Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer geblokkeerd  (gelezen 8516 keer)

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #25 Gepost op: 2017/02/23, 13:19:05 »
'hoeveelheid meegeladen bende' en 'potentieel gevaarlijke scripts' en privacy schendingen, er wordt mij niks opgedrongen: ik heb er allemaal geen last van.

Ik heb hier boven al wat links neer gezet waar je kunt lezen wat er wel degelijk gebeurd als je aan het surfen bent. Daar kun  je lezen welke informatie er van je verzameld wordt en dat het verkocht wordt aan wie er maar voor betaald (en jij weet niet wie er allemaal interesse in je hebben, en dat kan nog wel eens verrassend en negatief zijn).
Dat je er geen last van hebt (natuurlijk, want het gebeurd verborgen) wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd.  ;)

Na afsluiten is mijn computer schoon en bij opstarten loopt ie als een zonnetje. Ik heb niks te klagen :)

Maar tussen opstarten en afsluiten gebeurd juist alles. En dat is verrassend veel.

Heb je wel gelezen wat er bij deze bank en bij 'veilig bankieren' mee draait? Iedereen weet dat het bewezen potentieel gevaarlijk is externe javascript in te laden en dat het daar heel vaak fout gaat. Hett valt niet te ontkennen dat dat uiterst onverstandig en potentieel gevaarlijk is.

En wat klagen betreft. Zoals ik het al zei moet iedereen dat voor zich weten.
Maar om de realiteit dan als paranoïde te gaan bestempelen en noscript als paranoïde programma gaat mij echt te ver. :( Dat vind ik niet gepast.  :rolleyes:
Ieder zijn keuzes. Laat mij ook in mijn waarde zonder me iets toe te bedelen. Ik zie nu eenmaal mijn privacy niet graag als handelswaar, waar ik dan ook nog zelf niet eens aan verdien terwijl een ander er rijk van wordt.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/23, 13:27:58 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #26 Gepost op: 2017/02/23, 17:51:52 »
Als het om privacy en veiligheid gaat ben je er meestal als eerste bij om flink uit te pakken met allerlei aanbevelingen en waarschuwingen met betrekking tot het installeren van add-ons die de privacy moeten beschermen en de veiligheid moeten bevorderen. Niks mis mee! Veiligheid boven alles maar je hoeft niet te overdrijven.
Ik zal een klein voorbeeld aanhalen:

"Iedereen weet dat het bewezen potentieel gevaarlijk is externe javascript in te laden en dat het daar heel vaak fout gaat."
Dat is al helemaal niet waar, want helemaal niet iedereen weet dat, alleen computeraars met kennis van deze materie weten dat. Dat is al een heel verschil.

"Het valt niet te ontkennen dat dat uiterst onverstandig en potentieel gevaarlijk is."
Dat valt wel degelijk te ontkennen en zeker als je niet aangeeft waarom het onverstandig is (consequenties) wat er potentieel gevaarlijk is (voorbeeld alstublieft) en dan ook nog graag een toelichting/voorbeeld hoe ´ het heel vaak fout gaat'. Ik zie graag je lijstje met voorbeelden.

Zet NoScript eens twee weken uit en rapporteer hier dan de rampen die je zijn overkomen.

Sinds Windows95 heb ik nog nóóit enige aanbieding gehad of verleiding van handelswaar moeten weerstaan die gekoppeld kan worden aan mijn surfgedrag.
Ik twijfel er geen moment aan dat mijn surfgedrag wordt gevolgd en/of wordt opgeslagen voor commerciële doeleinden alleen zeg ik dat ik dat nog nooit heb gemerkt.
Verrassend negatieve ervaringen heb ik op dat punt niet, behalve die keren dat ik toen ik pas ging computeren beter niet op banners kon klikken waarop stond "KLIK HIER!

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #27 Gepost op: 2017/02/23, 18:30:53 »
Zet NoScript eens twee weken uit en rapporteer hier dan de rampen die je zijn overkomen.

