Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS  (gelezen 3563 keer)

Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Gepost op: 2011/06/21, 23:25:05 »
Hoi allemaal,

Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan. Steeds meer mensen komen bij mij aan met klachten en als ik eens goed rondkijk snap ik heel goed waarom.
Gezien (bijna alle) bezoekers bij onze helpdesk bij ons komen met een simpel probleem waarop sommigen al 2 maanden worden bezig gehouden met allerlij moeilijke tutorials en blokken met code terwijl het in enkele klikken opgelost kan worden vind ik persoonlijk te gek voor woorden. Het is hier dan wel geen professionele helpdesk maar misschien is het toch tijd dat er weer eens iets veranderd

Gezien ik toch al bezig ben met het samenstellen van workshops kan er dus nog best een bij. Ik heb dus besloten om een workshop te gaan maken waarin je kan leren hoe je antwoord moet geven op een forum een ook vooral waneer. Een belangrijk onderdeel hierin is gewoon goed lezen, duidelijke antwoorden geven die aansluiten bij het niveau van de persoon met het probleem.

Om een indruk te kunnen krijgen van de interesse voor deze workshop kan je je nu al aanmelden. Vermeld AUB ook je niveau en je woonplaats zodat we in kunnen schatten of we de workshop in-person of online gaan houden.

Als er zaken zijn die je graag behandeld zou willen zien in de workshop dan kan je dat natuurlijk ook melden zodat ik het mee kan opnemen.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/22, 07:19:44 »
Is het gratis?

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/22, 11:09:43 »
Just my 2 cents, maar waarom pak je dit niet op binnen het ubuntu-mwanzo-nl kader? Dat is bedoeld voor de opvang en training van nieuwe gebruikers die actiever willlen worden?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/22, 14:42:03 »
Just my 2 cents, maar waarom pak je dit niet op binnen het ubuntu-mwanzo-nl kader? Dat is bedoeld voor de opvang en training van nieuwe gebruikers die actiever willlen worden?

Het zou perfect in/binnen de doelstellingen passen.
: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/Workshop  (voor de praktische kant op de wiki)
: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/  (doelstellingen/achtergronden van het initiatief)

Iedereen die zoiets als workshops wil opzetten is van harte uitgenodigd. De infrastructuur: IRC kanalen, een wiki, en de aankondigingen
zijn voor rekening van mwanzo-nl, dat hoeft de workshopgever allemaal niet zelf op te zetten, cq uit te vinden, of te regelen.

#ubuntu-nl-mwanzo is ons teamkanaal op Freenode IRC.

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/22, 16:00:04 »
@tiempjuuh : Natuurlijk is het gratis ;)

Just my 2 cents, maar waarom pak je dit niet op binnen het ubuntu-mwanzo-nl kader? Dat is bedoeld voor de opvang en training van nieuwe gebruikers die actiever willlen worden?

Gezien het probleem niet alleen speelt binnen de Ubuntu gemeenschap, dat is slechts de grootste club in Nederland. Het word ook echt geen workshop Les geven in Ubuntu maar Eerste Hulp Bij Gratis Open Source Software Ondersteuning. Natuurlijk is alles wat we maken open source dus mag het ook best op de mwanzo wiki komen.

We gaan nu ongeveer beginnen met het opzetten van een hoop mini-workshops en informatieve presentaties die allemaal geupload worden op onze sourceforge pagina dus als er iets tussen zit dan mag dat natuurlijk gebruikt worden. Word voornamelijk basis computergebruik met FOSS voor mensen die net weten wat een computer is maar ook de langverwachtte workshops: Linux respins for dummies en Android hacken voor beginners :)

De licentie van de workshops zal een aangepaste CC licentie worden. De workshops mogen door iedereen klassikaal gegeven worden maar als vergoeding mag niet meer gevraagd worden dan het gezamenlijk vergoeden van de onkosten voor de ruimte en eventuele materialen

Meer info op http://digitaalduurzaam.nl
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/23, 10:13:25 »
Iedereen is vrij om zijn eigen jeuk te krabben  ;)

Maar ik snap de redenering niet. Het lijkt mij praktischer om én gebruik te maken van een reeds bestaande infrastructuur én de ervaring van mwanzo en een boel anderen binnen de Ubuntu-gemeenschap om dit soort workshops voor meer beginnende gebruikers van Linux en open source in het algemeen. De licenties van de wiki et cetera staan een breder gebruik toe. Nu kiezen jullie voor een ontwikkeling van 'buitenaf', met veel minder beschikbare hulpbronnen (mensen, infrastructuur). Aanhaken bij 'slechts de grootste club in Nederland' lijkt mij de verstandiger weg.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/23, 10:40:14 »
Hey, ik vind dit een mooi initiatief!

Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan. Steeds meer mensen komen bij mij aan met klachten en als ik eens goed rondkijk snap ik heel goed waarom.
Je hebt het hier specifiek over dit Ubuntu-forum. Je wilt dit 'probleem' oplossen met workshops e.d. Ik denk wel dat je deze groep het beste bereikt via deze gemeenschap. Dus daarom zou ik overwegen om Mwanzo hier actief bij te betrekken. Of je nou workshops via Mwanzo geeft of niet is een tweede. Maar het actief betrekken van de Ubuntu-gemeenschap lijkt me niet verkeerd.

Je zegt dat de kwaliteit achteruit is gegaan. Hierbij heb ik een aantal vragen:
 - Wanneer was de kwaliteit nog wel goed? Waaraan zie (meet) je dat het toen WEL goed was?
 - Wat is er veranderd waardoor de kwaliteit is achteruit gegaan? Wat zijn knelpunten?
 - Wat moet er veranderen om die kwaliteit weer op hetzelfde niveau te krijgen als vroegah.
Deze vragen kun je misschien niet zo 1, 2, 3 beantwoorden. Maar lijkt me wel goed om hier eventjes bij stil te staan.

Just my 3 eurocents...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/23, 13:57:05 »
Hey, ik vind dit een mooi initiatief!

Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan. Steeds meer mensen komen bij mij aan met klachten en als ik eens goed rondkijk snap ik heel goed waarom.
Je hebt het hier specifiek over dit Ubuntu-forum. Je wilt dit 'probleem' oplossen met workshops e.d. Ik denk wel dat je deze groep het beste bereikt via deze gemeenschap. Dus daarom zou ik overwegen om Mwanzo hier actief bij te betrekken. Of je nou workshops via Mwanzo geeft of niet is een tweede. Maar het actief betrekken van de Ubuntu-gemeenschap lijkt me niet verkeerd.
Wat ik een beetje jammer vind is dat wanneer je bij een andere gemeenschap aankomt met een idee dat ze dan meegaan in je idee. Wat altijd gebeurt binnen de Ubuntu gemeenschap is dat een idee meteen Ubuntu gemaakt moet worden. Dat zit mij en vele anderen een beetje tegen. Om het eens filosofisch uit te drukken; Ubuntu draait om de wereld, de wereld niet om Ubuntu.


Citaat
Je zegt dat de kwaliteit achteruit is gegaan. Hierbij heb ik een aantal vragen:
 - Wanneer was de kwaliteit nog wel goed? Waaraan zie (meet) je dat het toen WEL goed was?
 - Wat is er veranderd waardoor de kwaliteit is achteruit gegaan? Wat zijn knelpunten?
 - Wat moet er veranderen om die kwaliteit weer op hetzelfde niveau te krijgen als vroegah.
Deze vragen kun je misschien niet zo 1, 2, 3 beantwoorden. Maar lijkt me wel goed om hier eventjes bij stil te staan.

Just my 3 eurocents...

1- tussen 2005 en ongeveer 2009 werd DIT forum wereldwijd genoemd als het beste informatieve Ubuntu (soms zelfs Linux) forum om je info op te zoeken. Een dergelijke stelling heb ik al lang niet meer voorbij zien komen.
2- Door de toestroom van gebruikers is het hier zeker minder ordelijk geworden, word er steeds meer offtopic commentaar gegeven en korte onduidelijke antwoorden. Hier hoor ik regelmatig klachten over en ken zelfs redelijk wat personen die vrijwel niet meer op het forum willen komen.
3- Wat er moet veranderen is het aanleren van de juiste manier van hulpverlenen aan de personen die dit serieus willen aanpakken en het aanspreken van personen die continu onzin en offtopic antwoorden geven. Natuurlijk mogen mensen die continu ondoordachte antwoorden geven zonder te lezen (de wedstrijd Ubuntero) aan te spreken op gedrag op misschien gewoon een manueel puntensysteem in te voeren zodat mensen aan het aantal sterren wat iemand heeft kunnen zien of het de moeite waard gaat zijn om hun uitleg te lezen. Dit werkt erg goed op andere fora en is zeer gemakkelijk te implementeren.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/23, 14:18:08 »
Hey, ik vind dit een mooi initiatief!

Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan. Steeds meer mensen komen bij mij aan met klachten en als ik eens goed rondkijk snap ik heel goed waarom.
Je hebt het hier specifiek over dit Ubuntu-forum. Je wilt dit 'probleem' oplossen met workshops e.d. Ik denk wel dat je deze groep het beste bereikt via deze gemeenschap. Dus daarom zou ik overwegen om Mwanzo hier actief bij te betrekken. Of je nou workshops via Mwanzo geeft of niet is een tweede. Maar het actief betrekken van de Ubuntu-gemeenschap lijkt me niet verkeerd.
Wat ik een beetje jammer vind is dat wanneer je bij een andere gemeenschap aankomt met een idee dat ze dan meegaan in je idee. Wat altijd gebeurt binnen de Ubuntu gemeenschap is dat een idee meteen Ubuntu gemaakt moet worden. Dat zit mij en vele anderen een beetje tegen. Om het eens filosofisch uit te drukken; Ubuntu draait om de wereld, de wereld niet om Ubuntu.
Begrijp me aub niet verkeerd. Ik bedoel niet dat je het onder de naam van Ubuntu ofzo moet doen. Maar dat als je deze gemeenschap óók wilt bereiken, het erg goed kan helpen als je deze gemeenschap er actief bij betrekt. Ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die het met je eens zijn en graag met je willen meedenken. Ik zie het dus als samenwerken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/23, 14:24:20 »
Even een quootje

Citaat
Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan. Steeds meer mensen komen bij mij aan met klachten en als ik eens goed rondkijk snap ik heel goed waarom.
Gezien (bijna alle) bezoekers bij onze helpdesk bij ons komen met een simpel probleem waarop sommigen al 2 maanden worden bezig gehouden met allerlij moeilijke tutorials en blokken met code terwijl het in enkele klikken opgelost kan worden vind ik persoonlijk te gek voor woorden. Het is hier dan wel geen professionele helpdesk maar misschien is het toch tijd dat er weer eens iets veranderd

Is het dan raar dat wij in eerste instantie een vertaling maken naar een verbetertraject voor het Ubuntu-forum? Jouw eerste kritiekpunt gaat over het Ubuntu-forum. Een aantal van ons vindt het dan raar dat je dan geen gebruik maakt van de mogelijkheden die de Ubuntu-gemeenschap zelf beschikbaar heeft. Dat heeft niets te maken met "de wereld draait om Ubuntu", maar alles te maken met de insteek die je zelf kiest voor dit initiatief.

Voor alle duidelijkheid: ik ben voor een verbetertraject. Ik zeg al een tijdje dat de beschikbare hulpbronnen niet geschikt zijn voor volgende generaties beginnende gebruikers (IRC, wiki, forum) en dat krijg ik ook bevestigd. Wat ik wel raar vind, is dat je kritiek hebt op de lappen code, en vervolgens op jullie site mensen doorverwijzen naar een Sourceforge-pagina die het installeren moet vereenvoudigen  (http://sourceforge.net/projects/openinloop/files/). De drempel naar die pagina is m.i. even hoog.

Wat ik maar wil zeggen is dat het best lastig is voor verschillende groepen beginnende gebruikers te bepalen wat het juiste instapniveau is. De gemeenschap ontwikkelt zich voortdurend en zal zich moeten aanpassen aan nieuwe groepen. Dat spanningsveld voel je ook in het forum. Een initiatief als Ask Ubuntu is ook niet zomaar tot stand gekomen (al vind ik het een onoverzichtelijk onding). Of het opzetten van een reeks alternatieve websites (ook even verwijzend naar de Linux drivers site) en nieuwe workshops met een paar mensen een betere oplossing is? Persoonlijk vind ik het jammer van de energie, maar dat komt wellicht ook omdat in de afgelopen jaren meer van dit soort initiatieven heb zien starten en zien doodbloeden.

Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/23, 17:52:30 »
Is het dan raar dat wij in eerste instantie een vertaling maken naar een verbetertraject voor het Ubuntu-forum? Jouw eerste kritiekpunt gaat over het Ubuntu-forum. Een aantal van ons vindt het dan raar dat je dan geen gebruik maakt van de mogelijkheden die de Ubuntu-gemeenschap zelf beschikbaar heeft. Dat heeft niets te maken met "de wereld draait om Ubuntu", maar alles te maken met de insteek die je zelf kiest voor dit initiatief.
Dat vind ik inderdaad niet raar als ik het zo terug lees  :rolleyes:

De insteek waar vanuit ons project opereert is om Linux en Open source software zo algemeen mogelijk te documenteren en behandelen. Wel raden we op onze site Ubuntu en PClinuxOS aan voor beginners maar verder willen we het graag zo algemeen mogelijk houden en mensen de vrijheid geven om zelf een keuze te leren maken. We willen daarom wel graag samenwerken met andere partijen maar om het voor iedereen gelijk te houden lijkt het mij niet bevordelijk om bv vanuit een Ubuntu site te gaan werken, als er ook personen van PClos, Mandriva, Mint, Pardus, Gentoo of Suse NL willen meewerken. Mij lijkt een neutrale werkplek dan toch wel de beste oplossing om onderling gezanik te voorkomen.

