Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Usb fun and frustraties.  (gelezen 407 keer)

Usb fun and frustraties.
« Gepost op: 2019/01/31, 12:20:55 »
Hoi Allemaal,

Twijfelde of ik dit bij sectie foto en video moest zetten maar gezien kern van het probleem ( Android versus Xubuntu) dus toch maar hier gezet. En ja, het is een wat langer verhaal omdat ik er al weer een hele tijd mee bezig ben. Dus , if to long,sorry, my bad.

Of het nou is omdat er nieuwe ontwikkelingen zijn of niet als het gaat om niet-vrije items, ik heb geen idee. Maar ik heb wel de laatste tijd heel wat problemen met het gebruik van flash en usb waar ik niet goed uitkom. Dus als er iemand is die wat meer inzicht kan geven, heel graag.

Mijn huidige probleem gaat over een simpele , nieuwe, PNY 32 GB flashstick. Ik gebruik Xubuntu 16.04. Mijn doel was om enkele zelf gemaakte, oude Sony Hi-8 vakantie-video’s op de pc te zetten op zo’n manier dat ik nog zoveel mogelijk kwaliteit uit die oude bandjes kon halen. En dan dat op die flashstick zetten om die dan in mijn H96 Pro+ Android tv-mediabox te pluggen en zo alles mooi op de tv te kunnen bekijken. Oh,oh, wie ik wel niet denk dat ik ben, lijkt het wel..!

Op zich gaat het op de pc zetten van de Sonybandjes prima maar kosten me ± 2 uur opnemen per bandje.  Ik gebruik dáárvoor Powerdirector 9 in winxp die het opslaat als Mpeg2. En om een zo goed mogelijk kwaliteits-resultaat te krijgen dacht ik om in Handbreak te kiezen voor het converteren naar h264 / mpeg4 in Xubuntu. En inderdaad, de 90 minuten bandjes van  ± 5 GB Mpeg2 files geven dan in Handbreak met h264 teruggebracht naar iets  ± 3 GB M4v files. Hetgeen me ± 4 uur converteren kost per bandje. En zijn bij het afpelen op pc dan ook prima. Tot zover “lijkt” alles redelijk te gaan..!

Maar nu komt de ellende met de flashstick en de mediabox. Ik heb me één keer laten verleiden door die mediabox om in te gaan op de melding dat ik eerst moest formatteren. Hierna stonden er , zover ik het kan inschatten, enkele standaard-Android-files op. Die op hun beurt niet meer gelezen konden worden op de pc. Alwaar ik die stick dus daar weer eerst moest her-formatteren. Waarna de stick dus op de tv ook weer niet gelezen kon worden tot na het aldaar weer her-formatteren. Dit proces heb ik inmiddels al talloze malen moeten doen. Ook verschillende keren laten checken en zelfs laten wissen en op nieuw voorzien van een complete kopie van een nog ongebruikte maar zelfde stick eroverheen zetten, mocht niet baten. Er zijn dus enkele niet meer te lezen, standaard files op, in onbegrijpelijke tekens-taal.

Uiteindelijk zit ik nu met de situatie dat als ik de stick in mijn pc heb, dan opent hij gewoon keurig maar zónder enige inhoud. Ik kan er rustig bestanden / video’s op zetten én van daaruit ook gebruiken. Echter,….zodra ik de stick dan weer in de mediabox doe, dan zie ik alleen maar de 2 standaard Android files en verder nergens iets van wat ik er op had gezet. Steek ik de stick dan weer terug in de pc, dan heb ik weer een geheel lege stick….! Ra, ra, hoe kan dat??

Ik heb ook al enkele keren via chkdsk / f/r de stick laten nakijken en repareren. Maar opvallend is dan dat hij eerst begint met een reeks harde piepjes ( niet te openen files o.i.d.) en dan gewoon aan de slag gaat om alles te herstellen. Op het eind zegt hij dan wel dat er dus enkele niet te repareren bestanden op staan, maar kan dus wel gewoon verder. De label-naam wordt dan wel weer ineens omgezet in een reeks van die onbegrijpelijke, turks-achtige tekens. Die ik dan wel weer kan omzetten naar een gewone naam. Maar uiteindelijk begint dan het hele verhaal met de tv-box weer helemaal opnieuw.

Ik ben ook al van fat32 naar ntfs en weer terug gegaan maar dat maakt ook niet veel uit. Inmiddels heb ik na veel googelen ergens gezien dat er mogelijk tal van niet-vrije probleem-items zouden zijn. Met name met dat h246 , M4v en Mp4 enz, enz. Ik heb ook al video's in verschillende andere formats om-geconverteerd zoals Avi en Wmv maar dat maakt ook niet uit. En zoals je kunt zien in de bijgevoegde details van de mediabox zóu dat ding het gewoon moeten kunnen pakken. Het gaat mij nu wel boven het petje allemaal. Ik geloof dat ik met mijn doel om oude video’s te bewaren, verbeteren en op de tv kunnen bekijken, iets van een oneerbaar voorstel heb gedaan.

Iemand die me wat verder kan helpen? heel graag en alvast dank.
Groet,
Goese Duikertje

De H96 Pro Plus.
 De beste open-source mediaspeler van de wereld met eindeloze mogelijkheden
• Streamen van media vanuit uw thuisnetwerk of simpelweg vanaf een SD kaart, USB-Stick of Externe Harde schijf.
• De H96 Pro Plus kopen levert gegarandeerd superieure beeldkwaliteit en een exceptionele grafische beleving!
• De ingebouwde S912 chip met octa core processor geeft je alle snelheid die nodig is voor het afspelen van Full HD-media, het spelen van games of surfen op internet.
Kenmerken :

Android 7.1 OS
Amlogic S912 Octa core ARM Cortex-A53 CPU up to 2GHz (DVFS)
ARM Mali-T820MP3 GPU up to 750MHz (DVFS)
DDR3 3GB eMMC Flash 16GB
1000M LAN-poort
HDMI 2.0 poort
Ondersteund H.265, 4K x 2K Ultra HD Video
Bluetooth 4.1
Voeding DC 5V/2A
Power LED indicatie: AAN = Blauw/STANDBY = Rood
Ingebouwde Wi-Fi Dual channel 2.4GHZ/5.8GHZ 802.11a/b/g/n /ac
2 x USB 2.0
Optical out
MicroSD Kaartlezer
•[u][b] Ondersteund volgende partities: FAT16/FAT32/NTFS[/b][/u]
• Ondersteunt muis en toetsenbord via USB
• Ondersteunt 2.4GHz draadloze muis en toetsenbord via 2.4GHz USB-dongle

.Playbackfuncties
Weergave
[u][b]M4A | MP4 | MPEG | MP3 | DivX | AVI | MPEG4 | CD [/b][/u]

[u][b]. Video Format – ASF / AVI / DAT / FLV / ISO / MKV / MOV / MPEG / MPG / RM / RMVB /
  TS /    VOB / WMV
• Audio Format – AAC / AC3 / MP3 / OGG /WAV / WMA
• Codec Video – H.263 / H.264 / H.265[/b][/u]
 


Offline Gamer

  • Lid
Re: Usb fun and frustraties.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/31, 18:43:10 »
De enige tip die ik je nu kan geven is.

Gebruik je wel een USB 2.0 stick. Want hoger word niet ondersteund. En misschien een te groot vollume? (aantal GB) Al heb ik daar ook nog niets over gevonden, of daar een limiet voor is
En probeer het eens met een FAT32 geformateerde stick. En een wat kleiner video bestand. Want bestanden groter dan ongeveer 2 GB gaan daar niet op.

Re: Usb fun and frustraties.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/01, 11:30:42 »
Hoi Gamer, dank voor je reactie.
Ja het is een 2.0 usb. En ja, ik heb de stick al meestal op fat32 staan.En ja, ik heb er juist om die mogelijkheid van een te groot bestand te voorkomen, kleine video-files van ± 500 mb op gezet. Ook gewoon wat pics en pdfs. Maar dat maakt dus allemaal niets uit. Mijn indruk is , gezien allerlei berichten op verschillende fora waar vele mensen ook inmiddels gek worden van al die problemen, dat het probleem toch waarschijnlijk ergens zit in die Android-systeemen die met al dan niet vrije-items dwars liggen. Blijft toch vreemd. Want ik heb in het recente verleden wel gewoon met usb's erop kunnen werken die dan met oude mpeg2 files waren gevuld. Ik ga dat nog maar eens proberen en zien of het iets doet.
Groet,
Goese Duikertje