Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LMMS (midi) en geluidskaart.  (gelezen 1288 keer)

LMMS (midi) en geluidskaart.
« Gepost op: 2017/11/20, 23:43:16 »
Wellicht een beginnersvraag, maar ik kom er niet uit. Vroeger had ik een geluidskaart met een Yamaha XG chip erop en later ook nog een andere met een wavetable zodat midi files redelijk klonken op mijn computer (windows tijdperk). Nu hebben wij het prachtige programma LMMS om muziek mee te kunnen maken of afspelen. Nu heb ik geen keyboard of iets dergelijks en ben dus aangewezen op de geluidskaart. Nu bestaan er verschillende soundfonts die dit mogelijk kunnen maken, helaas is het zo dat er bij mij geen 1 echt fatsoenlijk klinkt qua klank (geen bass of hoge tonen, maar alles in het midden). Het ligt niet aan het hardware, want andere dingen en onder een ander besturingssysteem met software klinkt het wel goed. Timidity++ klinkt in zoverre ook goed, maar die heeft als probleem dat sommige dingen weer niet 100% zijn en er kan dus een kanaal uitvallen.

Wie of wie gebruikt LMMS en weet wel de 'beste' instellingen en/of soundfont om midi's fatsoenlijk te kunnen afspelen?

Alvast bedankt!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: LMMS (midi) en geluidskaart.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/11/21, 13:51:28 »
Hallo, lang geleden dat ik met midi in de weer was, ik wist niet eens wat een geluidsfont was! Misschien is de volgende info niet up-to-date of zijn er betere te vinden, maar ik heb een soundfont van de volgende link gehaald:

http://www.schristiancollins.com/generaluser.php

(die current versie, 1.471)

Uiteraard in lmms aangeven dat je deze wilt gebruiken: Bewerken - Settings - Icoon mapje -> Default soundfont file en daar het pad naar je font opgeven.

Daarmee klinken midi-bestanden in lmms goed (hoewel sommige niet willen openen, die moeten met een ander programma eerst naar een door lmms begrepen formaat worden geconverteerd).

Edit. Ik zie nu dat er ook een paar soundfonts in Synaptic zitten, gewoon zoeken op die term.

Hoop dit help !
« Laatst bewerkt op: 2017/11/21, 13:58:23 door Paul Matthijsse »

Re: LMMS (midi) en geluidskaart.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/23, 12:00:51 »
Sorry voor de latere reactie, maar ik was eventjes uitgeschakeld.
De soundfont uit je link (en anderen) heb ik geprobeerd, maar niet 1 klinkt bij mij redelijk.
Ik kan er niet echt een vinger op leggen waar het aan schort.
Wanneer ik namelijk de files afspeel met timidity en dezelfde soundfont gebruik is het namelijk wel goed.
Bij LMMS is het zachter en lijkt het alsof er alleen tonen  uit een middenbereik speaker komt (geen bass of hoge tonen dus).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: LMMS (midi) en geluidskaart.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/23, 15:05:39 »
Dan zit het probleem dus in lmms. Gelet op het feit dat je daar aan 100.000 knoppen kunt draaien zou het kunnen dat er ergens eentje verkeerd staat. Als ik jou was maar dat ben ik niet, dan zou ik lmms verwijderen, inclusief configuratiebestanden, en 'm dan weer opnieuw installeren.

Maar kijk eerst even of het geen PulseAudio-, ALSA- of Jack-probleem is (Audio-instellingen -> Audio-interface), ik heb daar vaker mee geworsteld, instellingen van de ene kan de werking van een andere verstoren.