Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partities maken  (gelezen 998 keer)

robertrh

  • Gast
partities maken
« Gepost op: 2007/10/29, 15:29:18 »
Helaas is het mij nog steeds niet duidelijk hoe ik op mijn bestaande hdd met 3 partitie's kan vinden waar de D of E part staat, volgens de instal cd van ubuntu zit er een programma in om dit te doen, maar deze geeft steeds een hdd aan dus geen part.
er zit in een hdd van 160 gig verdeeld als
C: 15,8 gig vrij 6,6 gig
D: 67,2 gig vrij 66,3 gig
E: 67,2 gig vrij  53,3 gig
 het is mijn bedoeling om op D of E ubuntu te installeren, de aanwijzingen in de handleiding zijn hier niet duidelijk in .
wie helpt mij aan de juiste oplossing?

alvast bedankt en met vr gr rob

Laus

  • Gast
partities maken
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 15:34:32 »
Zit bij Systeem iets met GParted geinstalleerd? En verder als je de install start kan je op een gegeven moment aangeven of je handmatig de partities wilt indelen/gebruiken.

Wees idd wel zeker over je partities...het zal niet voor het eerst zijn dat er onbedoeld e.e.a. wordt geformatteerd :)

robertrh

  • Gast
partities maken
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 15:41:35 »
nee geen gparted oid maar ook met handmatig komt er maar een schijf tevoorschijn en daarop geen partitie's.
rob

Laus

  • Gast
partities maken
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 16:20:27 »
Je kan vanaf de live cd met Synaptic GParted installeren. Dat ie maar 1 schijf laat zien is dus wel logisch. Maar dat ie je partities niet herkend snap ik dan weer niet. Je kan ze ook niet benaderen als je de live CD gestart hebt?

robertrh

  • Gast
partities maken
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 17:15:52 »
nee helaas ook dan geen resultaat, het vreemde is als ik opstart ( dus de ubuntucd) met mijn externe shijf aan hij deze wel herkent, dit is een gewoone ide schijf, helaas daar is geen ruimte op dus kan ik die niet gebruiken.

mede gezien dat die wel en de interne sata schijf niet herkend wordt denk ik dus dat daar het probleem in zit, ik hoop dus dat er iemand is die dat weet en een oplossing heeft.
bedankt en ik wacht het nog wel even af
rob

Offline vanadium

  • Lid
partities maken
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 17:26:45 »
Start eens een live sessie, en open daarin een terminal. Voer het commando "sudo fdisk -l" en post de output hier. Post meteen ook de output van "mount" hier. Dan kunnen wij zien wat Linux herkent en hoe de partities heten.

robertrh

  • Gast
partities maken
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/30, 12:09:10 »
klinkt misschien wel stom maar wat is een live sessie?
is mij niet bekend dus geef even een hint hoe dat moet dan kan ik weer veredr proberen
alvast bedankt
 rob

partities maken
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/30, 13:26:31 »
Computer aan, live-cd erin doen, computer afsluiten en weer opstarten en hopla, je hebt je live sessie te pakken. Dus gewoon via de cd draaien.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Laus

  • Gast
partities maken
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/30, 14:23:51 »
Wel even de boot-sequence aanpassen dan in het bios. (Opstartvolgorde in het NL). Meestal is standaard zo dat ie eerst naar diskette zoekt, dan HD en dan pas CD.

partities maken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/27, 00:24:46 »
ik ben een Ubuntu beginner. heb nu 7.10. Een pc met 2 HD 's.
heb ook Gparted en probeer nu al geruime tijd om de 2e HD ook beschikbaar te maken voor Ubuntu. Op die schijf staat nu o.a. nog WinXP met wat files.  
Hoe herken ik welke schijf?
Is er een soort “ubuntuverkenner