Sinds Windows95 heb ik nog nóóit enige aanbieding gehad of verleiding van handelswaar moeten weerstaan die gekoppeld kan worden aan mijn surfgedrag.
Ik twijfel er geen moment aan dat mijn surfgedrag wordt gevolgd en/of wordt opgeslagen voor commerciële doeleinden alleen zeg ik dat ik dat nog nooit heb gemerkt.
Verrassend negatieve ervaringen heb ik op dat punt niet, behalve die keren dat ik toen ik pas ging computeren beter niet op banners kon klikken waarop stond "KLIK HIER!

Om te beginnen kan ik nu al voorbeelden geven zoals ik ze ooit meemaakte.
Zoek je naar kado A voor je kind, duikt kado A op ip weergegeven op op allerlei andere sites zoals marktplaats, bol en meer van dat soort sites.
Maar verdomme, ze duiken ineens ook doorlopend op op die spelletjessites die je kids doen.
Weg verrassing, ten koste van het plezier van mijn nog in sint gelovende kids.

Inderdaad. Dat zijn nog de kleine voorbeeldjes.
De grote voorbeelden zie je niet want die gebeuren achter je rug om en heb je niet eens in de gaten. Je gegevens worden verkocht en toegepast. En dat blijft echt niet bij kleinigheidjes.
Maar dit zou al lang algemeen bekend moeten zijn. =D

Zo wordt bijvoorbeeld een financieel dossier over je opgebouwd. Hier nog beginnend, maar in us al serieus in de praktijk.
Banken gebruiken social media al om je credietwaardigheid in te schatten op basis van je contacten en omgeving.
https://www.americanbanker.com/news/banks-to-use-social-media-data-for-loans-and-pricing
Social media data is already being used to inform credit decisions
http://www.abc.net.au/news/2014-11-18/banks-using-social-media-to-assess-loan-applications/5900680

Zo wordt ook een 'medisch' dossier van je opgebouwd. Inclusief je ongezonde leefgewoontes.
En die gegevens word verkocht aan verzekeraars, die daar je poliskosten en dekkingen weer op af gaan stemmen.
http://zembla.vara.nl/dossier/uitzending/data-het-nieuwe-goud
http://zembla.vara.nl/dossier/uitzending/data-het-nieuwe-goud-ii

Zo wordt internet al vele jaren gebruikt. Kom aub niet aan dat dit slechts verhaaltjes zijn, want ik woonde zelf vaak genoeg informatiebijeenkomsten bij waar deze 'trukjes' als toepasbaar en daadwerkelijk toegepast gecommuniceerd werden. De namen van de betreffende organisaties waar iedereen hier mee te maken heeft durf en ga ik niet eens online te noemen. En dat speelt al zeker 15 jaar veelvuldig, maar eigenlijk al sinds internet ingeburgerd was (w95/98) en is sindsdien alleen maar 'makkelijker' geworden.
Dus kom niet aan met een onzinnige reactie dat het niet gebeurd. Ik heb dit uit eerste hand binnen officiële settings en reken maar dat het in de meeste gevallen niet is om je vooruit te helpen.
En wat jij of wie dan ook daarmee doet moet je zelf weten. Ik speel het spelletje mee.
Verder geef ik slechts een vrijblijvend advies zoals iedereen dat hier doet, waar iedereen mee kan doen wat hij wil of niet, en wens ik iedereen veel succes met zijn keuze.

En dieper ga ik het niet uitleggen. Wie het niet wil zien zal zijn ogen door mij toch niet gaan openen. Dit is duidelijk genoeg waarom ik zo adviseer (zoals bijvoorbeeld noscript wat dit soort informatievergaring zwaar hinderd).
« Laatst bewerkt op: 2017/02/23, 18:57:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #28 Gepost op: 2017/02/23, 19:05:35 »
Zet NoScript eens twee weken uit en rapporteer hier dan de rampen die je zijn overkomen.

Ow. En nog even dit.

Overigens heb ik al meerdere levensbepalende zakelijke situatie ondergaan waaruit gebleken is wat men van je weet. Of eigenlijk denkt te weten want het blijft voor interpretatie vatbaar en daar wordt naarstig gebruik van gemaakt tegen je door de nuances in je nadeel te verdraaien waar jij en je advocaten moeizaam iets tegenin kunnen brengen.
Deze smerige streken van twee organisaties hebben mij heel veel gekost (niet alleen financieel). En zonder de kennis die ik had van smerige spelletjes was ik helemaal kapot gemaakt door ze.
Van organisaties waar je het niet van verwacht en ook niet zou hoeven verwachten. Maar waar velen net zoals ik mee van doen hebben.

