Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: En nu wordt Wayland ook geforkt  (gelezen 3507 keer)

En nu wordt Wayland ook geforkt
« Gepost op: 2013/03/24, 23:27:03 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMzNDk

* Vistaus zucht
En weer een fork... en ditmaal van de geroemde Wayland.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/24, 23:37:15 »
Och, een eenmansprojectje.... Dat zal weinig afbreuk doen aan het moederproject, denk ik.  :)

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/25, 00:36:36 »
Och, een eenmansprojectje.... Dat zal weinig afbreuk doen aan het moederproject, denk ik.  :)

Dat is waar, maarja, hij had ook gewoon verder kunnen gaan met bijdragen aan het moederproject naar mijn mening.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/25, 01:22:17 »
Och, een eenmansprojectje.... Dat zal weinig afbreuk doen aan het moederproject, denk ik.  :)

Dat is waar, maarja, hij had ook gewoon verder kunnen gaan met bijdragen aan het moederproject naar mijn mening.

Zijn patches werden heel traag of helemaal niet opgenomen, daarom dat hij een repo met zijn eigen patches is begonnen. Niet om te concurreren met Wayland, maar gewoon om zijn eigen patches een plaats te geven waar iedereen ze kan zien, uittesten en eventueel overbrengen naar Wayland zelf.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/25, 09:04:58 »
Het lijkt er inderdaad op dat deze fork juist bedoelt is om de ontwikkeling van Wayland te versnellen zodat er snel mogelijkheden getest kunnen worden. Klinkt vrij logisch, in plaats van eindeloos debatteren over welke kant het uit moet, gewoon een fork opzetten en het e.e.a. uitproberen. Prima bijdrage aan de ontwikkeling van Wayland lijkt me dan.

En, het succes van een opensource project is niet zelden af te lezen aan het aantal forks dat het oplevert. :)

Kijk maar eens naar de Ubuntu branch in de linux distro boom: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Distribution_Timeline.svg

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/25, 12:23:30 »
Toch geven al die forks een enorme verwarrende indruk voor noobs.
Of het moet zeer goed aangegeven worden hoe en wat....

maja tis niet anders zoveel mensen zoveel ideeen en smaken  :rolleyes:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline MKe

  • Lid
Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/25, 22:04:09 »
Het lijkt er inderdaad op dat deze fork juist bedoelt is om de ontwikkeling van Wayland te versnellen zodat er snel mogelijkheden getest kunnen worden. Klinkt vrij logisch, in plaats van eindeloos debatteren over welke kant het uit moet, gewoon een fork opzetten en het e.e.a. uitproberen. Prima bijdrage aan de ontwikkeling van Wayland lijkt me dan.

En, het succes van een opensource project is niet zelden af te lezen aan het aantal forks dat het oplevert. :)

Kijk maar eens naar de Ubuntu branch in de linux distro boom: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Linux_Distribution_Timeline.svg
Daar zijn branches voor. Forken werkt dit eerder tegen lijkt me. Dit lijkt een actie van iemand die op zijn teentjes is getrapt.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/25, 22:23:00 »
Inderdaad MKe.

Trouwens, het heeft nu zelfs een echte naam gekregen: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTMzNTY
En echte doelen en dus is het een eigen project geworden.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/25, 22:56:52 »
Daar zijn branches voor. Forken werkt dit eerder tegen lijkt me. Dit lijkt een actie van iemand die op zijn teentjes is getrapt.
Zit wat in dat je testen eerder doet in branches. :) Desalniettemin blijft het wat mij betreft een teken van een succesvol product als mensen het willen forken om er hun eigen draai aan te geven. Als er onenigheid is kan je eindeloos debatteren, of je splitst en gaat met twee versies productief verder, en dan blijkt vanzelf wel wat de beste oplossing was. Als je zo nodig een compromis moet sluiten, of één oplossing, dan weet je nooit of die andere oplossing beter was geweest.

Offline ichat

  • Lid
Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/25, 22:58:50 »
wat ik dan wel weer appart vind,  ubuntu doet het ook  (mir anyone)...  is mark ook aan het egotrippen?   of heeft wayland ondanks zijn aanzienlijk betere achtergrond toch net dat ene .... dat ene dat  xfree86 de nek om draaide en waar  xorg ook nooit echt onder vandaan heeft kunnen komen,  TOCH overgenomen als een vorm van legacy.  zou wayland ook vooral pooha blijken in plaats van code te verbeteren toe te voegen en vooral ook te schrappen...

 ik hoop echt dat we snel eens duidelijkheid gaan krijgen

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/25, 23:56:40 »
@ichat: Ubuntu doet het ook? Maar Mir is geen fork. Je moet wel het verschil snappen tussen iets eigens ontwikkelen of iets forken. En los van wat forken is, ik zeg ook niet dat Mir dé oplossing is. Bovendien hebben we een topic over Mir dus dat kunnen we beter daar bediscussiëren ;)

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/26, 10:48:30 »
Wayland gebruikt git, wat betekent dat zo goed als iedere developer toch al zijn eigen fork heeft... Aangezien iedereen zijn eigen repo met zijn eigen branches heeft, is het niet zozeer noodzakelijk om op de hoofdrepo een branch aan te maken (zoals je op cvs of svn zou doen). Je kan evengoed gewoon verder werken in je eigen repo en die apart publiceren.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline MKe

  • Lid
Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/26, 22:14:06 »
Wayland gebruikt git, wat betekent dat zo goed als iedere developer toch al zijn eigen fork heeft... Aangezien iedereen zijn eigen repo met zijn eigen branches heeft, is het niet zozeer noodzakelijk om op de hoofdrepo een branch aan te maken (zoals je op cvs of svn zou doen). Je kan evengoed gewoon verder werken in je eigen repo en die apart publiceren.
en dat is precies wat deze gast heeft gedaan.


Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/30, 14:45:58 »
Toch geven al die forks een enorme verwarrende indruk voor noobs.
Of het moet zeer goed aangegeven worden hoe en wat....

maja tis niet anders zoveel mensen zoveel ideeen en smaken  :rolleyes:
Noobs weten over het algemeen niet wat wayland is, dus in dit geval zou ik me daar niet zo druk over maken :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/31, 09:26:50 »
Toch geven al die forks een enorme verwarrende indruk voor noobs.
Of het moet zeer goed aangegeven worden hoe en wat....

maja tis niet anders zoveel mensen zoveel ideeen en smaken  :rolleyes:
Wow dat is een staaltje arrogantie. Vroeger in de DDR hadden ze 1 keus en 1 smaak, dan werd de definitie van vrijheid voor je bepaald. Gelukkig is het internet groot en bied OS de ruimte om te forken en te branchen.  Dat is een van de hoekstenen van OS. Er is een reden waarom dingen vaak geforkt worden en niet zelde zelfs beter worden dan het originele product.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/31, 09:28:57 door maikelonline »

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/31, 10:09:20 »

Wow dat is een staaltje arrogantie. Vroeger in de DDR hadden ze 1 keus en 1 smaak, dan werd de definitie van vrijheid voor je bepaald. Gelukkig is het internet groot en bied OS de ruimte om te forken en te branchen.  Dat is een van de hoekstenen van OS. Er is een reden waarom dingen vaak geforkt worden en niet zelde zelfs beter worden dan het originele product.

Maar dat gaf wel duidelijkheid, net zoals windows maar 1 ding heeft.
Ik blijf erbij dat forken (ook al is het voor een goed doel) de mensen teveel verward.
Of een noob dan niet weet wat wayland is of niet.
Op deze manier word ook heel Linux geforkt en alles wat geforkt is word weer geforkt, en ook die forken worden weer geforkt.
Linux is al anders dan andere OSen en het word op deze manier alleen maar steeds moeilijker om het allemaal uit te leggen aan iemand die nieuw is in dit linux wereldje.

2e nadeel is dat alle inspanning die geleverd word ook verdeeld word.

Forken kan voordelen hebben, maar het heeft ook heel veel nadelen, en dat heeft geen ruk te maken met arrogantie.....  >:(
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/31, 11:16:26 »
Dat heeft er alles mee te maken dat mensen denken keuzes voor andere te kunnen maken. De kracht van Linux was juist dat er altijd geforked kan worden. Als je het niet bevalt coded je het er tegen aan. en... sorry gaan wij nu Linux vergelijken met een product als Windows...

Volgens mij is Ubuntu zo distro die bijna al de keuzes voor je maakt, daarmee is de  'vork in vork in vork en de n00b weet niets meer' opgelost.  Om het argument te gebruiken dat het verwarrend is, is een drogreden.  Zoveel mensen, zoveel keuzes en smaken.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/31, 11:18:37 »
Ubuntu maakt keuze voor je? Vertel dat maar niet aan apt-get.

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #19 Gepost op: 2013/04/02, 18:36:44 »
Aha, kijk eens aan! Benieuwd naar de reacties van de voorstanders van forken alhier ;)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM0MTM

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #20 Gepost op: 2013/04/02, 21:20:22 »
Aha, kijk eens aan! Benieuwd naar de reacties van de voorstanders van forken alhier ;)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM0MTM

Leg eerst eens uit wat deze hele soapserie met forken te maken heeft?

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #21 Gepost op: 2013/04/03, 09:21:01 »
Aha, kijk eens aan! Benieuwd naar de reacties van de voorstanders van forken alhier ;)
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTM0MTM

Wat heeft dit met forken te maken? Je argumenten baseren op een persoon die teveel postzegels heeft gelikt?
« Laatst bewerkt op: 2013/04/03, 09:24:04 door maikelonline »

Re: En nu wordt Wayland ook geforkt
« Reactie #22 Gepost op: 2013/04/03, 13:13:24 »
Lol :) Dit topic begint met nieuws over een fork van Wayland, de link van Vistaus gaat daar precies over en Nunslaughter vraagt zich vervolgens af wat de connectie met forken is :D

Wat betreft mijn  reactie over forken en dat artikel:
Soms heeft de mogelijkheid tot forken ook z'n nadelen, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is dat er geforkt mag en kan worden. Het grote verschil tussen Linux en Windows is dat de eerste die vrijheid biedt, terwijl die laatste je in een keurslijf dwingt. Wat heb je liever?

Daarnaast komen er altijd weer projecten naar boven die populair zijn onder ontwikkelaars, zoals Gnome, KDE, Ubuntu en Android. Er blijven dus altijd wel enkele mainstream projecten over waar de meeste gebruikers, ook noobs, gebruik van maken en de meeste developers voor zullen blijven ontwikkelen (zoals de Linux Kernel). Dat een ander team een of andere obscure fork van bijvoorbeeld Gnome maakt, doet daar niet aan af.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."