Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.  (gelezen 9845 keer)

Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Gepost op: 2014/08/08, 18:11:33 »
Ha mensen,

Wellicht is het opgevallen dat Chromebooks vrij goedkoop zijn. Vandaar dat ik de gok waagde en succesvol eentje ombouwde tot een Linuxbak.


Zie http://maikel.tiny-host.nl/it/chromebook.php

Groetjes!

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/08, 19:35:23 »
Jeetje zeg, waarom zo moeilijk? Waarom installeer je niet gewoon Linux (Ubuntu bijv.) als software erop? Dat is heel gemakkelijk en bespaart je een hoop moeite met vervangen van harde waren. Chrubuntu is echt niet de enige manier; je kunt ook een volwaardige dual-boot maken zodat je nooit in ChromeOS boot.
« Laatst bewerkt op: 2014/08/08, 19:37:25 door Vistaus »

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/09, 08:23:08 »
Nou nou zeg, jammer van al dit commentaar. Zeker als je bedenkt dat ik dit gemotiveerd heb in het artikel:

Citaat
Een aantal andere manieren om Linux 'te installeren' zijn op het internet te vinden, zoals Chrubuntu. Deze versies worden boven op Chromo OS ge-virtualiseerd. Het irritante is een fouttief opstartscherm en natuurlijk is de laptop nog steeds door Google ge-owned

Frederik

  • Gast
Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/09, 10:32:57 »
Nou nou zeg, jammer van al dit commentaar.

Dat vind ik begrijpelijk, dat had wel anders gekund maar ik snap het commentaar ook weer wel. Met een zekere bescheidenheid durf ik wel te beweren dat ik redelijk veel van computers weet, zowel op software- als hardware matig gebied. Maar een nieuwe laptop openen (wèg garantie) en de handelingen gaan doen die je omschreven hebt is mij 10x een brug te ver. Ik zou dat nooit zo doen. Voor iemand die niks meer heeft te leren is het waarschijnlijk een eitje. Als dat de doelgroep is. OK.

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/09, 10:43:09 »
Ik snap dat dit voor vele mensen een brug te ver is. Een stuk nieuw hardware bricken is natuurlijk niet tof. Zeker als het je +200,- heeft gekost. Over een jaar ofzo zullen deze laptops meer betaalbaar zijn voor dit soort trukendozen. Uiteindelijk vond ik het een appel en ei.

Echter om iets niet uit te schrijven of te doen, omdat het niveau schijnnaar nogal hoog ligt is natuurlijk totale onzin. Niets leukers om een stuk hardware om te buigen naar een Linuxdoos, imho. Zeker voor de specificaties die je terugkrijgt als je het durft.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/09, 11:36:48 »
Interessant! Over een tijdje zullen velen het wel willen proberen!

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/09, 12:06:14 »
Nou nou zeg, jammer van al dit commentaar. Zeker als je bedenkt dat ik dit gemotiveerd heb in het artikel:

Citaat
Een aantal andere manieren om Linux 'te installeren' zijn op het internet te vinden, zoals Chrubuntu. Deze versies worden boven op Chromo OS ge-virtualiseerd. Het irritante is een fouttief opstartscherm en natuurlijk is de laptop nog steeds door Google ge-owned

En blijkbaar heb je dus mijn post helemaal niet gelezen want je kunt ook Ubuntu of Bodhi in een volwaardige dual-boot zetten zonder te virtualiseren. Hopelijk lees je het nu dan wel...
(bron: eigen ervaring)

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/09, 19:50:25 »
Ik heb drie manieren geprobeerd, iets wat Groupon heet, de ander Chrubuntu en de manier op bios te flashen. Met de eerste twee moest je door een developers testbeeld met een dikke waarschuwing. Als je dan precies deed wat op het scherm stond, dan werd je volledige hardeschijf gewist.

Een hardeschijf vervangen is niet afdoende. Ik had namelijke de 16gb ssd vervangen voor een 120gb ssd. Overigens begreep ik dat elke Chromebook een andere benadering heeft. Deze laptop is op Amazone al te vinden voor 125usd,- refurbished. Een andere laptop met deze specificaties kom ik niet tegen ATM.

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/09, 20:20:03 »
@maikelonline: Dan heb jij een uitzonderlijk Chromebook want een fatsoenlijk dual-boot zonder wat jij beschrijft is gewoon mogelijk. Alleen als je in ChromeOS boot moet je CTRL+D doen of 30 seconden wachten, maar dat is het dan ook. Kies je voor Ubuntu/Bodhi dan boot je zonder problemen in Ubuntu/Bodhi. Niks geen BIOS-geflash.

Laten we het er maar op houden dat onze ervaringen kennelijk verschillen...

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/10, 19:59:00 »
Op http://sysmagazine.com/posts/204452/ staat de uitleg die je bedoeld. Je blijft dan in developers mode. Als je even niet oplet en op de spatiebalk drukt, wiped Chromeos de gehele hdd.


"Now at each loading you will see such screen. It are the warning that Hrombuk are in developer mode and check of the Operating system are disconnect. Unfortunately, it are messages in any way it are impossible to remove or hide. Push Ctrl + D for continuation of loading."

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/10, 20:20:45 »
Ja, die melding zie ik als voor ChromeOS kies. Maar dan nog, dan druk je op spatiebalk en dan? Dan wipet ie niet alles hoor, je krijgt eerst nog een bevestigingsscherm.

Re: Bouw een Acer Chromebook C710 om naar een Linux laptop.
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/10, 20:58:54 »
Citaat
Een hardeschijf vervangen is niet afdoende. Ik had namelijke de 16gb ssd vervangen voor een 120gb ssd.
Mijn vraag is of je niet gewoon de originele eruit kan halen en er dan een SSD met al een Ubuntu/Mint installatie erop, er in kan zetten.
Normaal kan dat bij een laptop, maar kan dat ook op een CHromebook?

Dat is mijn vraag.

Dat hangt ervanaf wat voor Chromebook je hebt. Als je een Chromebook met x86-processor hebt, dan kun je een SSD met 32-bits Ubuntu-installatie daarop inbouwen mits je maar een lege Stateful Partition erbij zet en die middels de ChromeOS TTY (volgens mij via je recovery-stick) aanduidt als zijnde Stateful Partition. Als je een Chromebook met ARM-processor hebt, kan je geen dual-boot maken en een SSD met voorbereide installatie kan dus ook niet (tenzij je die uit een andere ARM Chromebook haalt).