Maar hier ga ik al helemaal inhoudelijk verder niets over vertellen. Nu dan, want ik wacht nog steeds op een gepaste gelegenheid dat ik een bepaald vies verhaal op kan spelen en wereldkundig kan maken. Bewijsmateriaal ligt geduldig bij de notaris in de kluis te wachten. (het andere verhaal is gelukkig uiteindelijk wel ver goed gekomen)
Al heb ik liefst dat het zoals nu blijft want het is heel rustig zo zonder die viezerikkenzooi.

Dus ga mij echt niet vertellen dat dit soort zaken niet in de praktijk gebeurd. :P
Verder ben ik al stil. Ga alleen aub niet meer zeggen dat (advies voor) programma's als noscript en hun gebruikers paranoïde zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/23, 21:13:48 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #29 Gepost op: 2017/02/23, 22:22:39 »
De namen van de betreffende organisaties waar iedereen hier mee te maken heeft durf en ga ik niet eens online te noemen.
Waarom niet?

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #30 Gepost op: 2017/02/23, 22:59:45 »
Geen commentaar.  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #31 Gepost op: 2017/02/23, 23:45:58 »
De namen van de betreffende organisaties waar iedereen hier mee te maken heeft durf en ga ik niet eens online te noemen.
Waarom niet?
Big brother is watching you (and me).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #32 Gepost op: 2017/02/24, 13:03:30 »
De namen van de betreffende organisaties waar iedereen hier mee te maken heeft durf en ga ik niet eens online te noemen.
Waarom niet?
Big brother is watching you (and me).

Dat wij allemaal in de gaten gehouden worden is voor velen geen nieuws. Of dat schadelijk is? Dat weet ik niet. Het is blijkbaar een ervaringen kwestie die ik de afgelopen 15 jaar niet heb meegemaakt. Kan er verder ook niet mee zitten. Wat ik wel stekelig vind is dat wanneer ik of anderen vragen naar concrete voorbeelden (ook in dit topic) het stil blijft.

Wie heeft hier vervelende dingen meegemaakt door NoScript niet te gebruiken en had dat kunnen voorkomen door NoScript wel te gebruiken ?

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #33 Gepost op: 2017/02/24, 14:50:55 »
Ik alvast niet. Welke Big Brother is watching me? En waarom mag daar de naam niet van worden genoemd? Of iets ontgaat mij volledig of ik ben onvoldoende paranoïa (lees: in het geheel niet).

JohPoe

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #34 Gepost op: 2017/02/24, 15:50:03 »
Wie heeft hier vervelende dingen meegemaakt door NoScript niet te gebruiken en had dat kunnen voorkomen door NoScript wel te gebruiken ?
Hoe kan ik weten welke vervelende zaken ik zou hebben meegemaakt als ik NoScript niet had gehad  ??? :laugh:

Eigenlijk is het dus onzin om welke beveiliging dan ook te gebruiken omdat je nog geen enkel probleem heb gehad? :P


Offline ajjp

  • Lid
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #35 Gepost op: 2017/02/24, 15:54:20 »
Citaat
Hoe kan ik weten welke vervelende zaken ik zou hebben meegemaakt als ik NoScript niet had gehad
Ik, die geen NoScript gebruikt, kan dat wel: nooit iets vervelends meegemaakt.

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #36 Gepost op: 2017/02/24, 15:57:38 »
Grappig dat we van een al dan niet 'geblokkeerde' computer naar een heel ander topic afdwalen...

Wellicht is het goed om te benoemen, dat programma's als NoScript enkel alleen hulpmiddelen zijn die je helpen (of althans het gevoel geven) minder zichtbaar te zijn online.

Dat gezegd hebbende, moeten we ons heel goed realiseren dat zolang we ons allemaal online begeven, we altijd een gevaar zijn voor onze eigen gegevens. Er zijn hele, echt hele slimme en geduldige mensen in de wereld die het linksom of rechtsom toch lukt om in de verschillende systemen en gegevens te komen.

