Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 account  (gelezen 1612 keer)

Gast

  • Gast
2 account
« Gepost op: 2006/03/01, 22:21:52 »
Hoe maak ik een 2e account in Ubuntu? Als ik nu een 2e  account aanmaak, en ik wil als root iets uitvoeren in die 2e account, moet ik het wachtwoord van die 2e account invoeren (en niet mijn eigen root passwd).  Maar dat kan toch niet, aangezien er maar 1 root is en dat ben ik? Dus ik zal wel iets fout doen. Kan iemand mij uitleggen hoe ik goed moet doen?

Bedankt voor moeite alvast!

2 account
« Reactie #1 Gepost op: 2006/03/01, 22:24:43 »
System -> administration -> add users

Als je even bij de reschten van je nieuwe gebruiker kijkt, zie je dat je daar aan/uit kunt zetten of hij ook sudo kan gebruik ("perform administrative tasks")

Gast

  • Gast
2 account
« Reactie #2 Gepost op: 2006/03/01, 22:37:30 »
Hmmm....maar dat is precies wat ik doe:

"System --> Administration --> Users and Groups" daar doe ik dan "Add user" dan wordt die account gecreeerd. Als ik dan in die account inlog, en ik wil als root iets uitvoeren, moet ik dus wachtwoord van die account invoeren. Hoe dan? Dat is toch niet echt veilig dan?

Trouwens "perform administrative tasks" zie ik ook nergens staan.

wr19026

  • Gast
2 account
« Reactie #3 Gepost op: 2006/03/01, 22:40:53 »
Perform administrative tasks (oid in het Nederlands) staat onder Eigenschappen als je een gebruiker aanmaakt of aanpast. Een gebruiker moet de authorisatie hebben om sudo (dus administratieve rechten) hebben om ueberhaupt een aantal van deze dingen te doen.

Is juist erg veilig, niet iedereen kan zomaar van alles en nog wat doen.

2 account
« Reactie #4 Gepost op: 2006/03/01, 23:02:11 »
Als je de nieuwe gebruiker selecteert en dan op Properties/Eigenschappen klikt, en vervolgens het derde tabblad kiest zie je een aantal privileges die je aan kunt vinken. "Execute system administration tasks" staat standaard niet aan.

Rasheed

  • Gast
2 account
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/01, 23:54:40 »
Overigens, als je een persoonlijke computer hebt en ermee over het internet surft, is het toch verstandig om een tweede account aan te maken zonder administratieve rechten, zodat je niet per ongeluk zaken installeert die je eigenlijk niet had willen installeren.

Een administratief account is namelijk niet voor dagelijks gebruik, alleen om zaken te installeren en te wijzigen in je systeem. En vergeet natuurlijk niet om backups te maken, voor het geval je toch je systeem in de soep draait.

Ren

Gast

  • Gast
2 account
« Reactie #6 Gepost op: 2006/03/02, 00:07:49 »
Bedankt voor de antwoorden mannen! Het is gelukt! :)

Nog een vraagje, misschien heel stom hoor, maar ik vraag het maar.

Is het mogelijk om met 2 verschillende talen te werken? Ik bedoel dus, ik werk onder mijn account onder de engelse taal, is het mogelijk dat alleen die 2e account in het nederlands is?

Saamelainen

  • Gast
2 account
« Reactie #7 Gepost op: 2006/03/02, 02:22:45 »
Je kunt bij het inloggen een taal kiezen. Tenminste als de taal die je wilt geinstalleerd is. :)

2 account
« Reactie #8 Gepost op: 2006/03/02, 10:11:01 »
En talen installeer je met system -> administration -> language selector