Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?  (gelezen 2016 keer)

Offline Keunes

  • Lid
netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Gepost op: 2009/02/02, 17:03:10 »
Waarde Ubuntu-collega's,
Ik ben nog niet zo in dit vak thuis, maar wil me er graag in verdiepen.

Maarrrrrrrr, ik heb geen internet. Althans, rechtsboven worden wel netjes alle draadloze netwerken weergegeven die in de buurt beschikbaar zijn, waaronder ook mijn netwerk (ik heb een usb-adapter). Maar als ik daarop klik krijg ik het scherm waar je het wachtwoord v/h netwerk moet invoeren, en daar ontstaat vervolgens een probleem. Het probleem is nl. dat in die lijst drie soorten WEP en de optie LEAP staan, terwijl mijn netwerk beveiligd is met WPA-PSK. Ik onze grote vriend Google al geraadpleegd, maar kan er niet iets (voor mij) zinnigs uit halen. Moet ik in de Network Configuration zijn? Moet ik ergens code aanpassen? Moet ik iets doen bij Netwerkhulpmiddelen?

Zijt u mijn redder?

Met groet en bij voorbaat dank!

PS. Ik heb de nieuwste Ubuntu (8.10)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/02, 17:05:51 door Keunes »

Offline siegi

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/02, 18:08:46 »
ubuntu ondersteund wpa, zelfs wpa uit de box.
Er zijn wel misschien enkele kaarten wie zijn driver het niet ondersteund.
Welke kaart heb je.
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster
lsusb

Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/02, 18:12:14 »
Hoi,

Gewoon in "WPA" uw wachtwoord invoeren.
De manager vult de informatie voor PSK zelf uit.

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/03, 14:17:59 »
@siegi: lsusb geeft dit:
Bus 005 Device 003: ID 03eb:7614 Atmel Corp. AT76c505a Wireless Adapter@sniper_david: waar moet ik mijn WPA-wachtwoord invoeren? Niet in het venster "Wireless Network Authentication Required" lijkt me (het venster dat je krijgt als je een WAN aanklikt)? Dat is dat venster waar alleen WEP-opties en LEAP in staan. Daar kan ik ook niet op "connect" klikken als ik m'n wachtwoord invoer. Of moet ik in het venster "Network Connections" zijn (Systeem->voorkeuren->Network Configuration)

Offline siegi

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/03, 18:12:47 »
Die kaart ken ik niet misschien iemand anders?

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/04, 16:34:47 »
@ Siegie;
Het gaat om een usb-zender/ontvanger van E-Tech, om de 11 mbps versie van dit model om precies te zijn. Die 54mbps versie draait hier op een andere (Windows XP) PC prima, screenshots in de bijlagen.

Offline siegi

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/04, 17:00:48 »
Hoe komt het dat ik nu ineens zie dat het een ralink is?
Ik heb hier zelf de ervaring mee dat wpa hier nooit echt goed op gewerkt heeft.

Maar ik sinds enkele jaren geen ervaring meer met die kaart, dus ik weet de huidige stand er niet van.

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/06, 12:36:07 »
Had er niet bij stil gestaan dat het werkt met Ralink software. Misschien kom ik wel verder met de ralink-topics? (hoe kom ik er achter wat er in de adapter zit? staat nl. niet in de uitgebreide handleiding) Of is het betaalbaar en makkelijk om een andere PCI-kaart of USB-adapter te kopen en te installeren? (zo ja, waar moet ik zoeken voor geschikte onderdelen/apparaten?)

Compagne

  • Gast
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/07, 10:30:32 »
Hallo Keunes,

Ik ben zelf ook behoorlijk nieuw met Ubuntu, maar met het ubuntu forum moet je eruit komen. Geweldig zoals men hier de helpende hand biedt.
Kijk ook eens op de site van Pjotr  http://sites.google.com/site/computertip.
Mij heeft deze topic heel goed geholpen: (http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,30012.0.html).
Overigens heb ik ndiswrapper gebruikt om te installerren, omdat mijn SMCWUSBS-N2 wireless stick toen ik die kocht, nog geen linux driver had.
Oh ja, Ralink is geen software maar een merk chip. Als je nu uitvogeld welke chip er op je usb stick  zit, ben je er al bijna.
Ik ben een beginner, hopelijk zet ik je op een spoor.
Groet
Aart Compagne

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/07, 14:29:43 »
Dag Aart,
Ik heb nog beter op de site van E-Tech gekeken en ben erachter dat mijn USB adapter de volgende is: "Wireless 11 Mbps USB adapter Model:WLUS03". Vervolgens een mailtje gestuurd met de vraag welke chip erin zit. Dat is dus de Ralink 2500. Ik ga nu aan de slag met de twee gegeven sites.  8)

Met dank. Ik hou jullie op de hoogte.
Gr.,
Keunes

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/07, 23:38:40 »
Dit bericht wordt inmiddels op een (via de kabel) met het internet verbonden Ubuntu-computer geschreven.  O0
Het had wel wat voeten in de aarde: de comp.kast verplaatsen, mac-adres invoeren in de router (die van de computer, alleen die van de USB-adapter stond er nog maar in), met een kabel aan de router hangen en ubuntu opnieuw installeren (waarna 'ie automatisch verbinding had).
Ben inmiddels bezig met het ophalen van de 245 updates...
Daarna de rest van het stappenplan opvolgen: wordt vervolgd...

Offline Keunes

  • Lid
Re: netwerk wordt gezien, wpa niet ondersteund?!?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/08, 15:49:06 »
Verder dan bekabeld kom ik niet  :'(
Iets te vroeg gejubeld dus...
via "iwconfig wlan0 rate 11M" in de terminalserver kom ik niet ver, en ook niet na het installeren van de windows driver via ndiswrapper (bij het opstarten gaat'ie niet meer verder als er een USB-apparaat is aangesloten).
Ik ga dus op zoek naar een USB-adapter die wel normaal wordt ondersteund...
Wel leuk dat ik nu een beter systeem heb dankzij de updates (waaronder de graphics nu de videokaart-driver is geinstalleerd)