Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over emulatie/virtualisatie  (gelezen 1212 keer)

FrankVdb

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Gepost op: 2006/10/20, 15:57:05 »
Ik ben tolk van beroep en sleep overal een laptop mee waarop een hele rist woordenboeken en een vertaalgeheugen staan (D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/21, 14:48:24 »
Citaat van: FrankVdb
Ik lees dat WINE slechte resultaten geeft
Wine wordt veel gebruikt. Dat is wellicht de reden dat je er veel over kan vinden? De ontwikkeling van wine loopt ook per definitie achter bij windows.
Hier gebruik ik wine met primaresultaten voor meerdere windows toepassingen. De toepassing kan gestart worden vanuit het normale menu en je hebt vaak niet eens in de gaten dat wine gebruikt wordt.
Citaat van: FrankVdb
Moet ik dan een image laden of kan ik met de CD van W2K gewoon Windows onder Ubuntu installeren?
Voor de vmplayer kan je een kant-en-klare Virtual Image laden. Daar is alles al geinstalleerd. Maar niet voor windows omdat daar een licentie nodig is.
Het is echter redelijk eenvoudig een lege image te maken om daarop je eigen windows cd op te installeren. Hiervoor gebruik ik qemu.
Zowel wine als vmware-player zijn te installeren in ubuntu via synaptic/adept.

Wine geeft minder overhead dan de vmplayer en mede daardoor normaal gesproken betere prestaties.
Klik links bovenin op Documentatie

FrankVdb

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/22, 00:48:09 »
Ok ik ga eerst Wine uitproberen op een van mijn Van Dale-woordenboeken. Die interface is oud, zou moeten werken. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor je hulp.

budster

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/22, 08:46:53 »
he Frank, er zijn ook native linux projecten bijvoorbeeld:

http://ote.2meta.com/

Maar er zijn nog wel meer te vinden op:
http://sourceforge.net/search/?type_of_search=soft&words=translation

Misschien zit er wat voor je bij, maar misschien zit er ook een project bij waar jij met jouw expertise een bijdrage kan leveren.

FrankVdb

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/22, 12:20:53 »
Bedankt budster, daar zitten een aantal voor mij interessante dingen tussen.

Een woordenboek Nederlands-Engels en Engels-Nederlands is echter een zware klus

Niet dat ik niet wil bijdragen, integendeel, maar ik ben geen lexicograaf. Als ik een woordenboek zou maken, moet het ook taalkundig onderbouwd zijn. Als het openbron is, moet het bovendien ook nuttig zijn. Zonder kritiek te willen geven op de makers van het woordenboek op http://ote.2meta.com/list/, vind ik het vreemd dat daar woorden in staan als "zwagersche" en "zwenkingen".
Een dergelijk project is des te omvangrijker omdat het Engels de taal is met de grootste woordenschat ter wereld.

Samengevat: het probleem met een woordenboekproject is dat het wetenschappelijk onderbouwd moet zijn, en de definitie van openbron botst hier enigszins mee.

In elk geval, ik heb de laatste tijd redelijk wat uren besteed aan het leren van Linux, zodra ik mijn draai heb gevonden is de kans re

budster

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/22, 12:34:36 »
Ik dacht niet direct aan het overdoen van de van Dale, maar je hebt natuurlijk wel kennis over taal, je weet op welke wijze een tolk met taal om gaat, misschien mis je nog bepaalde features bij huidige applicaties, misschien zou jij coders kunnen helpen met het opzetten van bepaalde regels etc etc...

Opensource kan iedereen gebruiken met kennis van een bepaald vakgebied,

Denkwerk moet ook gedaan worden, Misschien iets voor tijdens het trainen?

FrankVdb

  • Gast
Vraagje over emulatie/virtualisatie
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/22, 13:07:05 »
Je hebt gelijk, ik zie nog wel hoe ik een steentje kan bijdragen.

Training is idd heel geschikt om na te denken over problemen.
Net als een ctrl+alt+del onder Windows en vervolgens alle processen eruitgooien die je niet aanstaan... :-D