Het is ook maar net op welk niveau je jezelf begeeft, ben je een highprofiler dan ben je wellicht een makkelijker target om uitgekozen te worden. De rest wordt per toeval meegenomen in een hack/phishing proces maar wellicht niet bewust (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik ben zelf ook geen gebruiker van NoScript, daar ik me niet zo 'bekeken' voel op het internet maar als we het er nu toch over hebben had ik gisterenavond toch wel een momentje van 'huh' toen mijn GMail meldingen begon te maken. Vandaag lees ik op Tweakers.net dat hier meer mensen mee te maken hebben gehad. Wat het is weten ze nog niet, maar toeval is het zeker niet... :)

Just my 2 cents.
Laptop: Fedora 25 Workstation | 4.9.13-200 | HP ENVY Sleekbook 4 | Intel i5-3337U (2.7GHz) | Intel HD4000
1st Server: Ubuntu 16.04.2 LTS | 4.4.0-64 | ProLiant ML115 G1 | AMD Opteron 1216 (2.4GHz)
2th Server: Ubuntu 16.04.2 LTS | 4.4.0-64 | Compaq CQ2200NL | Intel Atom 230 (1.6GHz)

JohPoe

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #37 Gepost op: 2017/02/24, 16:02:13 »
Citaat
Hoe kan ik weten welke vervelende zaken ik zou hebben meegemaakt als ik NoScript niet had gehad
Ik, die geen NoScript gebruikt, kan dat wel: nooit iets vervelends meegemaakt.
Kan je die links openbaar maken? Dan kan ik die links in NoScript uitschakelen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #38 Gepost op: 2017/02/24, 16:21:31 »
Welke Big Brother is watching me?
De overheid bijvoorbeeld.
Wanneer je dagelijks een overheid betrapt op het niet naleven van de eigen regels en ze daar op wijst, dan maak je geen vrienden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #39 Gepost op: 2017/02/24, 16:35:04 »
Citaat
Kan je die links openbaar maken? Dan kan ik die links in NoScript uitschakelen
Alle links uitschakelen! En daarna kun je dan net zo goed de werkloze NoScript ook uitschakelen.

JohPoe

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #40 Gepost op: 2017/02/24, 16:56:22 »
Citaat
Kan je die links openbaar maken? Dan kan ik die links in NoScript uitschakelen
Alle links uitschakelen! En daarna kun je dan net zo goed de werkloze NoScript ook uitschakelen.
Daar heb je een punt.
Was ook een beetje domme opmerking van mij. Een vertrouwde site kan in een zucht een vies scriptje hosten. Ik hou het bij NoScript  ^-^

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #41 Gepost op: 2017/02/25, 12:23:30 »
Wellicht is het goed om te benoemen, dat programma's als NoScript enkel alleen hulpmiddelen zijn die je helpen (of althans het gevoel geven) minder zichtbaar te zijn online.

Ik, die geen NoScript gebruikt, kan dat wel: nooit iets vervelends meegemaakt.

Tjah. Als je niet weet wat er zoal actief is op de achtergrond van sites, en dat ook niet zichtbaar maakt (bv noscript), dan zul je het ook nooit weten.
Maar wel hard roepen dat iets niet zo is (wat gewoon zichtbaar is en ik al aantoonde met uitleg, terwijl het al algemeen bekend is).

[Wat ik wel stekelig vind is dat wanneer ik of anderen vragen naar concrete voorbeelden (ook in dit topic) het stil blijft.

Wie heeft hier vervelende dingen meegemaakt door NoScript niet te gebruiken en had dat kunnen voorkomen door NoScript wel te gebruiken ?

