Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04  (gelezen 1398 keer)

Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Gepost op: 2008/08/29, 11:13:32 »
Heb een tijdje geleden 7.10 geïnstalleerd - een hele verbetering na mijn ervaringen met RedHat jaren geleden.
Ubuntu staat op een PC die in een Windows netwerk hangt, met o.a. een PC (Windows 2000) die dienst doet als file- en printserver. Met 7.10 kon ik de shares en printer op die PC zonder problemen gebruiken.
Nadat ik heb geüpgrade naar 8.04 (Het gebruik van de installatie-CD liep vast in een commandprompt achter Busybox v1.1.3 en initramfs, zie andere thread op dit forum) werkte alles prima, maar het netwerk kon ik niet langer zien. De Windows PC, shares en printer zijn totaal onzichtbaar. Via smb in Firefox (smb://10.0.0.140) kan ik de shares wel zien, maar via "Connect to server" krijg ik de melding "Can't display location "smb://10.0.0.140/"". Samba is geïnstalleerd, de meest recente versie.

Wat kan ik hier aan doen? Ik wil weer gewoon de shares via het netwerk kunnen gebruiken, net zoals dat kon met 7.10.

Of zal ik eem image met 7.10 terugzetten (het staat op een multiboot systeen). Heeft 8.04 überhaupt wel voordelen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Fokke Nauta

Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/29, 11:31:59 »
Met 8.04 moet het ook lukken. Lijkt erop dat het met de upgrade niet goed is gegaan.
Jammer dat een verse installatie niet lukt. Was de installatie CD wel goed?
Je zou een originele kunnen krijgen...

Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/29, 11:49:15 »
Met 8.04 is het eerder ook niet gelukt. Ik heb het al eens eerder geïnstalleerd (het lukte toen wel van dezelfde CD). De CD is toen gecontroleerd en was OK.
Omdat ik toen met 8.04 geen netwerk had en de server niet kom bereiken, heb ik het gede-installeerd en heb opnieuw 7.10 geïnstalleerd. Toen werkte het weer goed. Ik denk dus niet dat het aan een niet goed gelukte upgrade ligt, maar aan hoe 8.04 met het netwerk omgaat en in het bijzonder met Windows systemen.

Offline elgl

  • Lid
Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/31, 12:32:14 »
Dit werkt wel, echter met een kleine omweg, ik denk dat het een bug is in 8.04. Ik krijg deze melding ook. Maar als ik dan nog een keer dubbelklik op het icoontje op mijn bureaublad vraagt hij nog een keer om een wachtwoord, na dit nog een keer ingevuld te hebben krijg ik altijd gewoon verbinding.

Wanneer ik de share handmatig mount krijg ik geen foutmelding en werkt alles normaal

sudo mount -t smbfs //x.x.x.x/share /media/share -o username=user,password=wachtwoordwaarbij,
x.x.x.x het ip adres van de server is
share de share naam is
user, de gebruikersnaam
en wachtwoord, het wachtwoord van de gebruiker

Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/01, 11:29:50 »
Bedankt. Ik heb het geprobeerd maar bij mij lukte het niet; ik kreeg een uitleg over de opties van mount te zien. Misschien omdat er een spatie in de username zit?

Dan nog: Dan zou ik dit iedere keer voor iedere share moeten doen. Terwijl wat ik wil, is één icon op de desktop voor de gehele server. Zo had ik dat in 7.10. Als je die opent, zie je alle shares.

Dus toch maar terug naar 7.10, lijkt me ...

Offline elgl

  • Lid
Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/02, 20:56:10 »
Dan zou het kunnen dat je smbfs niet geïnstalleerd hebt. Een spatie in de gebruikersnaam is nooit een goed idee. Juist van wege dit soort problemen. Je kunt de gebruikersnaam tussen "" zetten zodat deze als hele string gezien wordt, misschien dat dit dan wel werkt.

Wat hier in ieder geval werkt om zo'n koppeling op het bureaublad te maken is, rechts klikken op het bureaublad -> create launcher. Dan verschijnt er een klein schermpje. Daar vul je het volgende in,

Type, Application
Name, Server
Command, nautilus smb://x.x.x.x
comment, windows shares op de server

Waarbij, x.x.x.x het ip adres van de server is.

Kan Windows PC niet meer vinden na upgrade 7.10 naar 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/03, 11:13:13 »
Smbfs? Geen idee, ik heb samba geïnstalleerd.
Helaas komen de dubbele gebruikersnamen uit de Windows-hoek. We moeten het er maar mee doen.

Maar het maken van zo'n launcher bleek de oplossing. Dit is precies wat ik wilde.
Bedankt. Probleem opgelost.

Groeten,
Fokke