Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .pl bestand installeren  (gelezen 3004 keer)

Offline thieuke

  • Lid
.pl bestand installeren
« Gepost op: 2009/05/02, 12:58:57 »
Ik was bezig met software om een fotoalbum te maken op de computer en die dan te versturen en te printen (zoals je dat misschien wel kent van Albert Heijn of de Hema). De meesten bieden het alleen aan voor in Windows.

Blij was ik toen ik een site vond die voor zowel Windows als Mac en Linux software aan bood.

Echter na het te downloaden en uit te pakken kreeg ik een .pl bestand. Hij herkend het wel, want hij geeft een appart icoontje weer, maar ik ehb geen idee welk programma ik daarvoor ge"installeerd moet hebben.

Uiteraard heb ik even gezocht op internet. Het schijnt te gaan om het programma Perl (nooit van gehoord) en die zit wel in de pakketten bij Synaptic, maar ik weet niet welke van de paketten ik nodig heb, aangezien er geen enkele is waaruit ik kan opmaken dat het het programma zelf is.

Met andere woorden, het begon leuk, maar kan er uiteindelijk niks mee.

Graag advies....... mag ook gegeven worden als handelingen in bijvoorbeeld Konsole.

PS hier is het programma te downloaden: http://www.pixum.nl/fotoboek
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: .pl bestand installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/02, 13:03:21 »
Perl is een scripttaal. Je kunt er dus mee programmeren. Andere scripttalen zijn Python, Bash, Sh, enzovoorts. Perl-bestanden worden uitgevoerd door het programma perl. Volgens mij is dit standaard geïnstalleerd, maar als dit niet o is, kun je hem zelf nog installeren.

Vervolgens maak je het bestandje even uitvoerbaar (rechtsklikken op bestand -> Eigenschappen -> tabblad Rechten). Probeer er daarna op te dubbelklikken. Gebeurt er dan niets, dan is het waarschijnlijk een commandlinescript. Voer hem dan even uit in de terminal.

Offline track

  • Lid
Re: .pl bestand installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/02, 13:17:48 »
Hoi Thieuke,

je weet welk risico je loopt als je iets het pakketbeheer voorbij installeert ?

Als je niet zeker weet wat een script doet en dat het bij jouw systeem past zou ik het voor het eerst
niet installereen en niet uitvoeren !

Tenzij je bent er heel zeker van dat je het van een betrouwbare site hebt.
(niet alleen dat er geen ongedierte in zit, maar ook da het jouw systeem niet op de een of nadere manier de grond in stuurt !)

Dus eerst even bekijken, en pas dan uitvoeren (indien goedgekeurt) !

Vriendelijke groet,

track


p.s.: ik heb net dat scriptje een beetje nader bekeken.  Het laadt een (voor mij onbekend) programma
van de server "http://dls.photoprintit.de/" in jouw bestandsysteem. 
Behoort die server voor jou tot de "Veilige en betrouwbare bronnen" ??   En heb je enig idee wat je daar installeert ??

Weliswaar heb ik de naam van steeds "gevaar" te roepen, maar ik zou dat zeker niet installeren.
Want het is op geen manier traceerbaar wat je daar binenhaalt en wat het met jouw systeem gaat doen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/02, 13:24:58 door track »

Re: .pl bestand installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/02, 13:19:28 »
Hoi Thieuke,

je weet welk risico je loopt als je iets het pakketbeheer voorbij installeert ?

Als je niet zeker weet wat een script doet en dat het bij jouw systeem past zou ik het voor het eerst
niet installereen en niet uitvoeren !

Tenzij je bent er heel zeker van dat je het van een betrouwbare site hebt.
(niet alleen dat er geen ongedierte in zit, maar ook da het jouw systeem niet op de een of nadere manier de grond in stuurt !)

Dus eerst even bekijken, en pas dan uitvoeren (indien goedgekeurt) !

Vriendelijke groet,

track
Komop track, dat is wel erg paranoïde :P. Zolang je het script niet uitvoert als root, kan er weinig mis gaan. Desnoods bekijk je de inhoud eerst.

Offline track

  • Lid
Re: .pl bestand installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/02, 13:26:27 »
Heb ik net gedaan, zie mijn "p.s."

Volgens mij weinig vertrouwen verwekkend.

track

Re: .pl bestand installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/02, 13:28:54 »
Ik zie dat photoprintit.de een site is waarop fotoartikelken besteld kunnen worden. Dat hoort toch precies bij het doel van dit scriptje? De site in kwestie is helemaal leeg, dus ik denk dat het scriptje niet meer werkt.

Offline track

  • Lid
Re: .pl bestand installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/02, 13:44:59 »
Cumulus, je hebt het script niet goed gelezen.
Als je alleen de naam van de server aanklikt wordt het adres opgelost naar  http://dls.photoprintit.de/index.html .
En daar zit niets in behalve de html-basiselementen.

Maar de bestanden worden opgehaalt met  "wget $DOWNLOAD_SERVER$INDEX_FILE_PATH_ON_SERVER"
met $DOWNLOAD_SERVER = "http://dls.photoprintit.de/"
en   $INDEX_FILE_PATH_ON_SERVER = "/download/Data/$KEYACCID/hps/$CLIENTID-index-$HPS_VER.txt"
De server maakt dus voor jou persoonlijk een programma (of minstens een installatiepad) aan en dat haal je dan binnen.
(daar zit trouwens ook al een fout, rood gemarkeerd)

Dus veel ingewikkelder en echt niet traceerbaar.  Ik weet wel wat ik zeg !

track