Ik vind het stekelig dat er gevraagd blijft worden, terwijl ik al diverse links en uitleg plaatste van hoe het in de praktijk toegepast wordt.
Ik heb ook nog vrij uitgebreid hoe ik al tientallen jaren in de praktijk instucties tot me kreeg hoe gebrek aan privacy uitgebuit wordt.
Terwijl ik twee stuk levensverhalen met praktische toepassingen ervan vernoemde waarbij ik echt scherp op het randje zit met uitleg. En dan vind jij het stekelig dat ik niet zaken uit ga spreken die mij in problemen kunnen brengen?  =D

Dat sommigen nog niet door hebben hoe het al veelvuldig toegepast word, wil nog niet zeggen dat het niet gebeurd.
Dat jij het nog niet ondervonden hebt wil nog niet zeggen er niet een digi-dossier voor je klaar ligt wat je nog een keer voor je kiezen krijgt.
En in eerste instantie wil ik je complimenteren blij te zijn dat je blijkbaar in rustig vaarwater zit dat je er niets van merkt, maar aan de andere kant is het best schrijnend hoe mensen niet door hebben hoe onze privacy geschonden en uitgebuit wordt.

Wat jullie vragen aan uitleg en onderbouwing staat er.
Maar ja, als je het niet WILT horen en niet WILT weten .....
  :P


Weet je wat mij het meeste, en ook hard steekt?  >:( >:( >:(
Dat het overgrote deel van de mensen zo naief is als de pest, waardoor dit soort praktijken in stand gehouden wordt in plaats van een halt toeroepen. Waardoor ik het maar moet accepteren (want idd, helemaal tegen houden gaat niet eens meer).  >:( >:( >:(
En dan ook nog net doen alsof ik e.o.a. aluhoedje ben, terwijl ik het veelvuldig in praktijk toegepast zag, en het zelf twee maal mocht ondergaan (tot advocaten en rechters aan toe, dus vastgelegd als daadwerkelijk waar!).
En ondertussen die schendingen maar lekker faciliteren ....

En nu ga ik er over ophouden, want ik wil woorden gaan typen die niet passen binnen de huisregels.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2017/02/25, 12:28:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #42 Gepost op: 2017/02/25, 13:39:25 »
Het probleem zit 'm in het gegeven het doorgaans geen bal interesseert of zij "bekeken" worden online. Want immers (en dat hoor ik constant): "Ik heb toch niets te verbergen!". Los van het feit dat dát niet klopt is het ook nog eens zo dat élk stukje privacy die je inlevert, je die nooit en te nimmer ooit nog terug krijgt. Het is een onomkeerbaar proces: alle ingeleverde privacy in het verleden ben je voorgoed kwijt. En elke keer schuift die grens steeds een klein stukje meer op. Heel gluiperig en bijna ongemerkt.

Nu komt de clou: er komt een moment dat zelfs diegene(n) die het hardst roepen "niets te verbergen" te hebben zeggen: "Ja, maar nu vind ik het té ver gaan in wat zij van mij willen weten!" Jammer, maar dan ben je vet te laat. Je hebt immers in het verleden al die datasnoepers de ruimte gegeven om jou te begluren. En om dan op een gegeven moment op de rem te trappen omdat je het niet meer wil is dan niet meer van toepassing. Je hebt immers je privacy allang opgegeven.

Over NoScript: ik gebruik het niet puur en alleen om mijzelf enigszins te beschermen tegen datasnoepers, maar ik vind het ook veel fijner surfen. Al die reclame en uitvoerbare scripts die ongevraagd voorbij komen zit ik gewoon niet op te wachten. En dan nog iets: omdat ik veel oudere computers heb zorgt NoScript er ook nog eens voor dat mijn computers bij het laden van zeer zware pagina's (de Telegraaf, Facebook) niet hopeloos over zijn nek gaat en mijn CPU naar 100% laat gieren. Daar krijg je snel genoeg van als je 5 minuten iets aan het lezen bent en je hoort je computer zuchten en steunen op al die meegeladen data die voor mij, als bezoeker van de website, toch niet van belang is.

