Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm na inlogscherm  (gelezen 4261 keer)

Offline Ronn74

  • Lid
Zwart scherm na inlogscherm
« Gepost op: 2014/12/24, 20:54:21 »
Hallo beste ik ben nieuw hier op de site ik heb al lopen zoeken op de site en andere maar kan niet echt iets vinden wat het zelfde is als mijn probleem of ik heb niet goed gezocht , ik heb sinds jaren toch maar weer eens een linux geprobeerd ( ubuntu 14.04 ) op mijn oude pc een nieuw leven te geven Windows 7 draai er voor geen meter meer op dus dacht Linux moet er een stuk beter op draaien.
Ik heb een week geleden dus 14.04 op een lege hd gezet en dat werkte tot vandaag erg goed en voor al ook lekker snel,  maar nu krijg ik een zwart scherm nadat ik ben ingelogd na het inlogen krijg ik nog wel de 4 icoontjes te zien daarna word het zwart en zie ik alleen nog de muiscursor en het in log scherm van skype, ik kan dan ook gewoon inlogen op skype en dat werkt gewoon maar de rest is niet te zien.
Wat kan ik het besten nu doen ik heb eigenlijk geen zin in een herinstal zeker niet als ik niet zeker weet dat het over een tijd weer zo is bvd Ronald.

Offline jolo

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/25, 07:47:54 »
Je zou nog kunnen melden om welk merk/type pc het gaat, en hoeveel werkgeheugen deze heeft. Als dat slechts 1 GB is, wordt doorgaans Xubuntu aangeraden. Had je al via Systeeminstellingen > Software & Updates Tabblad Extra stuurprogramma's een "niet vrije" video driver kunnen installeren. Als dat niet het geval is, zou je de nomodeset boot optie kunnen proberen. Uitleg daarover staat onder andere op Ask Ubuntu http://askubuntu.com/questions/38780/how-do-i-set-nomodeset-after-ive-already-installed-ubuntu

Check verder in Ubuntu Softwarecentrum > Geschiedenis welke updates je voor het laatst geïnstalleerd had. Had je wel direct nadat je Ubuntu had geïnstalleerd, de updates uitgevoerd? Probeer eventueel opstarten met een vorige kernel versie.

Ik denk ook dat je niet opnieuw hoeft te installeren. Tenzij je dat wilt doen met (X)Ubuntu 14.04.2 die op 5 februari 2015 wordt verwacht https://wiki.ubuntu.com/TrustyTahr/ReleaseSchedule
Want (X)Ubuntu 14.04.1 is van 24 juli 2014. Dan zijn er zoveel updates, dat het installeren ervan nog wel eens fout kan gaan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/25, 09:26:52 »
Ik heb een IBM IntelliStation M pro core 2 duo E4600 2GB ddr2 ecc fully buffered en een Nvidia gf 210 512mb, i had de recommended driver voor de videokaart geïnstalleerd en de laaste updates van het Os zijn ook  geïnstalleerd waar van de meeste tijdens de installatie, ik zal even kijken wat ik kan vinden via de nomodeset boot optie.

Offline jolo

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/25, 10:10:45 »
Alleen gaat waarschijnlijk met de nvidia drivers actief, de nomodeset boot optie niet werken. Die in in principe alleen bedoelt, als de nouveau drivers actief zijn. Als je via de toetsencombinatie Ctrl+Alt+T nog wel het terminalvenster kunt starten, check dan de output van
sudo lshw -c video  [Enter]

Daarin zou dan kunnen staan
driver=nvidia
of
driver=nouveau

Die videokaart is dus zoiets http://tweakers.net/pricewatch/343235/pny-geforce-210-512mb/specificaties/
Kun je die IBM IntelliStation hierin zien staan http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_IntelliStation#IntelliStation_M_Pro
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/25, 10:30:40 »
Dat werk dus niet de nomode , ik krijg driver=nvidia, de pc is de Type 9229 (September 2006) IBM de videokaart is deze http://tweakers.net/pricewatch/376056/asus-geforce-210-(90-c1cp61-l0uanayz).html
Het gekke is dat ik wel skype te zien krijg vol in kleur en die werkt ook gewoon en als ik de aan/uit knop op de pc in druk krijg ik ook het uitlog/reboot/uit menu in kleur te zien wat ie dus niet doet is het buroblad laden.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/25, 10:34:15 door Ronn74 »

Offline jolo

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/25, 10:54:58 »
Had je die nieuwe videokaart onlangs geplaatst of zat deze er al in, toen je Ubuntu 14.04 installeerde? Het gaat zo te zien om een passief gekoelde videokaart. Wordt deze niet te warm?
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/25, 11:14:33 »
Nee die zit er al 4 jaar in en werkt goed word hand warm.

Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/25, 14:10:23 »
Dergelijke vreemde fouten kunnen idd goed komen door oververhitting. Zeker na langere tijd kan er wat stof zijn verzameld wat de koeling in de weg zit.

De kast of de lucht uit de kast kan nog prima handwarm zijn.
Als je het wilt voelen voel dan direct aan het koel element,maar pas op dat je je vingers weer niet verbrand.
Of controleer het door de temperatuur sensoren uit te lezen met de programma's:
"sensors" voor CPU en moederbord
"hddtemp" voor de schijven
nVidia grafische kaarten is ook weer een ander commando, maar die weet ik niet uit mijn hoofd.

