Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag  (gelezen 33878 keer)

sprokkel

  • Gast
Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Gepost op: 2011/03/14, 15:14:34 »
Bron: webwereld
 ??? ???
Het Hof in Den Haag stelt dat het niet strafbaar is om mee te liften op het wifi-netwerk van anderen, ook niet als dat netwerk beveiligd is. Van computervredebreuk is geen sprake.

Dat blijkt uit een uitspraak in hoger beroep van het Hof in Den Haag. Het gaat om een zaak waarin een scholier een schietpartij op het Maerlant College in Den Haag online aankondigde. De aankondiging werd online gezet via het netwerk van iemand anders. De scholier werd wel bestraft voor het online zetten van het dreigement met een werkstraf van 120 uur. Maar van computervredebreuk door het gebruiken van andermans internetverbinding is geen sprake.
http://webwereld.nl/nieuws/106024/rechter--wifi-netwerk-van-de-buren-hacken-mag.html?m_i=ZDWZwTam_94Z1V2TRTXIZEOSoIe0bfF%2ByxHPveuZQFYE2Q9Z4#source=newsletter

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/14, 15:37:16 »
Rare rechter zeg ???

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/14, 16:03:25 »
Juridisch mag het dan wellicht kloppen met toetsing aan de letter van de wet, het geeft ook weer eens aan dat soms 'recht' en 'rechtvaardigheid' twee verschillende dingen lijken te zijn.
Als de buren constant over mijn tuinhek zouden klimmen, om door mijn tuin lopend eerder ergens te geraken, zou ik dat niet zo gewenst vinden.

Er zijn genoeg redenen om een draadloos netwerk adequaat te beveiligen, er is nu weer één bij.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline joop13

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/14, 16:06:17 »
Zo gek vind ik het niet. Als voorbeeld: Ook een wietkweker die elektriciteit jat van de energiemaatschappij is daarvoor niet strafbaar. Hij krijgt wel een rekening voor het (berekende) verbruik van elektriciteit. De strafbaarheid is in dit geval het kweken en verkopen van de wiet.

Voor de rest ben ik het wel eens met asphyxia.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/14, 16:07:58 »
Dus jongens jullie gaan mij helpen of ik ga andere mensen helpen om wifi netwerken hacken!!

Offline joop13

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/14, 16:10:47 »
Dus jongens jullie gaan mij helpen of ik ga andere mensen helpen om wifi netwerken hacken!!

XD :)
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/14, 16:26:44 »
Dat netwerk straalt over de straat tot in mijn tuin. Ik zie niet in waarom het gebruik van een niet gesloten netwerk in mijn tuin of op straat strafbaar zou moeten zijn.

Trouwens, als we met z'n allen onze netwerken open stelden, zouden we veel meer en veel betaalbaarder internetbereik hebben.

Wil je niet dat anderen je netwerk gebruiken, beveilig het dan. Dat het hacken van een netwerkpaswoord niet strafbaar zou zijn, dat vind ik dan wel een brug te ver.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/14, 16:27:35 »
Gaaf!

*sudo apt-get install aircrack-ng doet*

jesse2314

  • Gast
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/14, 16:28:25 »
Wat een onzin zeg!
inbreken op het netwerk van de buren mag gewoon niet, punt!!

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/14, 16:33:36 »
Wat een onzin zeg!
inbreken op het netwerk van de buren mag gewoon niet, punt!!
Omdat?

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/14, 16:34:09 »
jesse +1

Waarom zou het wel mogen? Het is niet jou (algemeen) netwerk en je hebt op een niet-legale manier toegang verkregen tot iemands gelosten netwerk. Reden genoeg om het strafbaar te stellen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/14, 16:40:35 »
niet-legaal indien de wetgever besloten heeft dit niet-legaal te verklaren. Maar als we naar de betrokken rechter luisteren, dan blijkt dat niet eens het geval te zijn (in Nederland, want ik denk dat het in België wel degelijk strafbaar is).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/14, 16:42:09 »
In Engeland kan je vrij door de country side wandelen. Ook over de landerijen van landbouwers. In België en Nederland schieten ze je hiervoor bijna dood.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/14, 16:49:04 »
Ik denk dat het erom gaat in deze, hoe de wet een netwerk en een computer definieert. Het zal hierbij vnl. gaan om privé-gegevens. Dat het hacken van het password van een router 'gewoon mag' vind ik wel raar. Blijkbaar wordt het forceren van het slot van mijn tuinhek als iets anders gezien, dan het forceren van het slot van mijn voordeur.

Nog een analogie: mijn oprit behoort wel tot mijn perceel, maar is niet mijn huis. Dus als de buren constant hun auto daarop parkeren (en mij dat verhinderen), is dat dan okay? Want stel dat mijn netwerk plat ligt omdat de buren films aan het downloaden zijn via mijn router, dan vind ik dat toch niet zo tof.

Het blijft vreemd, ik ben geen jurist maar wel benieuwd of dit nog een staartje krijgt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/14, 17:05:54 »
Dat netwerk straalt over de straat tot in mijn tuin. Ik zie niet in waarom het gebruik van een niet gesloten netwerk in mijn tuin of op straat strafbaar zou moeten zijn.

Trouwens, als we met z'n allen onze netwerken open stelden, zouden we veel meer en veel betaalbaarder internetbereik hebben.

Wil je niet dat anderen je netwerk gebruiken, beveilig het dan. Dat het hacken van een netwerkwachtwoord niet strafbaar zou zijn, dat vind ik dan wel een brug te ver.


+1

(Kuch...): http://www.fon.com/en/

Krijgt vast nog een staartje. Beveiliging kraken legaal maken, zal vast niet de bedoeling zijn....
« Laatst bewerkt op: 2011/03/14, 17:11:20 door Pjotr »

jesse2314

  • Gast
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/14, 17:06:10 »
Wat een onzin zeg!
inbreken op het netwerk van de buren mag gewoon niet, punt!!
Omdat?
Luuk, denk zelf even na en je weet het antwoord, en lees anders de reacties hierboven maar ;)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/14, 17:11:47 »
Zo lang ik niet alle bandbreedte opeis heeft de eigenaar van het netwerk er geen last van, merkt hij het waarschijnlijk niet eens.

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/14, 17:24:03 »
Maar als je dat wel zou doen?
En dan nog, kun jij op een legale manier iemands gesloten netwerk hacken? Denk het niet.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/14, 17:24:20 »
Het openstellen van je netwerk heeft ook zo zijn nadelen...

http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ik-ben-terug/

 :|

- Roc

Offline joop13

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/14, 17:28:26 »
Het openstellen van je netwerk heeft ook zo zijn nadelen...

http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ik-ben-terug/

 :|

- Roc
En dit, zei de rechter, is wel computervredebreuk en dus strafbaar. Maar niet het eenvoudig gebruiken van de internetverbinding.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/14, 18:05:58 »
Blijkbaar maakt het niet uit of dat je het netwerk gehackt hebt of niet.
Zolang je alleen gebruik maakt van het internet, dan word je hier niet voor gestraft.

Mijn netwerk is dicht getimmerd. Heb geen behoefte aan ongewenste personen op mijn netwerk.

Geeft nu wel de mogelijkheid om op andere plekken ook te internetten.
Al zijn er genoeg hotspot's in mijn omgeving. Veel terrassen in het centrum hebben een hotspot.
Enige wat je nu kunt krijgen en wat er al is, is dat je buren mee gaan liften. Nu is de grens voor sommige weg gevallen om het niet te doen.

Ik ben er geen voorstander van en ik vind gebruik maken van iemands netwerk ook verkeerd. je neemt bandbreedte af  van iemand anders waar die persoon wel voor betaald.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/14, 18:08:44 »
Ik vind het strafbaar maken van het surfen op een onbeschermd netwerk er ver over. Het is eenvoudig genoeg om een netwerk met paswoord te beschermen als je niet wil dat iemand meesurft.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/14, 18:12:51 »
Als je niet wilt dat anderen op je netwerk gaan moet je het maar fatsoenlijk beveiligen. En dan bedoel ik WPA2 + MAC filter + verborgen SSID.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/14, 18:54:31 »
Een aantal mensen in dit draadje heeft het artikel blijkbaar niet adequaat gelezen. Dit stond nl. bovenaan:

Het Hof in Den Haag stelt dat het niet strafbaar is om mee te liften op het wifi-netwerk van anderen, ook niet als dat netwerk beveiligd is. Van computervredebreuk is geen sprake.

Dat is nl. het vreemde in het betoog  ;). Er bestaat nl. niet zoiets als netwerkvredebreuk. Je kan nog het beste je router in een stealth-mode zetten, zodat anderen niet eens kunnen zien dat het netwerk er is.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/14, 18:56:48 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/14, 19:00:18 »
Je kan nog het beste je router in een stealth-mode zetten, zodat anderen niet eens kunnen zien dat het netwerk er is.

Wijdverbreide misvatting. Daarmee maak je je netwerk juist.... onveiliger. De SSID moet juist wel worden uitgezonden, wegens de veiligheid:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid#TOC-Fabel-1:-de-SSID-netwerknaam-uitsch