Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)  (gelezen 3034 keer)

Offline dumble

  • Lid
Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Gepost op: 2010/12/09, 18:35:39 »
Goedemiddag (althans, misschien al avond daar in het koude Nederland/Belgie).

Ik heb een weekje geleden een netbookie gehaald hier in Chili. Een hoop problemen gelijk aan het begin, namelijk  BSOD in de voorgeinstalleerde win7starter. Dus ik memtesten, en wat bleek. De RAM was deffect. Dus ik heb deze gewisseld met een 1GB RAM-kaartje uit een oudere laptop. Waarom niet terugbrengen zul je zeggen? Dat ging niet, omdat ik over een weekie terug kom naar Europa, en techservice duurt minimaal 3 weken hierzo. Hoop gezeik dus!

Anyway, het werkt nu. Weliswaar met 1GB Ram, inplaats van de defecte 2GB. Maargoed.


Na de RAM-wissel, heb ik gelijk ubuntu netbook geinstalleerd.(voor de installatie, heb ik de moederbord BIOS eerst geupdate tot de laatste versie, ik had gehoord dat dit soms een hoop problemen voorkomt)
Ik heb gebruik gemaakt van pjotr's site. En ik heb alle noodzakelijke dingetjes gedaan (deel 1). Deel 2 en 3 moet ik nog doorlezen.

Hoewel het netbookie in principe goed functioneert (soms is de interface een beetje buggie), zijn er een aantal functies die niet werken. Hier is een lijst (van belangrijk naar onbelangrijk)
  • Ingebouwde microfoon werkt niet. Ik heb skype geinstalleerd, maar als ik de echotest doe speelt deze niet mijn stem terug. Ik hoor alleen geruis.
  • Functietoets (fn F3), om de touchpad uit te schakelen werkt niet. Dit is heel handig als je lange teksten wil typen. Vooral omdat dit netbookie erg klein is.
  • Clone-monitor werkt niet correct. Als ik de netbook verbind met een VGA-kabel aan mijn samsung LCD scherm krijg ik het niet aan de praat. Zie de screenshot, zodra ik op Apply klik, begint de boel te flippen. Flikkerende scherm op mijn netbook, en na 10 seconde flikkeren schakelt hij het samsung scherm weer uit. De optie 'same image in all monitors' werkt, maar dan krijg je vreemde resoluties.
  • Géén multitouch support
  • Functietoets (fn F7) werkt niet. Hiermee kan je het schermpie uitzetten

Hoe fix ik deze fouten?

Details:
Asus EeePC 1005PE
Intel Atom N450 1.66GHz
1GB ram
Bios Version 1202
Ubuntu 10.10 Netbook Edition
English (ga ik niet veranderen naar nl)
Alle updates geinstalleerd
Gecontrolleerd op restricted drivers.


EXTRA vragen:
  • Hoe voeg ik programma's toe aan de side-panel? Bijvoorbeeld de terminal.
  • Waar vind ik File-Manager Nautilis? De enigste manier om dit te openen is via de trashcan. Beetje vreemd..
  • Sidepanel is wat buggie, of alleen bij mij?
« Laatst bewerkt op: 2010/12/09, 18:37:53 door dumble »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/09, 18:46:32 »
Sidepanel is wat buggie, of alleen bij mij?

Niet alleen bij jou.... De netboekeditie van 10.10 heeft Unity als vensterbeheerder, en dat is helaas instabiele onbetrouwbare meuk. Niet alleen bij jou en mij, want het regent klachten. Bovendien vind ik de permanente hap uit de linkerkant van het scherm, het menu, beslist onpraktisch. Het scherm van een netboekje is al zo klein.

Probeer eens hoe een schone installatie van 10.10 uitpakt in de normale versie, met Gnome dus. Je kunt ook wel met Gnome inloggen bij de netboekversie, maar die mist toch het een en ander. Een schone lei is waarschijnlijk de kortste klap.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/09, 23:36:48 »
Ik heb eens iemand geholpen met zo'n netbookje en na een bios update waren zijn problemen (wireless, fn toetsen werking en schermhelderheid) automagisch op gelost...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/09, 23:41:16 »
Ik heb eens iemand geholpen met zo'n netbookje en na een bios update waren zijn problemen (wireless, fn toetsen werking en schermhelderheid) automagisch op gelost...

Belangrijke informatie! Zeker doen dus.

Offline dumble

  • Lid
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/09, 23:56:54 »
(voor de installatie, heb ik de moederbord BIOS eerst geupdate tot de laatste versie, ik had gehoord dat dit soms een hoop problemen voorkomt)

Ik ga niet weer de boel opnieuw instaleren. Hoewel de interface soms wat buggie is vind ik het toch prima werken. Eigenlijk is die sidepanel best handig, en in progammas kan je met de F11 knop gewoon volledig scherm krijgen. Werkt super eigenlijk..

Schermhelderheid, wireless, en sommige fn toetsen werken. Maar NIET de ingebouwde microfoon, dubbel scherm met vga kabel en de functietoets (fn F3) om touchpad uit te schakelen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/10, 07:36:59 »
Misschien heb je hier nog iets aan, alhoewel jouw problemen daarin niet door anderen worden gesignaleerd.
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks#Asus%20Eee%20PC%201005PE

Offline dumble

  • Lid
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/10, 22:46:24 »
nopez heb ik nie zoveel aan..

wireless functieknop bij mij doet het overigens wel prima.. (in tegenstelling tot wat ik lees op de hardware support wiki)

Offline dumble

  • Lid
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/12, 03:32:34 »
Er zijn geen manieren om dit te fixxen. Kan ik misschien de ingebouwde microfoon indentificeren en dan zelf op zoek gaan naar drivers? De microfoon is belangrijk, ik wil het namelijk gebruiken om te skypen. De rest valt mee te leven..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/12, 11:45:10 »
Probeer dit eens voor Skype:
http://sites.google.com/site/computertip/telefonie

Zo is het mij uiteindelijk gelukt in Skype.  :)

Offline dumble

  • Lid
Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/12, 23:53:54 »
Ik heb het zojuist kunne fixxen met een vergelijkbare oplossing:
http://hardware.guenmat.com/display/index.php?file=AsusSeashell.txt#anchor3

Ik heb het opgelost met de volgende commandos:
sudo apt-get install linux-backports-modules-alsa-maverick-generic
sudo apt-get install pavucontrol

Daarna via software center dit geinstalleerd:
PulseAudio Volume Control.

Daarna vinkje uitgezet bij skype, en bij pulse audio control linker op 10% en rechter op 90%.


Het werkt nu, alhoewel ik er geen bal van snap wat ik zojuist gedaan heb om het aan de praat te krijgen..

Re: Asus EeePC 1005PE + Ubuntu Netbook 10.10 (een paar vraagjes)
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/29, 13:03:13 »
De micro werkt hier nu ook maar kraakt verschrikkelijk, is hier iets aan te doen?