Resumé: NoScript is niet alleen handig voor het enigszins van je privacy, maar het heeft ook zijn praktische nut bij het surfen op een oude(re) computer. Niet iedereen heeft de allersnelste i7 brulijzer op zijn bureau of keukentafel staan. Dus als iemand hier iets roept over "paranoïde" als men NoScript gebruikt, dan is dat wel wat kort door de bocht. Het gebruiken heeft ook gewoon zijn praktische nut, waarbij privacy niet eens de hoofdreden is waarom het gebruikt wordt.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline RikRik

  • Lid
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #43 Gepost op: 2017/02/25, 15:13:06 »
Een tip voor de Cromium en Grome gebruikers, https://chrome.google.com/webstore/detail/zenmate-web-firewall-free/hphffohcfcaeoekbkfibilcmmoakhmfc
Zenmate werkt voor de gemiddelde computergebruiker prettiger dan de beste beveiliging, NoScript.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/25, 15:15:43 door RikRik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #44 Gepost op: 2017/02/25, 15:22:04 »
Want immers (en dat hoor ik constant): "Ik heb toch niets te verbergen!"
En dan vraag je een kopie van de belasting opgave en dan krijg je dat niet.
Die mensen hebben zeker ook geen gordijnen in huis?

Ander geval:
De rechter heeft beslist, dat de belastingdienst geen foto's mag gebruiken, die door vast opgestelde camera's van de politie zijn gemaakt b.v. bij traject controle.
Maar die opnames zouden maar 5 dagen bewaard blijven, nu blijkt dat de belastingdienst deze minimaal 2 jaar bewaard, terwijl ze die opnamen niet horen te hebben.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #45 Gepost op: 2017/02/25, 16:22:37 »
Want immers (en dat hoor ik constant): "Ik heb toch niets te verbergen!"
En dan vraag je een kopie van de belasting opgave en dan krijg je dat niet.
Die mensen hebben zeker ook geen gordijnen in huis?

Ander geval:
De rechter heeft beslist, dat de belastingdienst geen foto's mag gebruiken, die door vast opgestelde camera's van de politie zijn gemaakt b.v. bij traject controle.
Maar die opnames zouden maar 5 dagen bewaard blijven, nu blijkt dat de belastingdienst deze minimaal 2 jaar bewaard, terwijl ze die opnamen niet horen te hebben.

Vraag maar eens aan een willekeurig iemand, en vraag maar eens wat hij/zij verdient bij zijn/haar baas? Of hoeveel belastingteruggave ze hebben gekregen? Of vraag of zij ooit een geslachtsziekte hebben opgelopen? De meesten vinden dat onfatsoenlijke en ongepaste vragen. Maar het gekke is dat dit dan ook mensen zijn die roepen "niets te verbergen te hebben". Maar NATUURLIJK heeft iedereen wel degelijks iets te verbergen voor anderen. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand bestaat die complete openheid van zaken geven van zijn/haar complete leven. Maar - is het argument: online is toch "anders" en de vergelijking loopt hierin mank. Nou ja, volgens mij niet, want online wordt er uiteindelijk ook naar dát soort info gevist (als men de kans ervoor krijgt!). Maar die bewustwording zit er bij de meesten helaas nog niet in.

Kijk voor de grap eens naar een gemiddelde app op je smartphone, en welke toestemmingen je een app moet geven om het te mogen gebruiken? Bij de nieuwste Android kun je kiezen welke toestemmingen je wel of niet geeft aan een app, maar bij oudere Android-versies (die de meeste mensen nog draaien) kun je dat helemaal niet. Als voorbeeld: ik heb ooit het navigatieprogramma Waze op mijn smartphone geïnstalleerd. In het begin waren te geven toestemmingen nog redelijk bescheiden, maar met het verstrijken van de tijd en updates werden die toestemmingen steeds verder uitgebreid, tot en met het mogen wissen van je SD-kaart aan toe en het wijzigen en wissen van je contacten en berichten. WTF? En dat voor een navigatieprogramma? Is dat normaal? Nee dus! Ik heb Waze meteen van mijn telefoon af gesmeten. Ik wil niet dat een derde partij de controle overneemt van mijn machine en data. Nooit en te nimmer...

Zie mij dan maar als "paranoïde" online, maar voorkomen is beter dan genezen (al valt er niks meer te "genezen" als je je privacy te grabbel hebt gegooid). Ik vind het best hoor, als mensen roepen "niets te verbergen te hebben". Maar sta ook eens stil welke invloed dit (in de toekomst) heeft op jouw persoonlijke privacy.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

youpie123

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #46 Gepost op: 2017/02/25, 16:30:01 »
Al met al heeft Partyrabbit voldoende geprobeerd zijn standpunten duidelijk te maken, mijn respect hiervoor. Wie er echt interesse voor heeft moet maar eens op bof.nl gaan kijken, dan begrijp je wel waar hij over schrijft.