Verder zou het kunnen dat na een update iets is gaan conflicteren.
Start skype automatisch op bij het inloggen? Kan je dit uitzetten?

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/25, 17:22:42 »
De computer is stof vrij ik maak die  een aantal keer per jaar goed schoon, als ik 3dmark in windows draai kan ik nog steeds de heatsink aanraken zonder blaren  :) ik heb een BTX moederbord dus de heatsink zit op mijn videokaart aan de bovenkant en de 15cm fan van de cpu blaas daar gelijk over heen dus cooling is het niet.
Ik heb geen idee hoe je het automatisch opstarten uitzet van skype?  onder windows kan dat in msconfig is er zo iets voor Ubuntu?, voor de rest nog iemand die een idee heb ik denk zelf dat het het niet de videokaart is maar iets wat verhinder dat het buroblad geladen word?.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/25, 17:24:19 door Ronn74 »

Offline jolo

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/25, 17:30:14 »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/25, 17:59:07 »
Nee mijn scherm is helemaal leeg muiscursor is wel zichtbaar en beweeg ook maar kan niets aan klikken muis knopen werken ook niet maar wel in het vlak waar skype in opstart, ik heb wel al gelezen dat het vrij vaak voorkomt dit verhaal maar helaas nergens een goed antwoord ook niet op engelse sites.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/25, 18:37:08 »
UIt  het feit dat het inlogscherm correct werkt en dat je daarna een onvolledige desktop te zien krijgt met bewegende muiscursor maar zonder bedieningsmogelijkheid behalve Skype, leid ik af dat het alvast niets te maken heeft met je videokaart of videodriverproblemen.

Het zou kunnen dat bij een upgrade iets fout gegaan is waardoor je met een gedeeltelijk gedeïnstalleerde desktop zit. Dat zullen we dus eerst moeten uitzoeken. Werkt het om ctrl+alt+F1 te doen? Dan zou je in een volledige-schermtekstterminal terecht moeten komen. Als je een inlog ziet, is het gelukt. Tik je gebruikersnaam en daarna je wachtwoord.

Doe nu eerst dit:

sudo apt-get -f install
Als dit gewoon terugkomt zonder tekst, is er geen afgebroken upgrade geweest. Krijg je hier te zien dat hij nog allerlei pakketten moet installeren of opwaarderen, dan is dat wel het geval geweest. Laat hem dan gewoon zijn gang gaan.
Als alles afgewerkt is zonder verdere foutmeldingen, doe dan volledigheidshalve dit:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
Ook dit zou weer afgewerkt moeten worden zonder foutmeldingen.

Dan kun je proberen je desktop te herinstalleren:

sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop
Dit herinstalleert alle pakketten die tot een normale Ubuntu desktop behoren. Als dit allemaal zonder fouten afgewerkt is, doe dan

sudo reboot
En als het goed is, zou je desktop na de inlog er weer normaal moeten uitzien.

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/25, 19:20:39 »
wanneer moet ik ctrl+alt+F1  doen ? na het inlogscherm of tijdens?.


Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/26, 00:24:25 »
wanneer moet ik ctrl+alt+F1  doen ? na het inlogscherm of tijdens?.

Maakt niet uit.
Op een computer kan je in princiepe 7 verschillende gebruikers sessies tegelijk naast elkaar hebben draaien. Ook met verschillende gebruikers.
[Ctrl]+[Alt]+[F1] t/m [F6] zijn pure terminal sessies en [Ctrl]+[Alt]+[F7] is de grafische sessie.
Elke sessie heb je apart voor in te loggen en je kan op elk moment tussen de sessies schakelen.
(Ik hoop dat ik het goed en duidelijk genoeg heb uitgelegd.  :rolleyes:)

Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/26, 07:43:44 »
Heb je al geprobeerd om 14.04 opnieuw te installeren? Je hebt een vrij verse installatie, dus veel zal er niet verloren gaan.

Hier start Skype ook automatisch mee op en zonder problemen. Wat ook kan zijn dat je een verkeerde versie voor Skype gebruikt, voor 14.04 is die er officieel ook niet. Misschien eerst Skype eens verwijderen uit de lijst met geinstalleerde software? Mogelijk toch ergens een conflict?
Ubuntu 20.04 LTS

Offline Ronn74

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/26, 11:43:05 »
Ik heb de lijst af gewerkt geen fouten maar het probleem was er nog steeds dus ik heb een desktop herinstall ( sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop ) gedaan en dat werkt dus ook niet ik krijg nu een ubuntu inlog, na het inlogen een kubuntu scherm die gelijk een fout aangeeft en nog steeds een zwart scherm ik neem nu aan dat het sudo apt-get install --reinstall kubuntu-desktop had moeten zijn? ik ga nu maar de boel er geheel nieuw op zetten denk ik.

Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/26, 12:52:47 »
Wat is die foutmelding exact ??
Dat kan veel vertellen over wat er aan de hand is.

Dat het een Kubuntu desktop is is wel even handig om te melden.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Zwart scherm na inlogscherm
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/26, 13:08:54 »
Inderdaad, ik was er natuurlijk vanuit gegaan dat het om een standaard Ubuntu ging, dus met Unity desktop.