Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?  (gelezen 507 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Gepost op: 2015/06/04, 11:36:29 »
Ik wil hierbij even een balletje opgooien over apt-get versus aptitude.

Het lijkt me dat apt-get nog steeds de voorkeurskeuze is, maar daar ben ik niet geheel zeker van. Dit document, de Debian Reference, lijkt me een goed beginpunt voor de gedachtenvorming:
http://www.debian.org/doc/manuals/debian-reference/ch02.en.html#_literal_apt_get_literal_literal_apt_cache_literal_vs_literal_aptitude_literal

Wat belangrijke citaten uit dit document:

In de eerste plaats lijkt de complexiteit van aptitude mogelijk nog niet geheel probleemloos te zijn:
Citaat
Note
Although the aptitude command comes with rich features such as its enhanced package resolver, this complexity has caused (or may still causes) some regressions such as Bug #411123, Bug #514930, and Bug #570377. In case of doubt, please use the apt-get and apt-cache commands over the aptitude command.

In de tweede plaats lijkt vermengen van apt-get en aptitude niet gegarandeerd altijd goed te gaan:
Citaat
Note
Since apt-get and aptitude share auto-installed package status (see Section 2.5.5, “The package state for APT”) after lenny, you can mix these tools without major troubles (see Bug #594490).
Geen grote problemen meer, maar wel nog kans op kleinere problemen?

Vermengen is natuurlijk al gauw aan de orde, want grafische gereedschappen als Synaptic gebruiken ook apt-get.

Enfin, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.  :)

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/04, 12:21:45 »
Dat je het aan ons vraagt kan ik heel goed begrijpen. Wil aptitude straks gemeengoed worden dan begint het met het aanpassen van de instructies (mooi vooruitzicht voor de site).

Mijn ervaring met aptitude: kwam het vorige week een keer tegen. Het werkte toen ik het toepaste. Dus ik heb geen bezwaar (zie in die debian manual dat het nog niet 1-op-1 is met apt-get).

Wat is moeilijk vind aan het stuk waarnaar je linkt is bv.:
Citaat
The aptitude command is not recommended for the release-to-release system upgrade on the stable Debian system after the new release.

Vraag: hoe verhoudt stable Debian zich tot Ubuntu. Dat soort dingen zijn voor mij niet inzichtelijk.

Pjotr, ik hoop dat we allemaal wijzer worden van je initiatief. :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/04, 14:27:49 »
Ik gebruik alleen dat wat ook Synaptic gebruikt dus apt-get.
Dus  aptitude heeft tot nu toe geen waarde ,althans voor mij.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/04, 15:41:26 »
De kernvraag is: waarom zou je überhaupt overwegen om  apt-get te vervangen door aptitude? Schiet apt-get tekort?
Na het lezen van de link van Pjotr, lijkt mij dat er voor de gebruiker -maar dit hoeft niet te gelden voor de hobbyist- er wel nadelen, maar geen voordelen zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/04, 15:49:08 »
Ik gebruik alleen dat wat ook Synaptic gebruikt dus apt-get.
Dus  aptitude heeft tot nu toe geen waarde ,althans voor mij.
Voor mij is de tweede regel:
Dus  aptitude heeft tot nu toe geen toegevoegde waarde ,althans voor mij.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/04, 18:29:59 »
Ik vernam dat aptitude sneller naar de treffende pakketten zou gaan, en ze sneller gaat binnenhalen dat apt-get.

 -- in die zin ken ik ook apt-fast dat op die manier ook sneller pakketten binnenhaalt .

Althans dat is de wetenschappelijke (lol) verklaring op het Debian forum van de experts.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/04, 19:55:39 »
Ik vernam dat aptitude sneller naar de treffende pakketten zou gaan, en ze sneller gaat binnenhalen dat apt-get.

 -- in die zin ken ik ook apt-fast dat op die manier ook sneller pakketten binnenhaalt .

Althans dat is de wetenschappelijke (lol) verklaring op het Debian forum van de experts.

Als je sneller wilt binnenhalen moet je apt-fast gebruiken :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Heeft apt-get nog steeds de voorkeur boven aptitude?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/07, 17:03:05 »
De Ubuntu desktop installeert standaard apt-get (en al een aantal LTS releases lang geen aptitude meer). De wiki gebruikt daarom ook standaard apt-get.

Een antwoord op een hulpvraag met apt-get kan bij de meeste gebruikers direct werken.

De bugs die worden genoemd zijn al oud en heb ik snel bekeken maar volgens mij allemaal wel opgelost.

Zelf gebruik ik aptitude search graag omdat deze eenvoudig aangeeft of een pakket al is geïnstalleerd. Maar om consistent te blijven aan de standaard gebruik ik voor updates altijd apt-get.

Grootste verschil zit misschien nog wel in expliciete auto-remove en de moo opdracht.
aptitude moo
Klik links bovenin op Documentatie