Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Brother DCP 560 CN wil niet printen...  (gelezen 2811 keer)

Offline robotto

  • Lid
[opgelost] Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Gepost op: 2009/12/29, 23:55:44 »
Ik krijg genoemde printer niet aan de praat in Ubuntu 9.10!
Heb al op de site van Brother gesnuffeld maar daar kom ik ook niet 1-2-3- mee verder....
Heb wel een driver gedownload (DCP560cnlpr-1.0.1-1.i386.deb) en weten te installeren (ging eigenlijk vanzelf) maar verder kom ik niet.... ???
« Laatst bewerkt op: 2011/07/17, 21:12:09 door Prosper »

Offline Els

  • Lid
Re: Brother DCP 56 CN wil niet printen...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/30, 00:02:56 »
Ik vond de instructies op de Brothersite ook wat beperkt. Ben er uiteindelijk (voor mijn DCP-375CW) uitgekomen met deze Duitse wiki: http://wiki.ubuntuusers.de/Brother/Scanner.

Offline robotto

  • Lid
Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/30, 08:39:47 »
Nou ik vond de Brothersite ook niet al te duidelijk maar mijn Duits is ook allang niet meer wat het geweest is.
Ik zie toch graag dat iemand mij stap-voor-stap door de installatie van mijn printer heen kan helpen, please.

Offline jnom

  • Lid
Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/30, 16:39:14 »
Ik gebruik Ubuntu 8.04 met de DCP 560CN printer en heb deze destijds (zowel printer als scanner) volgens onderstaande instructies. Drivers gedownload van de Brother site.
Printer instaleren:
DCP560CN drivers gebruiken.
Eerst LPR instaleren daarna CUPS wrapper
Ubuntu 8.04 heeft geen /usr/share/cups/model directory waar de driver de ppd file instaleert.

1.Maak met rootrechten (gksudo nautilus) in /var/spool een nieuwe map lpd aan om de lpr driver te instaleren.
2.Maak /usr/share/cups/model directory                                                                                         
            Commando: sudo mkdir /usr/share/cups/model
     
      3.Instaleer lpr driver
      4. Instaleer cupswrapper   

Scanner instaleren

Voor het downloaden van brscan2.
http://solutions.brother.com/linux/sol/ … ivers.html 

brscan2 Brother Scanner Driver installeren.
Dan Toepassingen >Hulpmiddelen >Terminalvenster. Openen
Type sudo apt-get install sane-utils (wachtwoord invoeren)
Type sane-find-scanner  de waarde van (vendor=0x04f9, product=0x01cf)opschrijven.
Type sudo gedit /usr/share/hal/fdi/preprobe/10osvendor/20-libsane.fdi
Even zoeken naar een Brother type.

<!-- Brother DCP-150C -->
−<match key="usb.vendor_id" int="0x04f9">
−<match key="usb.product_id" int="0x01cf">
   <append key="info.capabilities" type="strlist">scanner</append>
   <merge key="scanner.access_method" type="string">proprietary</merge>
  </match>
</match>

Verander een willekeurig type van Brother in je eigen type nummer b.v.
<!-- Brother DCP-130C --> in <!-- Brother DCP-150C -->

En het vendor nummer: −<match key="usb.vendor_id" int="0x04f9"> tussen leestekens veranderen in je eigen nummer dat je hebt op geschreven.

En het product nummer: −<match key="usb.product_id" int="0x01cf"> op de zelfde manier.

Dan opslaan en computer herstarten.

Ondanks dat het om een andere Ubuntu versie gaat helpt deze instructie je toch op weg. Succes!

Offline robotto

  • Lid
Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/30, 17:28:46 »
Dit ziet er veelbelovend uit maar ik heb e.e.a. (verkeerd?) al geinstalleerd. Moet ik dit nog verwijderen en zo ja hoe of kan dit geen kwaad m.a.w. wordt alles overschreven?

Edit: schijnbaar wel........ sane-find-scanner geeft niks retour........mkdir /usr/share/cups/model geeft een foutmelding want het bestand of de map zou niet bestaan.....
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 19:58:35 door robotto »

Offline robotto

  • Lid
Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/30, 20:19:14 »
Het lijkt mij het beste dat ik eerst maar alles van de printer verwijder maar ook daarvan heb ik geen kaas gegeten...........

Is er niemand die mij stap voor stap kan begeleiden?

Offline robotto

  • Lid
Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/31, 08:36:36 »
Heb de oplossing al gevonden. Via Synaptic pakketbeheer gezocht naar DCP-560CN en daar stonden 2 pakketjes voor me klaar: LPR drivers en cupsdrivers voor " extra" Brotherprinters. Opgehaald, geinstalleerd en voila: ik heb een werkende printer! Ik ben aan deze wijsheid gekomen door te googlen op DCP560CN + Linux.

In feite dus erg simpel! Ik wil evengoed iedereen die de moeite heeft genomen mij op weg te helpen bedanken.

Voor de oplettende lezer: ik heb dus de scanfunctie nog niet werkend gekregen. Mijn printer wordt door Sane niet herkend en XSane geeft allerlei duistere foutmeldingen, maar het lijkt mij beter hier een apart topic voor te starten.

Re: Brother DCP 560 CN wil niet printen...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/01, 12:29:53 »
Zet je dan dit topic wel even op "opgelost", door je eerste post te veranderen en in het titeltje [opgelost] toe te voegen. Je kan ook het berichtenicoon veranderen in "duim omhoog"
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...