Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Logbestanden  (gelezen 625 keer)

Logbestanden
« Gepost op: 2012/09/30, 11:52:40 »
Hallo,

Ik heb een serieus probleem namelijk de logbestanden. Ik gebruik Ubuntu 10.04 LTS op mijn Laptop welke een harde schijf heeft van 275 GB.

Mijn probleem is dat ik steeds een waarschuwing krijg dat ik nog maar 1.8 GB harde schijf ruimte over heb. De logbestanden nemen 112 GB in raar maar waar. Hoe kan ik logbestanden verwijderen want ook als root lukt het niet.

Kan iemand mij helpen want ben echt teneinde raad. :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: Logbestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/30, 12:17:12 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Logbestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/30, 12:20:19 »
Je kan dat op een veilige manier doen met het commando
sudo rm -v /var/log/syslog /var/log/daemon.log && sudo /usr/sbin/logrotate -f /etc/logrotate.d/rsyslog

Offline HarzG

  • Lid
Re: Logbestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/30, 16:48:07 »
Waarom worden deze log-bestanden zo groot? Bij mij staan deze op 12MB en ik gebruik al 2,5jr. dezelfde installatie.
Voordat je gaat wissen, kan je kijken wat de laatste meldingen waren zoals mcduck adviseerde in de thread waarna RikRik verwees.
tail -n 50 /var/log/syslog > ~/Desktop/syslog.txt
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Logbestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/30, 19:06:35 »
Ooit heb ik het ook voorgehad. Bij gebrek aan schijfruimte op de systeempartitie gaat paradoxaal genoeg het systeem allerlei foutmeldingen uitschrijven naar de logbestanden, wat het schijfprobleem maar versterkt. Als er geen problemen zijn, worden de logbestanden niet zo groot, en om de 7 dagen worden ze gewist.