Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkprinter  (gelezen 2778 keer)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Gepost op: 2007/05/28, 20:57:22 »
Ik maak gebruik van een USROBOTICS router met een printraansluiting. Helaas weet ik niet hoe ik onder ubuntu die printer aan de praat  moet krijgen.

Offline xpired

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/29, 13:31:23 »
Welk protocol gebruikt die printserver? LPR? Of IPP? of iets anders

CrazyCentaur

  • Gast
Netwerkprinter
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/29, 14:53:37 »
Citaat van: Janneman3000
Ik maak gebruik van een USROBOTICS router met een printraansluiting. Helaas weet ik niet hoe ik onder ubuntu die printer aan de praat  moet krijgen.
--Je hebt die printer al met een netwerkkabel verbonden met de router?

--Je bent al bezig geweest met Main menu > System > Administration > Printers en de drie stappen? Werd je printer automatisch als netwerkprinter herkend? Was er een printerdrover voor je printer? Kon je daarna een testpagina afdrukken?

:)

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/29, 16:40:42 »
Citaat van: xpired
Welk protocol gebruikt die printserver? LPR? Of IPP? of iets anders
Geen iedee die router zit op een paralelpoort waar die in steekt. Ik moet wel op iedere pc een progie installeren zodat ik een netwerkprinterpoort tussen de andere poorten staat, die ik dan moe toekennen aan de printer waarnaar ik afdruk.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/29, 16:47:40 »
Citaat van: CrazyCentaur
Citaat van: Janneman3000
Ik maak gebruik van een USROBOTICS router met een printraansluiting. Helaas weet ik niet hoe ik onder ubuntu die printer aan de praat  moet krijgen.
--Je hebt die printer al met een netwerkkabel verbonden met de router?

--Je bent al bezig geweest met Main menu > System > Administration > Printers en de drie stappen? Werd je printer automatisch als netwerkprinter herkend? Was er een printerdrover voor je printer? Kon je daarna een testpagina afdrukken?

:)
Nee die printer steekt in de paralelpoort op de router.
Bij printers heb ik al netwerkprinters willen toevoegen, maar als ik newerkscan doe vindt die hem niet.
Bij windows was mijn printerpoort USR8022PRT maar als ik dit ingeef werkt he ook niet.

CrazyCentaur

  • Gast
Netwerkprinter
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/29, 18:23:17 »
Dat is bijzonder: je hebt dus een printer aan een router hangen met een parallelle kabel! Eigenlijk is het dan geen netwerkprinter. Dus die router moet de computer zijn die print. En dat deel je dan met andere computers. Ik vermoed dat je die printer van je router via Samba kunt delen. Voeg eens een printer toe die met Samba werkt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoe dat gaat, misschien moet je het IP-nummer van je router dan ingeven?

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/29, 18:30:53 »
Citaat van: CrazyCentaur
Dat is bijzonder: je hebt dus een printer aan een router hangen met een parallelle kabel! Eigenlijk is het dan geen netwerkprinter. Dus die router moet de computer zijn die print. En dat deel je dan met andere computers. Ik vermoed dat je die printer van je router via Samba kunt delen. Voeg eens een printer toe die met Samba werkt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoe dat gaat, misschien moet je het IP-nummer van je router dan ingeven?
Ik denk ook niet dat het een netwerkprinter is. Want toen ik windows draaide hoefde ik ook niet op te geven dat het een netwerkprinter is. Ik moest een progammatje installeren van USRobotics. Als ik dan in windows een printer moet installeren moet ik die installeren als een lokale printer maar dan niet op de USB of LPT poort maar een USR8022PRN poort die dat programmatje van USobotics toevoegt als lokale printerpoort. Dit programmatje moet ik ook op elke pc installeren en zo kan ik van elke pc afrukken op mijn printer.

Offline gercokees

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/01, 16:20:52 »
Het is natuurlijk een ander fabrikaat, maar mischien helpt dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3439
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/02, 10:24:08 »
Citaat van: gercokees
Het is natuurlijk een ander fabrikaat, maar mischien helpt dit:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3439
Lijkt mij ook niet te helpen. Ofwel moet ik ergens anders nog iet instellen want ik heb al gemerkt dat Kubuntu en Ubuntu erg van elkaar verschillen.

CrazyCentaur

  • Gast
Netwerkprinter
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/02, 15:29:54 »
Citaat van: Janneman3000
Citaat van: CrazyCentaur
Dat is bijzonder: je hebt dus een printer aan een router hangen met een parallelle kabel! Eigenlijk is het dan geen netwerkprinter. Dus die router moet de computer zijn die print. En dat deel je dan met andere computers. Ik vermoed dat je die printer van je router via Samba kunt delen. Voeg eens een printer toe die met Samba werkt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoe dat gaat, misschien moet je het IP-nummer van je router dan ingeven?
Ik denk ook niet dat het een netwerkprinter is. Want toen ik windows draaide hoefde ik ook niet op te geven dat het een netwerkprinter is. Ik moest een progammatje installeren van USRobotics. Als ik dan in windows een printer moet installeren moet ik die installeren als een lokale printer maar dan niet op de USB of LPT poort maar een USR8022PRN poort die dat programmatje van USobotics toevoegt als lokale printerpoort. Dit programmatje moet ik ook op elke pc installeren en zo kan ik van elke pc afrukken op mijn printer.
Doe toch eens wat met het tweede deel van mijn antwoord: benaderen van de printer via Samba. ALs je het IP-nummer van je router weet, moet dat lukken.

Offline Bitbuntu

  • Lid
Netwerkprinter
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/03, 18:40:39 »
Citaat van: CrazyCentaur
Citaat van: Janneman3000
Citaat van: CrazyCentaur
Dat is bijzonder: je hebt dus een printer aan een router hangen met een parallelle kabel! Eigenlijk is het dan geen netwerkprinter. Dus die router moet de computer zijn die print. En dat deel je dan met andere computers. Ik vermoed dat je die printer van je router via Samba kunt delen. Voeg eens een printer toe die met Samba werkt, ik weet het niet meer uit mijn hoofd hoe dat gaat, misschien moet je het IP-nummer van je router dan ingeven?
Ik denk ook niet dat het een netwerkprinter is. Want toen ik windows draaide hoefde ik ook niet op te geven dat het een netwerkprinter is. Ik moest een progammatje installeren van USRobotics. Als ik dan in windows een printer moet installeren moet ik die installeren als een lokale printer maar dan niet op de USB of LPT poort maar een USR8022PRN poort die dat programmatje van USobotics toevoegt als lokale printerpoort. Dit programmatje moet ik ook op elke pc installeren en zo kan ik van elke pc afrukken op mijn printer.
Doe toch eens wat met het tweede deel van mijn antwoord: benaderen van de printer via Samba. ALs je het IP-nummer van je router weet, moet dat lukken.
Is dat het IP-nummer dat ik ook moet gebruiken om in te loggen op mijn router om de instellingen van de router aan te passen?

CrazyCentaur

  • Gast
Netwerkprinter
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/03, 19:17:05 »
Citaat van: Janneman3000
Is dat het IP-nummer dat ik ook moet gebruiken om in te loggen op mijn router om de instellingen van de router aan te passen?
Ja, dat denk ik wel.