossen door een pakket te installeren. Maar goed, ik wacht even af welke kaart je hebt voordat ik verdere instructies geef ;)

2) Firefox start hier ook altijd in ongeveer 5 seconden maar jou PC is veel krachtiger dus dat zou niet mogen. Heb je de videokaartdriver geactiveerd via Dash --> Software&Updates --> tabblad Extra stuurprogramma's ? En heb je 13.04 schoon geïnstalleerd of een upgrade gedaan?

3) Ja, dat is normaal. Dat is bestandssysteem van Ubuntu, vergelijkbaar met de system32-map van Windows. Je kunt daar niet zomaar mappen in aanmaken zonder dat je Nautilus met gksudo start. Maar het is absoluut niet aan te raden om daar mappen aan te gaan maken want het kan je systeem om zeep helpen.

4) Dat zou ik zo gauw niet weten, dat laat ik even aan iemand anders over :)

Re: Geen geluid meer in 13.04 + nog enkele andere vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/25, 13:02:44 »
geluidskaart is realtek
ubuntu 13.04 schone installatie. Drivers stonden eerst op x.org. open bron daarna nvidia xorg nvidia-310 geinstalleerd.

Alvast bedankt

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Geen geluid meer in 13.04 + nog enkele andere vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/25, 15:00:56 »
Punt 2: het opstarten van Firefox duurt (hier, althans) de laatste week/2 weken langer dan voorheen. 't Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met een nieuwere versie, want die schijnen altijd meer toeters en bellen te moeten hebben dan de vorige.

Punt 4: die 'Door het systeem gereserveerde' partitie wordt aangemaakt bij de installatie van Windows 7 (en misschien ook wel 8?). Niet aankomen, dus. ;)