Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows7 verwijderen  (gelezen 2357 keer)

Offline pauw

  • Lid
Windows7 verwijderen
« Gepost op: 2012/08/28, 00:16:38 »
Hallo,

Ik ben nu ongeveer een weekje aan het werken met Ubuntu 12.04.1 LTS en heb hier naast ook Windows7 op staan.
Nu bevalt Ubuntu mij wel heel erg en zou ik graag W7 volledig willen verwijderen en enkel op Ubuntu verdergaan.
Ik heb al wat gegoogled en op dit forum gekeken maar vond niet direct een goede handleiding.
Iemand een makkelijke en efficiënte manier?

Ben nog maar beginner trouwens.

Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/28, 00:42:22 »
Ik raad aan, om dat nu nog niet te doen. Je begint pas, en je kan ooit tegen iets aanlopen waar je alleen een Windowsoplossing voor weet. Zeker als je haast hebt, is het dan gewoon makkelijk om even W. op te starten. Scheelt dan een hoop frustratie en ergernis.

Zelf ben ik al zes jaar geleden volledig op Linux overgestapt, maar zo heel af en toe gebruik ik W. nog. Eigenlijk uitsluitend voor het bijwerken van m'n TomTom, omdat daarvoor alleen een W.-progje beschikbaar is. Ongeveer 1 x per maand dus, maar toch.

En trouwens: je hebt al betaald voor die W.-licentie; waarom zou je 'm wegdoen? Verruim je mogelijkheden liever dan ze te beperken.... Daar is tweevoudige opstart voor uitgevonden. :)

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/28, 00:51:24 »
Het hangt er natuurlijk vanaf wat diegene met zijn/haar PC doet. Misschien wel te weinig om ook maar te denken aan Windows 7 ooit nog nodig te hebben :)

Offline pauw

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/28, 01:04:13 »
Heb W7 helemaal niet nodig. Ubuntu werkt veel sneller en ziet er veel mooier uit imo.
Probleem is gewoon dat ik maar een harde schijf van 120GB heb...

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/29, 10:53:38 »
Om te beginnen: voordat je partities aan gaat passen altijd een backup van al je belangrijke data op een andere schijf maken.

Om windows te verwijderen moet je van de live cd/usb opstarten, en dan 'ubuntu uitproberen' kiezen. Als je dan op de desktop bent moet je het programma 'gparted' starten. Daarmee kan je de windows partities verwijderen (van type ntfs of fat), en vervolgens de vrije ruimte aan de partitie van ubuntu (type ext3 of ext4) toevoegen.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/29, 11:44:02 »
@Redmar:
- in GParted ook een nieuwe bootflag plaatsen ? Staat normaal bij Windows.
- is alles opnieuw niet het best ? De partitie die vooraan staat ... die staat toch ook op de binnenste zijde van de schijf. Hoe dichter bij het
  binnenste, hoe sneller (rpm) het systeem toch ? Of theorie die je niet merkt in Linux ?

Maar ook ik hou Windows. Zou eerder een 2e schijf plaatsen bij gebrek.
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/29, 21:00:10 »
@Redmar:
- in GParted ook een nieuwe bootflag plaatsen ? Staat normaal bij Windows.
- is alles opnieuw niet het best ? De partitie die vooraan staat ... die staat toch ook op de binnenste zijde van de schijf. Hoe dichter bij het
  binnenste, hoe sneller (rpm) het systeem toch ? Of theorie die je niet merkt in Linux ?

Maar ook ik hou Windows. Zou eerder een 2e schijf plaatsen bij gebrek.
Dat laatste is altijd het geval, pure fysica.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/29, 21:18:12 »
Heb W7 helemaal niet nodig. Ubuntu werkt veel sneller en ziet er veel mooier uit imo.
Probleem is gewoon dat ik maar een harde schijf van 120GB heb...

Kijk dat zijn de echte diehards.
Niks geen gezemel van ja maar tis betaald enzo.
Ja Pauw, het gros is hier nog steeds windows verslingerd en buitelt over elkaar heen met wat te doen met vooral dualboot.

Mocht je nu écht windows eens nodig zijn voor iets als Garmin of Tomtom.. zet het dan in virtualbox. Kun je er direkt bij en over en weer ipv opnieuw opstarten telkens.

maw, flikker de hele boel er af als je eventueel te bewaren data veilig gesteld hebt en enkel nog Ubuntu 12.04
Je leven zal een stuk aangenamer worden.
Tuurlijk zijn er nadelen. Een website/filmpje wat enkel op windows werkt? Gewoon boycotten en focussen op leukere zaken.

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/29, 21:25:43 »
Heb W7 helemaal niet nodig. Ubuntu werkt veel sneller en ziet er veel mooier uit imo.
Probleem is gewoon dat ik maar een harde schijf van 120GB heb...

Kijk dat zijn de echte diehards.
Niks geen gezemel van ja maar tis betaald enzo.
Ja Pauw, het gros is hier nog steeds windows verslingerd en buitelt over elkaar heen met wat te doen met vooral dualboot.

Mocht je nu écht windows eens nodig zijn voor iets als Garmin of Tomtom.. zet het dan in virtualbox. Kun je er direkt bij en over en weer ipv opnieuw opstarten telkens.

maw, flikker de hele boel er af als je eventueel te bewaren data veilig gesteld hebt en enkel nog Ubuntu 12.04
Je leven zal een stuk aangenamer worden.
Tuurlijk zijn er nadelen. Een website/filmpje wat enkel op windows werkt? Gewoon boycotten en focussen op leukere zaken.
Ach, welnee. De mensen die een voorzichtige aanpak aanraden in plaats van meteen in het diepe te springen, doen dat waarschijnlijk uit eigen ervaring of die van anderen. Je hebt niets te verliezen, behalve dan wat schijfruimte.

Een in mijn ogen haastige beslissing als deze kan alleen maar voor ongemak zorgen later...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/29, 21:25:58 »
Niks geen gezemel van ja maar tis betaald enzo.
Ja Pauw, het gros is hier nog steeds windows verslingerd en buitelt over elkaar heen met wat te doen met vooral dualboot.
Van dik hout zaagt men planken. Met verkeerde been uit bed gestapt?

Dit soort praat pik ik niet. Wat ik doe, is m'n gezonde boerenklompenverstand gebruiken en met beide benen op de grond blijven staan. Poten in de klei. Vanuit die houding adviseer ik anderen. Wat ze ermee doen is hun zaak, maar ik accepteer geen scheldpartij.

O.a. mijn advies geeft jou blijkbaar aanleiding om elementaire omgangsnormen uit het (ideologisch verblinde?) oog te verliezen. Onaanvaardbaar gedrag.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/29, 21:31:31 door Pjotr »

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/29, 21:29:05 »
Correct me if I'm wrong maar volgens mij bedoelde Dave het niet kwaad. Ik lees er althans geen insinuatie in naar iemand.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/29, 21:40:10 »
Pik ik niet, Saint Pjotr ? Accepteer geen scheldpartij ? Wat ga je doen dan ? Heb je een AK ofzo ?
Je verricht heel goed werk, maar beetje rustig aan, man !
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/29, 22:25:09 »
Idd, een scheldpartij zou ik de reactie van Dave niet willen noemen. Neemt niet weg dat ik het eens ben met Pjotrs eerste reactie. Ik heb meerdere keren op Ubuntufora mensen eerst enthousiast de loftrompet horen blazen over Ubuntu (hoevel beter dan Windows het wel niet is) en vervolgens haken ze na een paar dagen als een Windowsspecifiek dingetje niet werkt zo weer af.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/30, 16:02:54 »
Ik kocht laptops met voorgeinstalleerde windows(doe geen laptops meer tegenwoordig) en veegde ze schoon. Gewoon omdat die dingen veel goedkoper(veel minder duur) zijn dan wanneer je op zoek gaat naar een exemplaar zonder windows.
Dus dat argument van tis toch betaald geef ik niks om. Zo veegden we ook massaal Vista er af en later win7 ondanks betaald om XP er op te zetten(nu lastiger met veel types hardware dus begin er in principe niet meer aan) en je kent de laptops niet meer terug.
Dat Pjotr er anders over denkt moet hij zelf weten maar we zitten hier op een Linux forum en vrijwel het enige wat je leest is de loftrompet over windows en daar vooral zuinig op zijn.
Ik heb geheel niets tegen Pjotr en zou niet weten waarom ik op hem zou willen schelden of op wie dan ook.
Mijn humeur is prima. Stap overigens altijd uit naar het voeteneind dus met 2 voeten tegelijk op de grond ook nog :-)
Vind dat de topicstarter prima op weg is en we zijn hier om eventueel te ondersteunen maar toch zeker niet om te waarschuwen vooral niet volledig op Linux over te gaan!!!!!!!
Het is daar dat ik op ageer, niet op welke persoon dan ook.
« Laatst bewerkt op: 2012/08/30, 16:05:23 door Dave »