 
Citaat
Wat ik wel raar vind, is dat je kritiek hebt op de lappen code, en vervolgens op jullie site mensen doorverwijzen naar een Sourceforge-pagina die het installeren moet vereenvoudigen  (http://sourceforge.net/projects/openinloop/files/). De drempel naar die pagina is m.i. even hoog.
Mij leek het downloaden van een debje wat je vervolgens aanklikt zoals in Windows wat daarna geinstalleerd word in software-center net iets gebruiksvriendelijker dan een repository toevoegen dus vandaar dat het zo is opgelost.

Citaat
Wat ik maar wil zeggen is dat het best lastig is voor verschillende groepen beginnende gebruikers te bepalen wat het juiste instapniveau is. De gemeenschap ontwikkelt zich voortdurend en zal zich moeten aanpassen aan nieuwe groepen. Dat spanningsveld voel je ook in het forum. Een initiatief als Ask Ubuntu is ook niet zomaar tot stand gekomen (al vind ik het een onoverzichtelijk onding). Of het opzetten van een reeks alternatieve websites (ook even verwijzend naar de Linux drivers site) en nieuwe workshops met een paar mensen een betere oplossing is? Persoonlijk vind ik het jammer van de energie, maar dat komt wellicht ook omdat in de afgelopen jaren meer van dit soort initiatieven heb zien starten en zien doodbloeden.
Mij lijkt het juist een goed idee om enkele algemene sites op te zetten waarop je doorgeleid kan worden naar de bestaande bronnen om zo een koepel te creeren over de Nederlandse open source clubjes en daar een open source gemeenschap van te maken. De reden dat de driver site niet is ondergebracht bij een Linux project heeft er ook weer mee te maken dat het een Linux driver site betreft, niet een Linux distributie driver site maar een plek waar je oa terecht kan om te kijken welke distributies de mogelijkheid bieden om jouw hardware probleemloos te laten draaien. Ik vind niet dat je een dergelijk project kan onderbrengen op bv linuxdrivers.ubuntu-nl.org want dat zou een verkeerd beeld scheppen van de inhoud van zo'n site. Als je kijkt naar de indeling van het forum dan zou dat toch duidelijk moeten zijn, geen vragen over Debian of Ubuntu, wel over deb paketten.

Begrijp mij ook niet verkeerd (ookal maak ik het vaak moeilijk) maar ons doel is echt vooral om een neutrale plek te creeren waar alle verschillende Nederlandse clubjes samen hun eigen ding kunnen doen en op deze manier dus een centraal nederlands Linux platform te worden. Gezien alles wat vanuit de club gemaakt word  kan dus ook gemakkelijk worden aangepast om de kleine distributie-specifieke verschilletjes in op te nemen en te versprijden binnen hun eigen gemeenschap. Lijkt mij de ultieme manier van samenwerken maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk.

We staan ook altijd open voor kritiek, verandering en vrijwilligers. Registraties zijn inmiddels vrij en open op onze nieuwe site dus eenieder die graag meehelpt is welkom.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/23, 19:04:40 »
Het initiatief heeft hier aandacht gehad nu, ik zou zeggen veel succes!
duidelijk ook:

je pijnpunt:
Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan
je oplossing:
De insteek waar vanuit ons project opereert is om Linux en Open source software zo algemeen mogelijk te documenteren en behandelen.  :rolleyes:





Re: Workshop Hulpverlening bij Linux en FOSS
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/25, 17:03:15 »
Het initiatief heeft hier aandacht gehad nu, ik zou zeggen veel succes!
duidelijk ook:

je pijnpunt:
Sinds enkele jaren is Ubuntu erg populair geworden maar ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg dat de kwaliteit van de hulp hier op het forum daar behoorlijk op achteruit is gegaan
je oplossing:
De insteek waar vanuit ons project opereert is om Linux en Open source software zo algemeen mogelijk te documenteren en behandelen.  :rolleyes:

Kan ik uit je rode teksten opmaken dat je er anders over denkt, er nog vraagtekens bij zet en deze discussie gewoon beu bent??
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN