Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie op Mac OS X error  (gelezen 1043 keer)

Offline SjorsRw

  • Lid
Ubuntu installatie op Mac OS X error
« Gepost op: 2011/10/01, 15:35:14 »
Hallo,
EDIT: ZIE 2e REACTIE
Ik heb zelf heel lang ubuntu gebruikt VROEGER, op mijn oude windows pc. Nadat deze echt niet meer kon heb ik een MacBookPro (early 2011) gekocht. Ik ben er heel erg tevreden over alleen mijn handen jeuken om ook weer eens ubuntu te gebruiken. Dual Boot liever niet dan wordt het nml triple, heb win 8 voor de games. Dus dacht ik ik ga een USB boot stick maken, nu lijkt dit na vele tutorials gezien te hebben een onmogelijke opgave op een mac.

Dus ik gebruikte windows om hem te maken, nu kwam daar het volgende probleem. Ik kon (met ALT opstarten, normaal gesproken alle schijven zien) maar nu niet hij weergaf hem niet. Ik heb tot mijn beschikking: 7 GB Flash USB stick en 280GB externe HD (als ik hm hierop kan installeren zou ik ook al blij zijn!) Weet iemand een duidelijke tutorial, ben zeker geen noob als het aankomt op pc's alleen ook geen echte pro.

EDIT: (samengevat) ik zal het even wat duidelijker maken: Simpel gezegt ik heb Ubuntu 11.04 nodig op een externe hardeschijf die ik kan opstarten vanaf mac en vanaf windows, 1 link naar een goede tutorial zou al geweldig zijn!

Sjors
« Laatst bewerkt op: 2011/10/03, 07:41:14 door SjorsRw »

Re: Ubuntu op externe hardeschijf (voor Mac & Windows)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/02, 17:16:40 »
dus als ik het goed begrijp, gaat het om een macbook, die gedualboot is met windows, en op diezelfde computer wil je op kunnen starten vanaf een usb om ubuntu 11.04 te draaien?

als dat zo is zou je gewoon de externe HD als (extreem grote) usb stick kunnen gebruiken (gok ik) en er een ubuntu live-usb van maken (dus de iso downloaden, met unetbootin in windows op de usb zetten). dan instellen dat je als vrije ruimte een deel (of alle) van de ruimte gebruikt voor gegevens opslaan.

hij is op deze manier alleen langzamer, omdat het een live usb is, en geen echte installatie.


wat denk ik ook kan is (op een andere pc?) de oude hd eruit halen, en de externe hd als enige aangekoppeld hebben.
dan met een live-cd/live-usb ubuntu op de externe hd installeren, en vervolgens in de pc die je gaat gebruiken de bootvolgorde zo zetten dat hij eerst boot vanaf de externe hd, en als die er niet in zit, dan van de interne hd. Dit heeft als nadeel wel dat je dus de hd moet afkoppelen als je geen ubuntu wilt gebruiken.. Het is wel sneller dan de live-usb manier hierboven.

LET OP:
Beide mogelijkheden zijn redenaties van mij, die denk ik zouden moeten kunnen. Ik heb t nooit geprobeerd, dus weet het niet zeker...

hebben verder mensen nog ideeën?
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Offline SjorsRw

  • Lid
Re: Ubuntu op externe hardeschijf (voor Mac & Windows)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/03, 07:39:55 »
Ik had gister een post geplaats over hoe ik een ubuntu boot stick kan maken voor mac, nu werd ergens anders aangeraden dit via bootcamp te doen. Heb een beetje gegoogled en rEFIt geinstalleerd, best handig overigens, maar nu, probeer ik ubuntu te installeren met de "bekende" error: 'unable to find a medium containing a live file system' op verschillende fora staat dat het wel mogelijk is deze te omzeilen maar de oplossing is nergens te vinden. Iemand ideeen?