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/01, 18:38:47 »
ach laat ook maar
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 18:40:18 door Dave »

Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/02, 09:46:17 »
Bwa zelfs al gooi je Windows er gewoon af, is het kalf nog lang niet verdronken hoor.
Op de occasie-markt zijn er zó veel computers te koop met een verse installatie van Windows (Vista, 7 , enz) dat je voor amper 200 € al gesteld bent met een laptopje of zelfs een flinke desktop, bovendien van redelijk goede merken en types.

Op zich is het leuk om te horen dat je Windows eraf gooit (wat op dit forum met luid gejuich zal onthaalt worden) , maar de bedenking van Pjotr (en vele anderen die hier niet posten) is wel degelijk correct; waarom zou je dat doen als je het beste van 2 werelden kan hebben ?
Dat is eveneens het sterke punt van Linux, dat je makkelijk meerdere besturingssystemen naast elkaar kan draaien.

Ikzelf heb ook een stand-alone laptop met Kubuntu, en eentje met Windows 7 apart dat ik enkel gebruik voor heel typische Windowszaken.

Het is maar een bedenking eh ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline morjos

  • Lid
Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/02, 16:40:33 »
Als ik hier mijn ervaring en gedacht eens mag plaatsen.....Ik draai nu 1PC en 1 laptop onder Ubuntu (sinds begin van het jaar ) en mijn nieuwste (4Gb RAM) nog onder Win7.

Ik heb ervaren dat je aan Ubuntu gewoon moet wennen als je windows kent en dat gaat nu eenmaal stap per stap. De raadgevingen en publi's van Pjotr hebben mij en ongetwijfeld vele anderen geweldig op weg gezet, dus de man verdient zéker geen scheldtyrade (en niemand die gratis hulp en advies geeft aan anderen).

Ik heb ook ervaren dat je windows (voor of tegen) gewoon nodig hebt nog (of dat een goede zaak is, is weer iets anders...Hr Gates behoort niet voor niets tot 1 der rijksten op aarde) maar als TomTom en Miomore Desktop ooit onder Linux kunnen draaien zal ik Windows niet meer nodig hebben en dus geen zuurverdiend geld afstaan voor het systeem, de antivirussen, de cleaningtools en wat al niet meer.

Met dualboot heb ik enkele jaren terug een slechte ervaring gehad (toen ik Ubuntu indertijd wilde verwijderen zag de PC de harddisc niet meer...resultaat nieuwe harde schijf mogen kopen), dus instaleer ikzelf op mijn nieuwe PC (voorlopig) nog geen Ubuntu.

Conclusie : In het PC-wereldje helpen de lamme en de blinde best elkander, dan komen ze beide vooruit.. ^-^

Gr
Jos



Re: Windows7 verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/02, 20:06:02 »
"dus de man verdient zéker geen scheldtyrade (en niemand die gratis hulp en advies geeft aan anderen)."

Dat verdient ie inderdaad niet, maar andersom had ie dat ook niet richting Dave hoeven doen. Respect komt van 2 kanten. Afgezien van dat incidentje in dit topic verricht ie inderdaad goed werk en ook ik gebruik zijn website naar volle tevredenheid :)

Verder ben ik het met je eens :)