O ja, en hartstikke fijn dat het probleem van Henk met de geblokkeerde computer achteraf met een sisser is afgelopen en opgelost. Het had anders kunnen aflopen!

Offline HWE64

  • Lid
Re: [OPGELOST]Computer geblokkeerd
« Reactie #47 Gepost op: 2017/02/25, 16:40:46 »
Al met al heeft Partyrabbit voldoende geprobeerd zijn standpunten duidelijk te maken, mijn respect hiervoor. Wie er echt interesse voor heeft moet maar eens op bof.nl gaan kijken, dan begrijp je wel waar hij over schrijft.

O ja, en hartstikke fijn dat het probleem van Henk met de geblokkeerde computer achteraf met een sisser is afgelopen en opgelost. Het had anders kunnen aflopen!
Youpie bedankt, ik ben blij dat het zo is afgelopen maar het was niet de bedoeling om het forum in twee kampen te verdelen.
EInde.
gr. Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

youpie123

  • Gast
Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #48 Gepost op: 2017/02/25, 16:54:10 »
Gebeurd ook niet, er zijn gewoon verschillende meningen  :rolleyes:

Re: Computer geblokkeerd
« Reactie #49 Gepost op: 2017/02/25, 19:21:41 »
Of vraag of zij ooit een geslachtsziekte hebben opgelopen? De meesten vinden dat onfatsoenlijke en ongepaste vragen. Maar het gekke is dat dit dan ook mensen zijn die roepen "niets te verbergen te hebben".

En als je over dat onderwerp googled of bij een medische site erover kijkt wordt dat meteen aan je ip geregistreerd en in je digidossier opgeslagen. Zie de sites van zembla die ik eerder gaf. ;)
En dan kan ik je nog verzekeren dat zembla alleen items maakt over de sites waarvan verwacht mag worden dat zij zich daar moreel gezien niet mee in laten, terwijl er nog ontelbaar meer sites zijn die dezelfde info verzamelen maar waarvan dat 'moreel toegestaan' is.

Over NoScript: ik gebruik het niet puur en alleen om mijzelf enigszins te beschermen tegen datasnoepers, maar ik vind het ook veel fijner surfen. Al die reclame en uitvoerbare scripts die ongevraagd voorbij komen zit ik gewoon niet op te wachten.

Ja joh. Ook dat is een niet onbelangrijke reden waarom ik noscript gebruik. Het geheugengebruik hier van firefox ligt lekker laag waardoor sites lekker snel laden.
Daar zijn we in een topic al eens vaker wat uitgebreider op ingegaan.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=98158.msg991713#msg991713

er zijn gewoon verschillende meningen  :rolleyes:

... en onweeerlegbare feiten. ;) =D

@Ron.
Inderdaad. En dit is niet het eerste waaruit dat blijk. Er zijn bijvoorbeeld ook al zaken geweest over parkeren op kenteken. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.
Maar dat ga ik niet doen want iedereen kan zichzelf er een beetje in verdiepen om zich kapot te schrikken.

En ik persoonlijk ben er niet op uit onderwerpen aan het ligt te brengen.  :-X En het is niet mijn taak mensen ogen te openen.
Ik probeer alleen op een computerforum over linux noscript aan te bevelen omdat het mee helpt dat je computer geen onveilige software binnen haalt. En dan hoor ik niet graag dat mijn op zich prima advies (noscript) als overbodig beoordeeld wordt en het woord paranoïde vallen. Daar begon deze discussie door.

O ja, en hartstikke fijn dat het probleem van Henk met de geblokkeerde computer achteraf met een sisser is afgelopen en opgelost. Het had anders kunnen aflopen!

Zeker weten. Daar ging het (ook mij) om.

@Henk. Mij krijg je zomaar niet boos hoor. Maar ik vond bepaalde opmerkingen niet prettig en ja dan zeg ik dat even.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/25, 19:29:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore